کد خبر: 3685575
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
دبیرکل ستاد صیانت از آثار سینمایی، سمعی و بصری:

باید از سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر مراقبت کرد/ حوزه نمایش خانگی یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌هاست

گروه هنر: مهدی یزدانی دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی، سمعی و بصری، گفت: حوزه نمایش خانگی یکی از پر مخاطب‌ترین رسانه‌هاست بنابراین این بازار و تقاضای زیاد نیاز به صیانت دارد و مراقبت از سرمایه گذاری‌های انجام شده در حوزه فرهنگ و هنر از وظایف این ستاد است.

باید از سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر مراقبت کرد/ حوزه نمایش خانگی یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌هاست

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از کمیته اطلاع رسانی ستاد صیانت از آثار سینمایی، سمعی و بصری، نشست مشترک دبیرکل ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری با اعضای شورای صیانت استان آذربایجان شرقی برگزار شد. حدود ۱۲ سال از تشکیل ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری در وزارت ارشاد گذشته و دوره‌های پرفراز و نشیبی را نیز پشت سر گذاشتیم؛ فعالیت این ستاد در طول سال‌های اخیر تعطیل نشده و جلوگیری از انتشار غیرمجاز محصولات فرهنگی و همچنین ممانعت از توزیع آثار مبتذل، مستهجن و آثار مجازی که به شکل غیرمجاز توزیع می‌شد، از جمله اهداف تشکیل این ستاد است.

یزدانی با اشاره به سیاست دولت تدبیر و امید در کم کردن تصدی‌گری دولت، از واسپاری امور به مردم  و جلب همکاری‌های بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و عملیات اجرایی خبر داد و افزود: ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری امنیت سرمایه‌گذاری را برای کسانی که قصد انجام کار قانونی در این زمینه دارند را تضمین می‌کند.

وی با اشاره به هماهنگی مناسب  و موثر با نیروی انتظامی گفت: تفاهم‌نامه‌ای در راستای فعالیت ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری با نیروی انتظامی منعقد کردیم. در تهران با توجه به این‌که بیشترین مصرف را داریم میان فرماندهی انتظامی، رئیس پلیس فتا، دادستان استان تهران و دادستان کل کشور هماهنگی مناسبی وجود دارد و در جریان فعالیت‌های ستاد هستند بطوری‌که هنگام بروز تخلف احکام قضائی آن سریع صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه قوانین مربوط به آثار فرهنگی و هنری نیازمند اعمال اصلاحات هستیم چرا که در بیشتر مواقع جریمه اعمال شده با جرم تناسبی ندارد و سودآوری و گردش اقتصادی در حوزه فروش و کپی آثار سمعی و بصری به روش غیرقانونی و غیرمجاز، به حدی است که مجرم بعد از پرداخت جریمه دوباره به روند کاری خود ادامه می‌دهد.

دبیرکل ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری ادامه داد: استان‌هایی که مصرف آثار فرهنگی و هنری در آن بالا و به تبع تخلفات افزایش پیدا می‌کند شامل آذربایجان شرقی، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، البرز و تهران است که حدود ٨٠ درصد مصرف محصولات نمایش خانگی مربوط به این استان‌هاست و طبیعی است که آسیب‌های وارده به این استان‌ها نسبت به استان‌های با مصرف پایین  بیشتر خواهد بود.

یزدانی با اشاره به تخلفات زیاد در فضای مجازی ادامه داد: باید یکی از مدیران هر اداره کل به‌عنوان مدیر ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری استان منصوب شود تا متولی ستاد صیانت هر استان مشخص‌ شود و برگزاری جلسات، بازدیدها و ارائه گزارش مستمر صورت گیرد.

وی با تاکید به جذب سرمایه گذار در حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: کار فرهنگی عمدتاً یک فعالیت دیر بازده و زمان‌بر است و برای یک سرمایه‌گذار در بخش فرهنگ و هنر الویت و انتخاب اولش نیست و برخی اوقات به دلیل پایین بودن سودآوری در این حوزه و عدم پایداری این فعالیت به ترک بازار می‌شوند.

یزدانی با اعلام این‌که ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری یک فضای امن برای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر و تولیدات این حوزه ایجاد می‎کند اظهار کرد: هدف این ستاد آن است که سرمایه های فرهنگی و هنری از کشور خارج نشوند و در جذب سرمایه‌های جدید ساعی باشد.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری علت اساسی رجوع مردم به محصولات فرهنگی و هنری غیرمجاز و دانلودها و بارگذاری غیرقانونی برای بهره مندی از محصولات رسانه‌ای را ٤ فاکتور سرعت، کیفیت، قیمت و تنوع دسترسی به آثار فرهنگی و هنری عنوان کرد و افزود: مردم باید آگاه باشند که با این کار شغل کاذب ایجاد می‌شود و به شکل‌گیری شغل‌های پایدار لطمه می‌زند.

وی تاکید کرد: موفقیت اقدامات ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری در گرو آگاهی مردم است و باید متوجه آسیب‌های وارده به فرهنگ جامعه شوند و به درک این مساله واقف باشند.

در این نشست علی محرمی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان رئیس ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری استان معرفی شد.

captcha