قانون‌گرایی راهکار نجات از فتنه است
کد خبر: 3677317
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
رحیمی:

قانون‌گرایی راهکار نجات از فتنه است

گروه سیاسی: امام جمعه ابهر گفت: یکی از راهکارهای نجات از فتنه قانون‌گرایی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر ظهر امروز جمعه 8 دی‌ماه در خطبه‌های نمازجمعه ابهر اظهار کرد: 9 دی سال 1388 یکی از ایام‌الله و از روزهای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی است و در این روز ملت ایران بر یک فتنه بزرگ غلبه کردند و توانستند با بصیرت و همدلی و وحدت و صبر خویش در برابر جریان‌های باطل و غرب‌گرا، موضع حق را اتخاذ کند.
 
وی افزود: تلاش برای بقای 9 دی صرفا تلاش برای زنده نگه داشتن یک خاطره نیست. 9 دی نماد حیات و آگاهی ملت ایران در عرصه سیاست است و زنده نگه داشتن آن به این است که امروزه نیز در برابر فتنه‌های احتمالی آگاه و بیدار و روشن باشیم.
 
حجت‌الاسلام رحیمی تصریح کرد: مسئله فتنه از اول تاریخ وجود داشته است و حضرت علی (ع) در خطبه‌های متعدد مفصلا از فتنه سخن گفته به طور مثال در خطبه 151 و 93 و 2 و 50 نهج‌البلاغه پرده از روی فتنه‌ها برداشته و از علل و عوامل آن سخن گفته است.
 
وی با اشاره به کلام امیر افزود: آنگاه که آتش‌های فتنه در جامعه بر افروخته می‌شود خودی و غیر خودی، و کوچک و بزرگ زن ومرد، پدر و پسر، مراد مرید، عالم جاهل، از یکدیگر شناخته نمی‌شوند. آن‌چنان آشفتگی سراسر جامعه را فرا می‌گیرد که گریز از آن بسیار دشوار و سخت می‌شود.
 
امام جمعه ابهر تاکید کرد: در چنین اوضاع و احوال و در این روزگار کسانی نجات می‌یابند که افزون بر شناخت ابعاد وسیع و گسترده فتنه، راهکارهای گریز و نجات را فرا گرفته باشند که یکی از راهکارهای نجات از فتنه، قانون‌گرایی، تبعیت از علمای ربانی و حمایت امت از رهبر است.
 
وی افزود: دومین راه گریز از فتنه، پرهیز از خودسری و توجه به نصیحت و راهنمایی مصلحان است. سرسختی، فرعون‌گرایی، غرور بیجا و خودبزرگ‌بینی از عوامل و موانع پذیرش راه درست است. سران فتنه در سال 1388 به خاطر همین علت که از قانون عبور کردند و به نصیحت ناصحان گوش نکردند و در نهایت خود را بین ملت و خدا روسیاه کردند. تعجب از افرادی است که عبرت نمی‌گیرند و خود را با سران فتنه به جامعه معرفی می‌کنند.
 
امام جمعه ابهر تصریح کرد: در خطبه 187 یکی از مهمترین راه خروج از فتنه را پیروی از رهبری دینی معرفی می‌کنند. «تَصَدَّعُوا عَلَى سُلْطَانِكُمْ فَتَذُمُّوا غِبَّ فِعَالِكُمْ» هرگز از اطراف پیشوای خود پراکنده نشوید. که سرانجام، خویشتن را به موجب اعمال خود نکوهش خواهید کرد.
 
حجت‌الاسلام رحیمی تاکید کرد: در زمان‌های پیشین که امکانات خبری و اطلاع‌رسانی و شبکه‌های بین‌المللی خبری وجود نداشت، طرف‌های درگیر و صاحبان فتنه عده‌ای جارچی، خبرچین و خبرگزار را به خدمت می‌گرفتند و از امکانات اطلاع‌رسانی آن زمان که مهمترین آن نقاط حساس بازار و مجتمع‌های مردمی بود، استفاده می‌کردند. امام علی(ع) در نامه‌ای که به یکی از یاران خود به نام حارث همدانی می‌نویسد او را از نشستن در این نقاط برحذر می‌دارد. چون این مکان‌ها فتنه‌خیز است و فتنه‌ها از آنجا به نقاط مختلف منتشر می‌شود.
 
خطیب جمعه ابهر گفت: بنابراین در شرایط فتنه، از بنگاه‌های خبرپراکنی و رسانه‌های گروهی و جمعی باید حذر کرد و با شنیدن یک خبر یا انتشار یک مقاله و یا یک مطلب نباید تحت تاثیر قرار گرفت و ناسنجیده وارد کارزار و موضع‌گیری شد.
captcha