همدلی مهم‌ترین دستاورد دوران معاونت / چالش پیش روی جامعه قرآنی
کد خبر: 3679603
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
حجت‌الاسلام حشمتی بیان کرد:

همدلی مهم‌ترین دستاورد دوران معاونت / چالش پیش روی جامعه قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون سابق قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دستاورد دوران خدمتش در وزارت ارشاد همدلی و هم‌افزایی بین نهادهای قرآنی بوده است،‌ به بیان چالش‌های پیش روی جامعه قرآنی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون سابق قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌طی گفت‌وگویی در مورد نحوه شکل گیری نمایشگاه قرآن و تجلیل از خادمان قرآن در این نمایشگاه، گفت: زمانی که دست اندرکار برپایی نمایشگاه قرآن بودم، مشاهده کردیم که در حوزه‌های مختلف اعم از علمی، هنری، ورزشی و ... مراسم‌هایی برای تجلیل از نخبگان و برگزیدگان آن حوزه‌ها برگزار می‌شود اما در عرصه قرآن چنین چیزی وجود ندارد. از دوره سوم یا چهارم بود که به ذهن من رسید چنین کاری را انجام دهیم و با حضور بالاترین مقام اجرایی کشور، از خادمان برگزیده قرآنی تجلیل شود.
وی افزود: این موضوع را با «احمد مسجد جامعی» مطرح کردم که مورد قبول ایشان واقع شد و از آن سال این کار اجرایی شد. تا کنون حدود 160 نفر جزء افرادی که در زمره خادمان قرآن بوده‌اند، معرفی شده‌اند.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که در زمان چهار سال مسئولیت چه آرزویی داشتید، بیان کرد: یکی از رویکردهای من این بود که از مشاوران خوبی بهره‌مند بودم. همیشه تلاش داشتم هر کسی که حرفی برای گفتن داشت، بشنوم، خوشبختانه در زمان مسئولیت کارهای زیر بنایی و اساسی در معاونت شروع شد و برای همین امیدوارم تیمی که جدید آمده است نیز ادامه دهنده این طرح‌ها و فعالیت‌ها باشد و برخی فعالیت‌ها را که تازه شروع شده است ادامه دهد.
حشمتی اظهار کرد: یکی از کارهای ملموس این دوره هم افزایی و هم دلی در حوزه قرآن بود که به اعتقاد من مهم‌ترین دستاورد بوده است. برای اینکه به همدلی برسیم باید سعه صدر و صبر داشت و از موارد جزئی که می‌تواند همدلی را تهدید کند، عبور کرد. همدلی در دوره من به حدی خوب بود که زمان خداحافظی نهادهایی که رقیب ما احساس می‌شدند به رفقای خوبی برای ما تبدیل شده بود.
معاون سابق قرآن و عترت وزیر ارشاد همچنین به فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه هنر قرآنی اشاره و اظهار کرد: ما ناچار هستیم تولید آثار هنری با رویکرد قرآنی داشته باشیم. خوشبختانه در حوزه هنر کارهای خوبی شروع شده و هنر قرآنی پروژه بزرگی است که با استفاده از دیگر معاونت‌های تخصصی ارشاد تحقق خواهد یافت.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که شعار «به سوی فهم قرآن» چه خواستگاهی داشت و به نتیجه‌ای رسید، گفت: یکی از آرزوهایی که از من برجا مانده است همین موضوع فهم قرآن است. فهم قرآن مهم‌ترین مقوله‌ای است که در جامعه امروز ما مطرح است و رسیدن به آن نه تنها ضرورت دارد بلکه واجب است که همه با توجهی خاصی به آن نگاه کنیم. برای تحقق این امر اسباب این کار باید فراهم شود تا از طریق آن اسباب چگونگی آشنایی مردم با قرآن را انجام دهیم. دانشمندان، د انشجویان، اندیشمندان و پژوهشگران بایستی به قرآن نزدیک‌تر شوند چرا که قرآن یک کتاب علمی و پر از استدلال و تفکر است.
معاون سابق قرآن و عترت وزیر ارشاد با اشاره به اینکه برای تحقق این موضوع ایده‌هایی شکل گرفت،‌ افزود: به اعتقاد من درصد اعتباراتی که برای برنامه‌های قرآنی گذاشته می‌شود باید تناسب داشته باشد، همانقدر که برای تلاوت، حفظ و پژوهش اعتبار می‌گذاریم برای فهم نیز باید اعتبار گذاشت. فهم مقوله بسیار مهمی است، آنچه در جامعه تأثیرگذار خواهد بود فهمیدن آیات قرآن است که مقدمه عمل کردن به آن خواهد بود. ما باید به مردم بگوییم که قرآن چه پیام‌هایی دارد. مردم شهد این را نچشیده‌اند و با مضامین آن آشنا نیستند و لذا خود را نسبت به قرآن دور می‌بینند. ما باید این نزدیکی را ایجاد کنیم، طرح‌هایی در معاونت تشکیل شد و در نمایشگاه گام‌هایی برای رسیدن به این موضوع برداشته شد، در ‌آینده نیز باید این گام‌ها برداشته شود.
حشمتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد بودجه قرآنی بیان کرد: امسال کار خوبی که در مورد بودجه قرآنی صورت گرفت این بود که امسال برای اولین بار ردیف‌های بودجه منتشر شد، از این جهت مردم متوجه می‌شوند که اعتبارات کجا هزینه می‌شود. شورای توسعه فرهنگ قرآنی از وقتی تشکیل شده به خاطر تحقق اهداف، اعتباراتی را دریافت می‌کرد. اگر این اعتبارات به هزینه جاری دستگاه‌ها برگردد جالب نخواهد بود، چرا که بودجه اهداف منشور برای کارهای مغفول مانده و نباید به دستگاه‌ها برگردد تا صرف کارهای دیگر شود.
وی با تأکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه در زمینه بودجه سوالات منطقی دارند که باید به خوبی پاسخ آنها داده شود،‌ گفت: ما از توان مردم و حوزه‌هایی که می‌توانند در آن به ما کمک کنند، غافل مانده‌ایم و اعتبارات را بهینه هزینه نمی‌کنیم. ضمن اینکه ارزیابی چندانی هم از کارها صورت نمی‌گیرد. اگر ارزیابی باشد می‌توان اصلاحات بعدی را هم انجام داد.
معاون سابق قرآن و عترت وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث کمک‌های مردمی در زمینه فعالیت‌های قرآنی اشاره و خاطرنشان کرد: هم‌افزایی و تفکیک وظایف در بودجه می‌تواند به ما کمک کند. مردم اگر بفهمند کمکی که اهدا می‌کنند چگونه هزینه می‌شود، برای قرآن گام‌های اساسی بر می‌دارند و نمی‌گذارند قرآن زمین بماند. ما از این موضوع غافل مانده‌ایم، مردم همانگونه که برای محرم هزینه می‌کنند برای قرآن نیز هزینه خواهند کرد به این شرط که بدانند کجا هزینه می‌شود و چه کارهایی صورت می‌گیرد.
حشمتی همچنین در مورد ارتباط دولت با بخش مردمی و موسسات فعال در این حوزه نیز گفت: رویکردهای ارشاد و دولت این بوده که کار حوزه فرهنگ را به مردم واگذار کند، در بحث نمایشگاه کتاب این کار را انجام داده است و در بخش قرآن نیز گام‌های خوبی برداشته شد. فراهم شدن ادغام دو اتحادیه قرآنی در همین راستا بوده است. در دوره‌ای که در معاونت خدمتگزار مردم بودم، از تعدادی از موسسات حمایت صورت گرفت. به نظر می‌آید موسسات این ظرفیت را دارند که حوزه قرآن را به آنها واگذار کنیم. موسسات باید کارهای موثری را انجام دهند، آنها نباید آسان‌ترین کار را انتخاب کنند و همان را انجام دهند. در دوره من موسساتی بودند که حمایت‌های 200 میلیون تومانی هم دریافت کردند. طرح ملی تلاوت طرح خوب و اساسی بود که تقویت می‌شد و الان هم جا دارد مورد حمایت و تقویت قرار گیرد.
وی اذعان کرد: فارغ از مشاور وزیر بودن، انس و الفت خوبی با مجموعه‌های قرآنی کشور دارم. هر نهاد، موسسه و حوزه‌ای که احساس کنم نیاز به مشاوره یا کمک دارد، دریغ نخواهم کرد. با معاونت فعلی هم چندین جلسه برای تبادل تجربیات برگزار کرده‌ایم و در آینده هم جلسه خواهم داشت، در واقع من خودم را عضو و در کنار مجموعه می‌دانم.
معاون سابق قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد مهم‌ترین چالشی که جامعه قرآنی با آن مواجه است، گفت: به اعتقاد من بیش از همه چیز به همدلی و اینکه در کنار همدیگر باشیم، نیاز داریم. واقعیت امر این است که جمعیت قرآنی‌ها زیاد نیست، اما چون این مجموعه در موضوع مهمی خدمت می‌کنند، طبیعتاً انتظار این است که در کنار هم باشند و به مثابه یک «ید واحده» عمل کنند. لازم است که برخی مواقع شرح صدر داشته باشند. برخی رفتارهای خوب می‌تواند لطمات را کم کند از این جهت جامعه کمی نیستیم و شرط این است که مردم ما را ببینند.
حشمتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با برنامه افق رادیو قرآن در پاسخ به این سوال که اگر دوباره معاون قرآن شوید چه کار مهمی را انجام می‌دهید؟ بیان کرد: کارهای مطالعه شده و دقیق زیادی وجود دارد که سعی خواهم کرد آنها را به پایان ببرم، چرا که بسیار بر روی آنها مطالعه شده است. من همیشه به جامعه متفکر و نخبه قرآنی و نیازهای آنها فکر کرده‌ام و بر اساس آن نیازها برنامه‌ریزی انجام داده‌ام. سایت جامع قرآنیان و فهم قرآنی در کنار آثاری تولیدی هنری مواردی بوده است که از نان شب واجب تر است، من همیشه به دوستان در معاونت توصیه خواهم کرد که این فعالیت‌ها را پیگیری کنند.

یادآور می‌شود این گفت‌وگو با برنامه افق رادیو قران صورت گرفته است.

captcha