فضای مجازی موجب شده مردم پذیرای شبهات باشند/ فرزندانمان را پرسشگر تربیت کنیم
کد خبر: 3659519
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

فضای مجازی موجب شده مردم پذیرای شبهات باشند/ فرزندانمان را پرسشگر تربیت کنیم

کانون خبرنگاران نبأ: مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان‌ گفت: اکنون هر شبهه‌ای در فضای مجازی مطرح می‌شود، مردم بدون جست‌وجوی حقیقت آن را می‌پذیرند و این خطرناک است؛ باید فرزندانمان را به گونه ای تربیت کنیم که در مقابل شبهات روحیه پرسشگری داشته باشند.

حجت‌الاسلام علی محمد برنا، عضو هیئت علمی و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان‌ در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به تبیین تأثیرات مثبت و منفی فضای مجازی بر زندگی افراد پرداخت و گفت: فضای مجازی، فضای تأثیرگذاری است که هم نکات مثبت و هم نکات منفی در آن وجود دارد. مردم مقدار زیادی از ساعات شبانه روزشان را در این فضا می‌گذرانند بنابراین اگر هدفمند وارد این فضا نشوند در واقع این فضا آنها را به داخل خودش می‌کشد و اگر واکسینه نشده باشند از نظر فکری، ذهنی، اخلاقی و اعتقادی احتمال بروز هر گونه مشکل وجود دارد مانند همین خودکشی‌های اخیر جوانان که ریشه در همین فضاها و برخی بدآموزی‌ها دارد.

وی گفت: اکنون شاهدیم بعضی افراد و گروه‌های فکری که هدف آنها تخریب فرهنگی مردم به خصوص جوانان است وارد این فضا می‌شوند و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند که مقابله با آن هوشیاری جوانان و والدین را می‌طلبد. حضور در این فضا برای کودکان باید با نظارت بزرگترها باشد همچنین مسئولینی که در راس این فضا هستند و به جهات تخریبی این فضا اذعان دارند باید بیشتر احساس مسئولیت داشته باشند.

این استاد دانشگاه متذکر شد: جوانترها باید بیشتر به وسیله پدر و مادرها کنترل و با آسیب‌های موجود در این فضا آشنا شوند و اگر قرار است از این فضا استفاده کنند فضای مثبت باید به آنها شناسانده شود تا بیشتر وارد فضایی شوند که می‌تواند برای آنها ارزشمند و کمکی باشد. نباید اجازه دهیم جوانی که هنوز افکار و شخصیت او شکل نگرفته عنان گسیخته وارد این فضا و شبکه‌ها شده از این آسیب‌‌ها متضرر شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از خسارت‌هایی که افراد در فضای مجازی متحمل می‌شوند، پنهان است و یا مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا خود را نشان دهد بر همین اساس باید تامل بیشتری بر تأثیرات این فضا داشته باشیم، والدین باید بچه‌های خود را با این فضا درست آشنا کنند و دولت هم یک مدیریت صحیح بر این فضا داشته باشد تا از این آسیب‌ها تا سر حد امکان کاسته شود.

حجت‌الاسلام برنا در پاسخ به این سئوال که فضای مجازی چه تاثیری برروی اعتقادات دینی افراد می‌تواند داشته باشد، گفت: بعضی فضاها مطالب مثبت را پخش می‌کنند که افراد می‌توانند از آن بهره ببرند اما بسیاری از آنها هم شبهه افکنی می‌کنند یعنی شبهاتی را در میان مردم پخش می‌کنند که می‌تواند تزلزل اعتقادی در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در این زمان با جوی روبه رو هستیم که پرسشگری کم شده، یعنی افراد وقتی با این شبهات برخورد می‌کنند دنبال صحیح یا غلط بودن آن نمی‌روند و از اهل دانش و علم سوال نمی‌کنند که آیا این شبهه جواب دارد یا نه. خیلی از افراد در برخورد با این شبهات آنها را می‌پذیرند و این هلاک کننده است.

 این استاد دانشگاه گفت: امام علی(ع) فرمود: در دین شک نکنید که شک موجب کفر می‌شود؛ بنابراین ما باید برای مقابله با این شبهات روحیه پرسشگری را در بچه‌هایمان تقویت و آنها را متوجه کنیم که این ایرادات و شبهاتی که وارد شده قبلا بارها بررسی و جواب داده شده است. باید به گونه‌ایی عمل کنیم که بچه‌ها به دنبال پاسخ این شبهات بروند و امکان دستیابی به پاسخ‌ها را هم داشته باشند.

وی در پایان گفت: طبیعتا اگر افراد به پاسخ این شبهات برسند، این شبهات نه تنها تاثیر منفی بر آنها نمی‌گذارد بلکه مبانی اعتقادی آنها را محکم تر می‌کند اما اکنون  جوی بر جامعه حاکم شده که هر شبهه‌ایی پذیرفته می‌شود و این بسیار خطرناک است. بسیاری از اوقات پیش می‌آید‌ که افراد به من مراجعه می‌کنند و راجع به مطالبی که در این فضا است سوال‌‌ می‌کنند اما با این وجود این روحیه پرسشگری ضعیف است.

خدیجه نیکویی نژاد

 

captcha