برگزاری همایش «میقات ماه و صلیب»/ رونمایی از سوخته‌ نگاری مسیح(ع)
کد خبر: 3679907
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

برگزاری همایش «میقات ماه و صلیب»/ رونمایی از سوخته‌ نگاری مسیح(ع)

گروه هنر: همایش «میقات ماه و صلیب» به همت مرکز بین‌المللی توسعه خواهر‌خواندگی شهر‌های ایران و هیئت بین‌المللی انگلیسی‌زبانان مقیم تهران (امت) در راستای تعامل و گفتگوی ادیان الهی و تجلی الفت و دوستی بین مسلمانان و مسیحیان برگزار شد.

برگزاری همایش «میقات ماه و صلیب» با هدف تقریب مذاهب/رونمایی از سوخته‌نگاری«عیسی مسیح(ع)»
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، تابلوی سوخته‌نگاری «عیسی مسیح (ع)» اثری از مرتضی نداف در همایش «میقات ماه و صلیب» رونمایی شد. این همایش به همت مرکز بین‌المللی توسعه خواهر‌خواندگی شهر‌های ایران و هیئت بین‌المللی انگلیسی‌زبانان مقیم تهران (امت) در راستای تعامل و گفتگوی ادیان الهی و تجلی الفت و دوستی بین مسلمانان و مسیحیان درابتدای سال نو میلادی ۲۰۱۸ برگزار شد. در‌ این‌باره گفت‌و‌گویی با مرتضی نداف؛ پدیدآورنده این اثر هنری، ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

همایش «میقات ماه و صلیب» با چه اهدافی برگزار شد؟

این همایش در گام نخست همزمان با فرارسیدن آغاز سال نو میلادی و در کلیسای ارامنه تهران جهت تبریک و تهنیت به اسقف اعظم «سیبوه سرکیسیان» و دیگر مسیحیان و ارامنه صورت گرفت و در آن دو اثر سوخته‌نگاری روی چوب با عنوان «مریم مقدس (س)» و سوخته‌نگاری آیه قرآن در شأن حضرت عیسی مسیح (ع) روی گندم رونمایی شد که این اثر ریزنگاری روی گندم آیه شریفه: «قال انی عبدالله اتانی الکتاب و جعلنی نبیا» را شامل می شدکه توسط اینجانب  به کلیسا اهدا شد.
جمع کثیری از مسلمانان و فرهیختگان فرهنگی کشور  از جمله مرکز بین‌لمللی خواهر‌خواندگی شهر‌های ایران، انجمن‌های دوستی ایران با سایر ملل، انجمن دوستی ساحل عاج به نمایندگی از سازمان‌های مردم نهاد بین‌المللی در ستاد هم‌افزایی و حمایت از فعالیت‌های سمن‌های شهر تهران، کمیسیون ملی یونسکو، انجمن حمایت از قربانیان ترور، مرکز تشکل‌های شاهد و ایثارگر، کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، هیئت بین‌المللی انگلیسی‌زبانان مقیم تهران (امت)، انجمن حمایت از بیماران صعب‌العلاج، دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شرکت داشتند در آن شرکت داشتند.
در گام بعدی، همایش ویژه‌ای نیز که پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه برگزار شد، مباحث مهمی در رابطه با تقریب میان ادیان الهی به ویژه اسلام و مسیحیت مطرح شد که در این بین سخنرانان به بیان دیدگاه‌هایشان پراختند.

به یکی از این سخنرانی‌ها اشاره می‌کنید؟

علی‌رضا رجائی؛ مدیرعامل مرکز خواهرشهر‌های ایران به بحث یکی بودن رسالت پیامبران اولوالعزم و برادری پیروان ادیان اشاره کرد و این‌که نباید بین اقلیت‌های دینی فاصله‌ای باشد و بهترین کار برای آشنا کردن ادیان با یکدیگر برگزاری همایش‌ها و کار‌های فرهنگی وهنری است تا به این وسیله اشتراکات تقویت شود و از این طریق آداب و رسوم‌ به یکدیگر معرفی شود تا در این تعاملات و گفت‌و‌گو‌ها، قرابت و نزدیکی پیروان ادیان به منصه ظهور برسد.
وی به موضوع دیپلماسی عمومی که همان مردم با مردم است نیز اشاره کرد و تأکید بر بحث اشتراکات ملیتی و دینی بین مسلمانان در عقب راندن سیاست خصمانه امریکا در قبال قدس شریف از جمله نمونه‌های بارز اتحاد مردم ملل مسلمان و ادیان دیگر در اقصی نقاط جهان، داشت.
وی یکی از روش‌های تقویت اقتصاد امریکا را در تقابل مردم با مردم بیان کرد که با ایجاد تنش و تفرقه بین مذاهب قصد برهم زدن آرامش و اتحاد مردم را دارد که در این راستا در برنامه‌های فرهنگی بین‌المللی مردمی پیش‌رو، بحث انتخاب سفرای دیپلماسی عمومی شهری را در این مرکز، دنبال می‌کنند که از تمامی مذاهب و ادیان الهی در این مقوله استفاده به عمل می‌آید.

از دیگر برنامه‌های اجرا شده در همایش به چه موردی دیگری می‌توان اشاره کرد؟

همانطور که اشاره کردم همایش در هیئت بین‌المللی انگلیسی‌زبانان مقیم تهران (امت) به مدیریت سیدعبدالله حسینی؛ مشاور مجمع تقریب مذاهب برگزار شد که وی در سخنرانی مفصلی که به زبان انگلیسی داشتند به مباحث مختلف و متعددی از قرابت ادیان الهی پرداخت و گفت که اگر خود پیامبران و انبیای الهی کنار یکدیگر قرار گیرند بدون هیچ مشکلی با هم زندگی و تعامل خواهند داشت اما نکته مهم بحث اختلاف نظر بین پیروان ادیان است که بایستی اختلاف نظر‌ها را کنار گذاشت.
حسینی همچنین اذعان داشت یکی از اعتقاداتی که بین مسلمانان بخصوص شیعیان و مسیحیان در جهان وجود دارد، بحث ظهور منجی است و این نقطه اشتراک باید بین دو دین تقویت شود تا در این میان تعاملات بیشتری صورت گیرد که خود موجب تقویت اتحاد و همبستگی می‌شود. همه ما تلاش کردیم در این همایش الفتی بین مسلمانان و مسیحیان برقرار شود که انشاءلله مورد رضای خداوند تبارک و تعالی قرار گیرد.

از دیگر عوامل برگزاری این همایش به چه مورد دیگر می‌توان اشاره کرد؟

به نظرم از آنجایی که دنیا فهمیده است برای برقرای ارتباط با مردم و سایر ملل بهترین گزینه، فرهنگ و هنر است ما تلاش کردیم با اجرای کار فرهنگی و نیاز روز جامعه بخصوص در بخش بین‌الملل، گوشه‌ای از فرهنگ و تمدن کشورمان را در قالب کار مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد که با همت مرکز توسعه خواهر‌خواندگی شهر‌های ایران صورت گرفت نشان دهیم. در بحث خواهرخواندگی شهری، نقاط مثبت و ظرفیت بالایی نهفته است و این مرکز با تعامل سازنده‌ای که با سایر نهاد‌های مردمی و دولتی دارد، برنامه‌های خوبی را سازماندهی کرده است که این حقیر نیز با حکم مدیریت مرکز به عنوان خادمی کوچک در بخش «مدیر گروه هنری دیپلماسی دینی» منصوب شدم تا ادای دینی به کشورم داشته باشم و یکی دیگر ازعلت‌های برگزاری این همایش نشان دادن روحیه صلح طلبی و حق‌طلبی ایرانیان است و دنیا باید بداند که ایرانیان همیشه با قدرت و تعصبی که نسبت به وطنشان دارند، همیشه اهل گفت‌و‌گو و صلح پایدار و تعاملات سازنده بوده‌اند و ما باید با تمام ظرفیت‌های مردمی و ملی که وجود دارد فارغ از بحث‌های جناحی و حزبی، حرف‌های انقلاب اسلامی‌مان را با ظرافت و دقت تمام بیان کنیم تا آن‌هایی که روحیه و مرام ایرانیان را نمی‌دانند و اسلام عزیز را نمی‌شناسند با ملت بزرگ ایران آشنا شوند و زبان ما را بفهمند که ایران سرای محبت است. در این همایش نیز تابلوی سوخته‌نگاری «عیسی مسیح (ع)» اثر این حقیر رونمایی شد.

در مورد مختصات و ویژگی‌های این تابلو شرح دهید؟

تولید تابلوی سوخته‌نگاری «عیسی مسیح (ع)» قبل از سال نو میلادی حدود اواسط آذر آغاز و اوایل دی‌ماه خاتمه یافت که به کمک زهرا مودب؛ همسرم که یک استاد تمام‌عیار در این هنر در بین بانوان هستند، طراحی و اجرا شد. حدود صد ساعت برای این اثر از ابتدا تا پایان، زمان صرف شد. این تابلو متشکل از خط نوینی به نام «ملک» به معنی سلطان است که از ابداعات هنری این حقیر است و توانستم از ترکیب کلمه «عیسی مسیح (ع)» صلیبی را طراحی کنم که در داخل صلیب تذهیب‌هایی را گنجانده‌ام که همان مفهوم تقریب و همبستگی دینی را در اثر هنری نشان می‌دهد. چهار فرشته به سبک مینیاتوری قدیمی ایرانی از آثار نگارگر معروف ایران «سلطان محمد» مربوط به تابلوی معراج پیامبر (ص) را در بالای صلیب طراحی کردم و ابر‌هایی را نیز لحاظ کردم که نزول فرشتگان درگاه الهی در هنگام تولد حضرت عیسی مسیح (ع) را نشان می‌دهد. در حاشیه پایین و اطراف صلیب نیز طرح‌های اسلامی و تذهیب گنجاندم که در نهایت اثر یک مفهوم دینی اسلامی و مسیحی را نشان دهد. این تابلو با حضور اشخاصی چون حجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی و نماینده انجمن‌های دوستی ایران با سایر ملل و میهمانان خارجی و فرهیختگان و فرهنگیان کشور، رونمایی شد.

در سمتی که منصوب شده‌اید چه اهداف و برنامه‌هایی را پی خواهید گرفت؟

همانطور که مستحضرید فعالیت من در زمینه هنر‌های تجسمی و موسیقی سنتی و شعر است. در طی این سال‌ها، فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده‌ام. در خارج از کشور نیز تجربیات ارزنده‌ای کسب کرده‌ام و تمامی برنامه‌های فرهنگی دنیا را رصد می‌کنم. دغدغه‌های زیادی برای فرهنگ و هنر کشورم دارم و گاهی به بن‌بست می‌رسم که چرا نمی‌توانم حرفم را به گونه‌ای بیان کنم که به کسی برنخورد و مسئولی که در سمت مهمی است حرفم را مورد توجه قرار دهد. واقعاً باید نقاط ضعف فرهنگی که سالیان پیش امام راحل (ره) تحت عنوان تهاجم فرهنگی بیان کردند واکاوی و درمان شود و راهکارش نیز در دست مردم است و باید مردم را تشویق و ترغیب کرد که برخی از ضعف‌های فرهنگی را خودشان برطرف کنند و این طرح‌ها و برنامه‌ها همیشه ذهنم را درگیر می‌کند و گاهی افسوس می‌خورم که چرا فقط باید در برخی موارد مثل حوادث تلخ  از جمله زلزله و .... مردم در کنار یکدیگر باشند؟ چه عواملی موجب  دور شدن مردم در برخی سطوح از یکدیگر شده است؟ و چرا باید برخی از آداب و رسوم و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ما ضعیف شود؟ مثل صله ارحام و موارد دیگر، وقتی به ریشه این معضلات فکر می‌کنم به یک نقطه می‌رسم. همان تهاجم فرهنگی که به درستی ترجمه نشد و برخی متولیان امور فرهنگی در سطوح مختلف درک واقعی از این مقوله نداشتند و نتوانستند با این جنگ نرم مقابله کنند تا جایی که صدای رهبرمعظم ایران به ضعف فرهنگی شنیده شد و سخنی گفتند که جای تامل دارد. مستحضرید که آتش به اختیار، یک فرمان جنگی است. وقتی در بحث فرهنگی این فرمان صادر می‌شود شما به عمق مطلب باید پی ببرید که باید به تقویت امور فرهنگی به‌روز و نیاز جامعه توجه جدی شود.

از برنامه‌هایی که با مدیرعامل مرکز رجائی مطرح کردیم و به تأیید رسید، برگزاری همایش‌های تخصصی در امور مختلف فرهنگی است و برای محتوای برنامه‌ها بحث‌های زیادی صورت گرفته که به ترتیب اجرا می‌کنیم. برگزاری جشنواره‌های هنری(اعم از تجسمی، سنتی، موسیقی، شعر و ادبیات، فیلم و سریال) با موضوعات اجتماعی، دینی در داخل کشور با رویکرد بین‌المللی از دیگر طرح‌هایی است که پس از نهایی شدن طرح‌ها و مجوز‌های لازم به زودی عملیاتی می‌شود.

مسلماً برنامه‌های تکراری و بدون برنامه و هدف عالی برپا نمی‌کنیم و قبل از اجرا تمام نیاز‌های برنامه سنجیده می‌شود و به گونه‌ای برگزار می‌کنیم که مخاطبان آن در داخل و خارج از کشور احساس کنند آن برنامه توانسته بخشی از دغدغه‌های اجتماعی را برطرف کند و مهمترین تمرکزی که داریم روی نسل جوانی است که در جامعه فکر و روحش آماده شکل‌پذیری است و از دیگر اهدافمان کمک به آرامش روحی و روانی خانواده‌هاست که چگونه فرزندشان در جامعه راه را از چاه تشخیص دهد که در بخش دیپلماسی دینی با مراکز جهانی مثل «مجمع جهانی شیعه‌شناسی» و «شورای عالی و دبیرخانه دین‌پژوهان کشور» در قم به ریاست آیت پیمان، شخصاً صحبت‌های مفصلی داشته‌ام و موفق شدم موافقت و کمک معنوی و فکری را دریافت کنم که مثلاً برای نسل جوانی که باید حلال و حرام برایش معنی پیدا کند، دغدغه‌ای نباشد و بتواند خودش تشخیص دهد و راهکاری که جلوی رویش برای روبرویی با آن می‌گذاریم، بتواند به خوبی تحلیل کند. مثلاً موضوع حجاب که به نظرم یکی از بحث‌ها و برنامه‌های شیرین و جذاب ما در این مرکز خواهد بود که انشا‌ءالله با برنامه‌هایی که با کمک سایر نهاد‌ها و تشکلات مردمی داریم شاهد رویش غنچه‌های نو در بحث حجاب خواهیم بود.

اگر در پایان مطلب باقی مانده که قصد طرح آن را دارید، بفرمایید.

خدا را باید شاکر باشیم در کشوری زندگی می‌کنیم که پیشینه تاریخی عظیمی دارد. فرهنگی داریم که باید یک کالای صادراتی برای ما باشد. باور کنیم که توجه به امور فرهنگی که در آن بحث‌های فلسفی و حکمت و علم و ادب نهفته است می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند. وقتی فرهنگ رفتاری و اخلاقی ما درست باشد پرداختن به مباحثی مثل اقتصاد نیز سامان می‌پذیرد. مدیریت صحیح خانواده و تربیت اصولی نسل‌ها می‌تواند روحی تازه به جامعه بدمد. کم‌کاری و پایمال نکردن حقوق یکدیگر در جامعه، یکی از اصول انسانی و بشری است که خدای مهربان برای ما خواسته و چرا خداگونه نباشیم وقتی خدا بهترین‌ها را برای ما رقم زده است، ان‌شاءلله با استعانت از آموزه‌های دینی و عمل به قرآن و رهنمود‌های ائمه اطهار (س) بتوانیم مسیر درست انقلاب اسلامی‌مان را طی کنیم و به انقلاب جهانی مهدی موعود (عج) برسیم.
captcha