نگاهی آماری به جشنواره ملی قرآن دانشگاهیان/ حضور 333 هزار دانشجو
کد خبر: 3665753
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

نگاهی آماری به جشنواره ملی قرآن دانشگاهیان/ حضور 333 هزار دانشجو

گروه مسابقات: در جشنواره‌های قرآنی که امسال در هشت دستگاه دانشگاهی برگزار شده، مجموعاً نزدیک به 333 هزار نفر حضور یافته‌اند که از این تعداد 1008 نفر رقابت قرآنی خود را در سطح ملی طی روزهای آینده برگزار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در حالی کمتر از یک هفته به آغاز سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان سراسر کشور باقی مانده است که در این دوره شاهد یکی از پرجمعیت‌ترین جشنواره‌های قرآنی طی سال‌های اخیر هستیم.
حضور 1008 دانشجو و استاد دانشگاه در این جشنواره قرآنی باعث شده تا اطلاق عنوان پرجمعیت‌‌ترین جشنواره قرآنی طی چند سال اخیر به آن، چندان بی‌راه نباشد، این تعداد شرکت‌کننده از هشت دستگاه دانشگاهی کشور پا به این رقابت سراسر نور می‌گذارند.
میزبانی از حاملان و تالیان قرآن در این دوره نیز بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته شده تا این دستگاه برای دومین بار طی سال‌های اخیر به این افتخار نائل بیاید. وزارت بهداشت، پیش از این در سال 1389 یک بار دیگر میزبانی از این جشنواره را عهده‌دار شده بود.
سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان در شش بخش کتبی، آوایی، هنری، پژوهشی، ادبی و فناوری و بیش از 30 رشته در گروه دانشجویان و اساتید برگزار می‌شود. این برای اولین بار است که رقابتی قرآنی برای اساتید دانشگاه در چنین سطحی برگزار می‌شود.
بر اساس گزارش ایکنا تعداد کل شرکت‌کنندگان در مراحل مختلف این جشنواره اعم از دانشگاهی- منطقه‌ای و ملی ۳۳۲ هزار و ۹۴۷ نفر اعلام شده که از این تعداد 1008 نفر برای حضور در مرحله نهایی یا ملی برگزیده شده‌اند، در این میان سهم بانوان دانشجو ۴۵۸ نفر و سهم آقایان نیز ۵۵۰ نفر است.  
همچنین مرحله پایانی سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان سراسر کشور در حالی طی روزهای ششم تا هشتم آذر ماه در حوزه هنری تهران برگزار می‌شود که در این جشنواره و طی دو مراسم افتتاحیه، برگزیدگان بخش‌های مختلف هنری، فناوری، ادبی، پژوهشی، آوایی و کتبی که بالغ بر 160 نفر هستند، معرفی و تجلیل خواهند شد، تا این جشنواره به لحاظ تعداد افرادی که مورد تحلیل قرار می‌گیرند، نیز یکی از پرجمعیت‌ترین‌ها باشد.
در این جشنواره ۵۴ داور کار بررسی آثار برگزیدگان در بخش‌های آوایی، هنری، فناوری، ادبی، پژوهشی و کتبی را برعهده دارند که همه آنها از اساتید برجسته و سطح یک کشور هستند، یکی از خصوصیات بارز امسال در بحث داوری آثار دانشجویان و اساتید در بخش‌های غیر حضوری، معرفی دو داور در هر رشته بوده است. همچنین در این دوره و در بخش آوایی که یکی از بخش‌های شش‌گانه این جشنواره است، 31 داور در دو بخش بانوان و آقایان حضور دارند.
دانشجویان و اساتید شرکت‌کننده در جشنواره سی و دوم از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تابعه وزارتخانه‌های علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های پیام نور، فنی و حرفه ای، جامع - علمی کاربردی، آزاد اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و جهاد دانشگاهی هستند.
امسال برای اولین بار به دلیل تقارن هفته قرآن و عترت با مراسم اربعین، تصمیم گرفته شد تا این جشنواره بعد از این مراسم و در آذرماه برگزار شود.
نگاهی به سه دوره اخیر جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان

عناوین

جشنواره سی و دوم(۱۳۹۶)

جشنواره سی و یکم(۱۳۹۵)

جشنواره سی ام

( ۱۳۹۴)

جشنواره بیست و نهم(۱۳۹۳)

میزبان

مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت

دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم

دانشگاه پیام نور

زمان و مکان جشنواره

۶ الی ۸ آذرماه حوزه هنری تهران

۲۰ الی ۲۳ آبان پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان

۱۹ الی ۲۱ آبان قم- حوزه علمیه امام موسی کاظم

۲۰ الی ۲۳ آبان

اصفهان

تعداد راه‌یافتگان به مرحله ملی

۱۰۰۸ نفر از ۸ نهاد دانشگاهی

۹۵۲ نفر از ۸ نهاد دانشگاهی

۱۱۰۰ نفر از ۸ نهاد دانشگاهی

۸۶۷ نفر از ۸ نهاد دانشگاهی

تعداد رشته‌ها و بخش‌ها

۳۵ رشته در ۶ بخش هنری-ادبی-پژوهشی- فناوری- کتبی- شفاهی

۳۶ رشته در ۶ بخش

هنری- ادبی- پژوهشی- فناوری- کتبی شفاهی

۳۱ رشته در ۶ بخش

هنری- ادبی- پژوهشی- فناوری- کتبی

شفاهی

۳۱ رشته در بخش

هنری- ادبی- پژوهشی- فناوری- کتبی

شفاهی

تعداد رتبه‌های برتر

-

۱۶۶ نفر

۱۱۴ نفر

۱۲۳ نفر

تعداد داوران

۵۴ نفر

۱۰۷ نفر

۸۰ نفر

۷۸ نفر

کل شرکت‌کنندگان در مراحل دانشگاهی- منطقه ای و ملی

۳۳۲۹۴۷ نفر

۳۵۰۰۰۰ نفر

۳۰۰۰۰۰ نفر

۳۰۰۰۰۰ نفر

ویژگی‌های خاص

برگزاری نخستین دوره جشنواره مسابقات جهت اساتید دانشگاهها – برگزاری کارگاه آموزشی و ارتقا برای راه یافتگان به مرحله ملی- برگزاری کارگاههای آموزشی و پژوهشی در کنارجشنواره و تصدی مسئولیت میزبانی توسط یک دستگاه برای دومین مرتبه

برگزاری یادواره علامه طباطبایی مقارن با سالروز رحلت ایشان در کنار جشنواره

صدور پیام ۴ تن از مراجع عظام تقلید- برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه ممتازین -برگزاری برنامه های معنوی مثل غبارروبی حرم مطهر و دیدار با مراجع عظام

راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی جشنواره برای نخستین بار و به صورت تعامل و هوشمند


مطالب مرتبط
captcha