به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و درمان کشور در برنامه «افق» رادیو قرآن، در خصوص سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور گفت: جشنواره ملی که این عنوان برایش گذاشته شده شامل جشنواره برگزیدههای دستگاههای دانشگاهی چون وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، پیام نور، فرهنگیان، فنی حرفهای، علوم و معارف قرآن و علمی ـ کاربردی هستند که سالی یکبار جمع میشوند و میزبانی آن بین این دستگاهها هست.
وی ادامه داد: این جشنواره در چند رشته در سطح بینالمللی که به همت جهاد دانشگاهی، برگزار میشود، برپا خواهد شد که این مسابقات به صورت دوسالانه انجام میشود. همچنین در سال جاری میزبان این جشنواره ملی وزارت بهداشت، در سال گذشته دانشگاه فرهنگیان و برای سال آینده وزارت علوم است.
بحرالعلوم با اشاره به نوآوری این دوره از مسابقات که استادان به جمع دانشجویان اضافه شد، اظهار کرد: اما رقابتهای اساتید در رشتههای محدودتر انجام شده است. همچنین این دستگاهها دارای شورای مشورتی هستند که دبیرخانه آن در دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها است که اینها آییننامه را تصویب میکنند که دستگاههای مجری ملزم به رعایت آنها هستند.
وی با اشاره به رشتههای این دوره از جشنواره، تصریح کرد: این جشنواره در 33 رشته برای دانشجویان و 9 رشته برای استادان چون بخشهای هنری، آوایی، پژوهشی، ادبی، فناوری و ... انجام شد که هر کدام دارای زیر مجموعه هستند.
بحرالعلوم در خصوص استقبال صورت گرفته از این جشنواره، اظهار کرد: در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات بیش از ۳۳۲ هزار نفر در کل دستگاهها و دانشگاهها شرکت کردند و حال آنکه مخاطبان ما پنج میلیون نفر است که با این احتساب حدود هشت درصد در این جشنواره حضور داشتند که این تعداد بهتر از گذشته و کمتر از مطلوب است.
وی با اشاره به اینکه استقبال بانوان از این جشنواره خوب بوده است، عنوان کرد: اما هزار و هشت نفر به مرحله نهایی مسابقات راه پیدا کردند که اکثر آنها آقایان بودند که از این تعداد 558 نفر آقایان و 450 نفر بانوان حضور داشتند.
بحرالعلوم در خصوص اینکه آیا در فعالیتهای قرآن و عترت دانشجویی دیگر دستگاهها چون سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان و بسیح دانشجویان و ... شاهد موازیکاری نیستیم؟ بیان کرد: این دستگاهها در شورای سیاستگذاری فوق که بیان شد عضو هستند و براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری است تمام این فعالیتهای قرآنی هماهنگ عمل میکنند.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و درمان کشور درباره اینکه دانشجویان و دانشگاهیان در فرآیند قرآنی کشور چه نقشی دارند؟، گفت: در دانشگاههای وزارت بهداشت شاهد برپایی کانونهای قرآن و عترت دانشجویان و مجامع قرآنی دانشگاهیان هستیم که آنها در بدنه دانشگاهی ما، چون مؤسسات قرآنی در بنده قرآنی کشور هستند که خیلی از برنامههای قرآنی را با همکاری این دانشجویان داریم.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و درمان کشور فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان چه تأثیری در روند فعالیتهای قرآنی کشور دارد؟ بیان کرد: یکی از اهداف ما در برگزاری جشنوارههای قرآن الگوسازی است به این معنا که مثل در آیین افتتاحیه و اختتامیه نوآوری داشتهایم و از این برنامههای کلیشهای معلوم چون سخنرانیهای طولانی و خشک دوری گزیدیم چنانکه در آیین افتتاحیه شاهد برپایی تئاتری ملهم از آیات قرآن، اجرای گروه تواشیح از اشعار فارسی الهامگرفته شده از آیات قرآن، کلیپی با این موضوع بودیم که بسته کاملی در این زمینه ارائه شد که مورد استقبال دانشگاههای و نهادهای بیرونی نیز استقبال کردند.
وی با اشاره به حضور و تجلیل از داوود میرباقری، کارگردان شهیر کشورمان به دلیل خلق آثار دینی قرآنی، اظهار کرد: این کارگردان درحال حاضر تدوین و ساخت سریال سلمان فارسی را عهدهدار است. به ازای بخشهای مختلف جشنواره سعی میکنیم شاهد نمادهایی در اختتامیه و افتتاحیه باشیم که حضور این افراد در جشنوارهها موجب آشنایی عدهای از افراد جدید با این جشنواره است.
بحرالعلوم در خصوص رشتهها و گروه رشتههای سی و دومین جشنواره، عنوان کرد: بخش آوایی شامل رشته قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ کل، 20، 15، 10 و 5 جزء دعا و مناجاتخوانی، اذان و تواشیح، در بخش معارف قرآنی و سیره معصومین(ع) شامل آشنایی با احادیث اهلبیت(ع)، آشنایی با معارف نهجالبلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، آشنایی با ترجمه و تفسیر، آشنایی با سیره معصومیم، حفظ موضوعی قرآن، احکام و پرسمان قرآنی، در بخش پژوهشی شامل مقالهنویسی، تلخیص کتاب، بررسی و نقد کتاب، در بخش فناوری شامل تولید نرمافزار و کانالها و شبکههای مجازی و در بخش ادبی شامل شعر، داستاننویسی، نمایشنامهنویسی و فیلمنامهنویسی، بخش هنری شامل خوشنویسی، نقاشی، عکس، تذهیب، فیلم کوتاه و منبتکاری، معرقکاری، و طراحی پوستر بود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین استقبال از کدام رشتهها بوده است، اظهار کرد: در رشته معارف قرآنی و سیره معصومین(ع) بیشترین استقبال انجام شده است.
بحرالعلوم در خصوص پیشنهادی درباره برپایی مسابقات قرآن به صورت تیمی، اظهار کرد: این طرح و برنامهای است که به عنوان مسابقه قرآنی وزارت بهداشت در نظر داریم که به صورت تیمی برگزار کنیم. چنان که مثلا در مسابقات قرآن دانشگاه شهید بهشتی با دانشگاه تهران رقابت کند. البته این نمونهها به صورت تک قبلا بوده است اما به صورت مستمر نبوده است و امیدواریم در فضای دانشگاهی جواب دهد. کار تیمی کردن را باید حتی در این حوزه با دانشجویان تمرین کنیم. رقابت قرآن در کشور ما فردی است و هر فردی که حائز رتبه میشود، در اصل خودش حائز رتبه میشود، اما اگر تیم بخواهد برگزیده شود، این تیم بودن موضوعیت پیدا میکند که جذابیت خاص خودش را دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا اطلاع رسانی در همه شهرها و مکانها و استانها یکسان نبوده است؟ گفت: برای ثبت نام و تبلیغات و ... در جشنواره ملی ما به صورت مستقیم با شرکتکنندگان روبرو نبودیم بلکه دستگاهها خود نمایندگانشان را به ما معرفی کردند بنابراین طرف دبیرخانه جشنواره خود افراد نبودهاند، درواقع دستگاهها بودهاند.
رئیس مرکز قرآن وعترت (ع) وزارت بهداشت و درمان کشور در خصوص اینکه جوایز چه زمانی به متسابقین اعطا میشود، اظهار کرد: طی روال پرداخت، جوایز تا پایان این هفته و یا هفته آینده به حساب برگزیدگان اعطا میشود و تقدیر نامه آنها نیز در آیین اختتامیه به برگزیدگان اعطا شد.
وی در خصوص امتیازاتی که برای منتخبان در بخش دانشجویان و دانشگاهیان در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در دانشگاهها از این افراد تقدیر میشود و برای کارمندان و اساتید نیز در آموزشهای ضمن خدمت امتیازاتی است و در بحث دانشجویان نیز در انتخاب دانشجویان نمونه تأثیراتی نیز دارد.
رئیس مرکز قرآن وعترت (ع) وزارت بهداشت و درمان کشور در پاسخ به این سؤال که به اعتراضات خیلی توجه نشده است، بیان کرد: اگر فردی همین طوری اعتراضی کرده است آن هم بدون دلیل، آن هنگام رسیدگی نشده است اما اگر مستند متسابق اعتراض کند، به آن رسیدگی شده است.
وی در بخش پایانی سخنانش در خصوص دیگر فعالیتهای برجسته این اداره، عنوان کرد: برنامه 5 ساله برای وزارت بهداشت در حوزه قرآن در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و تبلیغی با مشارکت دانشگاه داریم که در حال حاضر در سال دوم اجرای این برنامه هستیم.
بحرالعلوم بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی کارشناس امور قرآنی در معاونت فرهنگی و در برخی دانشگاهها حتی اداره امور قرآنی داریم و برای این افراد دورههای ارتقا و توجیه برگزار میکنیم چنانکه در همین جشنواره ارزیابی میان دانشگاهها انجام دادیم که بالاترین امتیاز را وزارت بهداشت، وزارت علوم و سپس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و آورد که این مرهون کارشناسی همین افراد است.
وی با اشاره به آموزش ضمن خدمت برای عموم کارمندان دانشگاههای علوم پزشکی، تصریح کرد: دورههای آموزش تربیت مربی ویژه دانشجویان داریم. طرحی با عنوان آموزش جامعه قرآن طراحی میکنیم که مجموعه آموزشهای حفظ و مفاهیم و قرائت در یک مجموعه و مجلد است.
بحرالعلوم بیان کرد: همچنین طرحهای آموزشی ویژه دانشجویان داریم که به دانشگاهها ابلاغ شده است و در بحث تبلیغ و ترویج جشنواره قرآن و عترت داریم. همچنین در هر دانشگاه یک کانون قرآن و عترت داریم که این کانونها سالانه خود جلسه آموزشی دارند که سال تحصیلی فوق نیز در نظر داریم تا این دورهها به صورت منطقهای برگزار کنیم.
وی ادامه داد: همچنین برگزاری کارگاه آموزشی روش تحقیق در قرآن و سلامت، برپایی مسابقه متنوع قرآنی در دانشگاهها، اجرای طرح تکریم چهرههای قرآنی در نظام سلامت که ابتدا در دانشگاهها شناخته میشوند و سپس در کشور معرفی میشود، برپایی نمایشگاههای دستاوردهای قرآن و عترت در نمایشگاه بینالمللی قرآن و هم در دانشگاهها، برگزاری کرسیهای تلاوت، جزء خوانی در ماه مبارک رمضان، برگزاری مجمع قرآنیان در دانشگاهها از دیگر فعالیتهای حوزه تبلیغ و ترویج است.
بحرالعلوم بیان کرد: در بحث پژوهشی نیز مقدماتی لازم بوده و هست که باید آن را پیگیری کنیم که انشاءالله آن را نیز پیش خواهیم برد.
یادآور میشود، این گفتوگو در برنامه «افق» رادیو قرآن که روزهای شنبه هر هفته به روی آنتن میرود، مطرح شد. این برنامه به تهیه کنندگی «فاطمه رحمانی» و اجرا کارشناسی «محمدرضا پورمعین» به روی آنتن می رود.