مسئولیت مسجد در قبال تربیت هنرمندان متعهد/ چرا موفق نبوده‌ایم
کد خبر: 3652220
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷
ارباب سلیمانی پاسخ داد:

مسئولیت مسجد در قبال تربیت هنرمندان متعهد/ چرا موفق نبوده‌ایم

گروه جامعه: دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با تأکید بر اینکه اگر مسجد نقش خود را به خوبی ایفا کند، کشور بیمه می‌شود، از حمایت کانون های مساجد از هنرمندان با هدف تربیت هنرمندان متعهد خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که اکنون جامعه با مسئله‌ای با عنوان هنرمندان بدون تعهد در قبال مسائل دینی مواجه است، آیا تربیت هنرمندان متعهد یکی از اهداف ایجاد کانون‌های مساجد نیست؟ چرا در این زمینه موفق نبودیم؟ گفت: ما حدود هزار گروه سرود در سراسر کشور شناسایی کرده`ایم. حدود 500 گروه تئاتر فاخر نیز در سراسر کشور شناسایی و مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: امسال نیز هزار و 600 نفر از هنرمندان مسجدی در دوره آموزشی در مشهد مقدس شرکت کردند و برنامه‌های ویژه ای با حضور اساتید هنر برای آنها رقم زدیم تا این هنرمندان بتوانند نسبت به هنر فاخر و شاخص‌های این هنر آشنایی پیدا کنند و با الگوهای موفق عرصه هنر آشنا شوند و بتوانند ارتباطشان را با اساتید ایجاد و بعد از دوره هم این ارتباط سرمایه خوبی برای فعالیت های هنری آنها شود؛ این اقدامات می‌تواند به تقویت هنرمندان جوان کمک کند.

تربیت کاری تدریجی است/ یک شبه نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: کار تربیت کار تدریجی است و یک شبه نمی توانیم به اهداف بلندمان برسیم اما مطمئن باشید در این جهت در حال حرکت هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که طی 25 سال فعالیت کانون‌های مساجد، عواملی که مانع از رسیدن به اهداف عالی برنامه ریزی شده برای کانون‌ها مساجد شد، چه عواملی بود؟ گفت: موانعی همواره وجود دارد که نمی گذارد اهداف را با همان سرعتی که مورد نظرمان است دنبال کنیم. باید بپذیریم که کارهای بزرگ موانع بزرگ دارد و نباید از این موانع خسته شد.

برخی از مساجد امام جماعت ندارند/ برنامه‌ها به خوبی پیش نمی‌رود

ارباب سلیمانی در تبیین مشکلات پیش روی کانون های مساجد، گفت: برخی مساجد از لحاظ مکانی جای مانور دادن جوانان نیست در چنین مساجدی ما محدودیت مکانی داریم و بچه‌ها نمی‌توانند در فضای کوچک مسجد فعالیت کرده توانمندی های خود را عرضه کنند. در برخی از مساجد امام جماعت نداریم و فقدان حضور یک امام جماعت روحانی موجب می‌شود بسیاری از برنامه‌ها آنطور که شایسته است پیش نرود. گاهی اوقات بودجه و امکانات است که به حداقل می‌رسد و طبیعی است که بر روی فعالیت‌ها اثر می‌گذارد.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی تصریح کرد: علی رغم همه این مشکلات عواملی هم طی این 25 سال ما را به پیش برده است؛ وحدت و همدلی که در فضای مسجد بین امام جماعت، هیئت امنا، بسیج و کانون وجود داشته موجب پیشرفت ما بوده است و گاهی هم اگر مشکلی پیش می‌آمده با کدخدامنشی محلی مسائل را حل و فصل کرده‌ایم. این وحدت سرمایه ارزشمندی است که ما از آن برخورداریم. نکته دوم حمایت دولت و مجلس است که در سال‌های اخیر با مصوبه مجلس مقرر شد که در برنامه پنجم حداقل یک چهارم مساجد دارای کانون فرهنگی هنری شوند که این هدف محقق شده است.

سالانه باید شش هزار کانون فرهنگی هنری جدید ایجاد شود

وی ادامه داد: در برنامه ششم نیز بر اساس اهدافی که برای ما تعیین کرده‌اند باید به گونه‌ای به پیش برویم که همه مساجد دارای کانون فرهنگی هنری باشد و به این ترتیب سالانه باید شش هزار کانون فرهنگی هنری جدید ایجاد شود. این‌ها مسائلی است که اراده و همدلی بچه‌های مسجدی و حمایت های دولت، مجلس و دست اندرکاران را می‌طلبد.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به تأثیر بیانات رهبر معظم انقلاب بر پیشرفت و تسریع در تأسیس کانون های مساجد جدید نیز اشاره و اعلام کرد: گام های خوبی برداشته شده بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالی حدود 10 هزار کانون در سراسر کشور راه اندازی شد، اکنون تعداد کتابخانه‌های ما به مرز 14 هزار کتابخانه در مساجد رسیده و تعداد کانون‌ها هم به 23 هزار پایگاه؛ اینها فرصت‌هایی است که باید قدر بدانیم.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: اگر مسجد نقش خود را به خوبی ایفا کند محله بیمه می شود و اگر محله بیمه شود، شهر بیمه می شود و وقتی شهر بیمه شد شهرستان و استان و کشور بیمه می‌شود. امیدواریم مسجدی‌ها قدر خود را بدانند و آنهایی که کمتر می‌توانند به مسجد سر بزنند هم هوای مسجدی‌ها را داشته باشند

captcha