خردورزی و قانون‌گرایی، خصیصه بارز جنبش دانشجویی است
کد خبر: 3670124
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹

خردورزی و قانون‌گرایی، خصیصه بارز جنبش دانشجویی است

گروه اجتماعی: یک فعال دانشجویی با بیان اینکه دانشجو و دانشگاه در بسیاری از مقاطع محل رجوع عموم مردم بوده‌اند، گفت: جنبش دانشجویی باید با تکیه بر خردورزی و قانون‌مداری برای تحقق آرمان‌ها تلاش کند.

مجید سلیمیان، دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با اشاره به مهمترین آرمان‌ها و مطالبات جنبش دانشجویی و میزان تحقق آنها اظهار کرد: امروز پس از گذشت قریب به ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، وقتی به جنبش دانشجویی از ابتدا تاکنون می‌نگریم، مهمترین دغدغه‌های آن را در آرمان‌گرایی، عدالت‌طلبی و اصلاح امور مشاهده می‌کنیم و در واقع مسیری به سوی شدن‌ها بوده و تحت گفتمانی منسجم، آرمان‌های انقلاب را دنبال کرده است.
وی افزود: با وجود فراز و فرودهایی که جنبش دانشجویی متحمل شده است، شاید نتوان دستاوردهای ملموس ارائه داد، ولی تأثیرگذاری آن به عنوان نوک پیکان اعتقاد و تفکر مردم قابل انکار نیست.
سلیمیان بیان کرد: واقعیت این است که در بسیاری از مناسبت‌ها و حتی بزنگاه‌های مهم تاریخی، رجوع عموم مردم به سمت دانشجویان و دانشگاهیان بوده که نمود بیداری و آگاهی‌بخشی این قشر از جامعه است. امروز نیز با تکیه بر خردورزی و مشی قانون‌مداری باید در جهت تحقق آرمان‌ها قدم برداشت.
وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی پس از چند سال رکود، خوشبختانه با نگاه متفاوت دولت یازدهم تا حدودی به روزهای پرتکاپوی خود بازگشته، اما همچنان دغدغه شکل‌گیری سایر تشکل‌های اصیل دانشجویی باقی است و انتظار می‌رود این امر به زودی محقق شود تا حلقه مفقوده این چند سال یعنی شناساندن هویت و عقبه جنبش دانشجویی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
این فعال دانشجویی در پاسخ به این سوال که جنبش دانشجویی تا چه انداره در جهت‌دهی به افکار عمومی جامعه و گفتمان‌سازی موفق عمل کرده است، گفت: مادامی که افکار عمومی جامعه پشتوانه دانشجویان بوده‌اند، نتایج مثبتی حاصل شده، اما زمانی که میان آنها شکاف به وجود آمده، جنبش دانشجویی نیز در ابلاغ پیام خود ناکام مانده است.
وی اضافه کرد: اگر انتخابات اخیر را نیز بررسی کنیم، در می‌یابیم که این تعاملات در تعیین معادلات نقش به سزایی داشت، هرچند نباید صرفا به دوران انتخابات محدود شود و با در نظر گرفتن این مهم که توسعه فرهنگی و سیاسی باید مورد پیگیری قرار گیرد، این گفتمان را نهادینه و پدیده‌های نوظهوری را که گه‌گاه در سپهر سیاست رخ می‌دهد، منتفی ساخت.

captcha