کد خبر: 3657638
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
اخبار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات/ 48

رسانه‌ای موفق است که اخلاق‌مدار باشد

کانون خبرنگاران نبأ: سردبیر خبرگزاری حوزه علمیه گفت: عهد، امانت و صداقت سه اصلی است که اگر هر رسانه‌ای آن را رعایت کند می‌توان گفت که آن رسانه‌ اخلاق‌مدار است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حسن‌ صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه‌ علمیه در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ درباره جایگاه اخلاق در ساحت رسانه‌ها، گفت: این موضوع به تعریف ما از اخلاق مربوط می‌شود. این روزها فضایی در جامعه حاکم است که اخلاق را موضوعی کاملا فردی می‌دانند در صورتی که اخلاق حوزه‌های مختلفی دارد که در واقع هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی مفهوم پیدا می‌کند.


وی با بیان اینکه اخلاق در حوزه اجتماعی مهم‌تر است، اظهار کرد: اخلاق بیشتر در حوزه اجتماعی خود را نشان می‌دهد، یعنی اگر ما شاخصه‌هایی برای اخلاق در نظر بگیریم، این شاخصه‌ها خود را در جامعه نشان می‌دهند که یکی از این شاخصه‌ها ظهور و بروز اخلاق اجتماعی فضای رسانه‌ها است. ما باید بسنجیم و ببینیم آیا رسانه‌ها با اخلاق هستند؟ در فضای رسانه خیلی‌ها می‌گویند نمی‌توان کار حرفه‌ای انجام داد مگر اینکه اصول اخلاقی را در نظر نگیریم. به‌نظر من این تفکرات اشتباه است؛ رسانه‌ای موفق است که در فضای جامعه و رسانه اصول اخلاقی را رعایت کند.
صدرایی‌ عارف افزود: رسانه‌ها در هر زمینه‌ای که فعالیت کنند، موضوعات مشخصی برای سنجیدن آنها برای فهمیدن اینکه آن رسانه به اصول اخلاقی پایبند است یا خیر، وجود دارد. تعهد، امانت و صداقت سه اصلی است که اگر هر رسانه‌ای آن را رعایت کند می‌توان گفت که آن رسانه‌ اخلاق‌مدار است.
وی عنوان کرد: یکی از ضروری‌ترین کارها که بیشتر در غرب انجام می‌شود، ضرورت ورود دانشگاه‌ها به حوزه اخلاق رسانه است. دلیل این ضرورت این است که اگر دانشجویان هر دانشگاه از حوزه اخلاق رسانه اطلاعات داشته باشند‌، آن دانشگاه می‌تواند بهترین خروجی‌ها را داشته باشد.
علی محمدزاده
captcha