بیان خدمات ارائه شده به زائران در مرزهای چذابه و شلمچه از زبان مسئول عتبات خوزستان
کد خبر: 3659518
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶

بیان خدمات ارائه شده به زائران در مرزهای چذابه و شلمچه از زبان مسئول عتبات خوزستان

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام سید محمود موسوی با اشاره به فعالیت مواکب در دو مرز چذابه و شلمچه به بیان خدمات ارائه شده به زائران در این دو مرز پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام سید محمود موسوی مسئول ستاد عتبات عالیات استان خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز 11 آبان در مرز شلمچه برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۲۰۰ موکب بدون شناسنامه در دو مرز شلمچه و چذابه، عنوان کرد: از تعداد کل موکب‌های دارای شناسنامه ۴۰۰ موکب در چذابه مستقر هستند که از اندیمشک تا چذابه در مسیرهای شوش، اهواز، عین دو، حمیدیه، سوسنگرد، بستان و چذابه به زائران خدمات‌دهی می‌کنند.

وی با اشاره به استقرار موکب‌ها در مسیر شلمچه با آغاز از شهر ایذه و گذر از بهبهان، هندیجان، آغاجاری و اهواز، ماهشهر، شادگان، آبادان، خرمشهر و شلمچه افزود: در طول این مسیر نیز ۴۲۰ موکب شامل ۲۶۷ موکب استقراری و مابقی مواکب بین‌راهی در حال ارائه خدمات هستند.

موسوی اظهار کرد: محدودیتی به لحاظ استقرار موکب‌های مردمی حتی مواکب بدون شناسنامه در مرزهای شلمچه و چذابه وجود ندارد و در هر صورت با کارکرد آن‌ها موافقت می‌کنیم.

مسئول ستاد عتبات عالیات خوزستان تصریح کرد: فراوانی موکب‌های برپاشده در مرزهای شلمچه و چذابه نشان از اوج عظمت و قدرت مردم خوزستان در موکب داری و خادمی زائران حسینی دارد و خادمی مردم خوزستان از زائران اربعین بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

موسوی گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده در  شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اردوگاه‌های سپاه، مساجد و حسینیه‌ها را برای احتیاط جهت اسکان و پذیرایی از زائران اربعین در اختیار داریم.

وی افزود: در پایانه شلمچه ۱۰ حسینیه به تفکیک خواهران و برادران به‌ عنوان نمازخانه و محل اسکان زائران مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این منظور در حسینیه‌های یادشده پتو و سایر امکانات لازم را مهیا کرده‌ایم. با توجه به ظرفیت ایجادشده در منطقه شلمچه امکان اسکان هم‌زمان ۵۰ هزار زائر  وجود دارد.

موسوی اظهار کرد: در پایانه چذابه نیز ۱۰ اردوگاه به تفکیک خواهران و برادران راه‌اندازی شده ضمن آن که شهرهای سوسنگرد و بستان نیز به‌عنوان پشتیبان هماهنگ شده اند تا در صورت نیاز  زائران در حسینیه‌ها و مساجد این دو شهر و اردوگاه سپاه اسکان یابند.

وی تصریح کرد: در چذابه اردوگاه‌ها تماما چادر هستند اما در شلمچه بخش عمده‌ای به‌صورت سازه درآمده‌اند.

مسئول ستاد عتبات عالیات استان خوزستان تعداد کل خادمان در مرزهای شلمچه و چذابه را بیش از ۲۰ هزار نفر در قالب خادمان مواکب، ادارات، سازمانی و غیرسازمانی، افتخاری و نیروهای ستادی برشمرد و گفت: تاکنون برای اسکان زائران هیچ مشکلی نداشته‌ایم و تا پایان اربعین نیز روند به همین شکل خواهد بود. برای بازگشت زائران نیز تدارکات لازم اعم از پذیرایی در سه وعده و اسکان زائران لحاظ شده که به این منظور ستاد اسکان در شهرستان اهواز تشکیل و چندین مسجد عمده مشخص شده اند که زائران به هنگام بازگشت از طریق سایت‌ها به این مساجد هدایت می‌شوند. اردوگاه‌های شهید مسعودیان و شهید حبیب الهی نیز به‌عنوان ویژه در نظر گرفته‌ شده تا زائران در هنگام بازگشت به لحاظ اسکان و پذیرایی دچار مشکل نباشند.

موسوی با اشاره به بهره‌مندی تمامی زائران ورودی به مرزهای شلمچه و چذابه از امکانات موجود در این دو مرز اعم از سه وعده غذایی، میان وعده و استراحتگاه افزود: روزانه دو  هزار و ۵۰۰ تا سه هزار قالب یخ در میان مواکب توزیع می‌شود، در مورد توزیع آب‌معدنی و نان نیز مشکلی وجود ندارد. نان‌ها به شکل تک نان و همچنین از طریق پخت توسط بانوان تهیه و در اختیار زائران قرار می‌گیرد، به‌طور مثال بانوان شهرستان باغملک با استقرار در شلمچه به پخت نان تیری میپردازند و بانوان سوسنگردی نیز روزانه پنج هزار نان تنوری پخت می‌کنند.

وی از خیرین خواست تا نذورات خود را هرچه سریع‌تر برای خدمات‌رسانی به زائران به ستاد عتبات عالیات تحویل دهند.

موسوی از یخ، برنج، گوشت، روغن، خرما و میوه به‌عنوان اقلام بسیار ضروری و موردنیاز برای طبخ و پذیرایی از زائران اربعین نام برد و اظهار کرد: با توجه به حجم بالای زائران در دو مرز شلمچه و چذابه به‌ طور جدی نیاز به این اقلام داریم که امید است خیرین به‌ویژه خوزستانی‌ها همچون همیشه برای کمک به صحنه وارد شوند.

iqnakhouzestan@

captcha