به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) سی و ششمین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» با حواشی بیشتر از متن و افت و خیزهای فراوان نسبت به ادوار گذشته از 28 دی در تهران و برخی از استانهای کشور برگزار شد و قرار است تا ساعاتی دیگر به میزبانی تالاروحدت، مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره که دبیری آن را فرهاد مهندسپور به عهده داشت، برگزار شود.
جشنواره سی و ششم از همان ابتدا درگیر حواشی زیادی بود، از سیستم تخصیص بلیط اجراهای نمایشی ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه که با ناهماهنگی همراه بود و موجب شد تا فرصت تهیه بلیط کارهای مطرح نمایشی جشنواره از بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه سلب شود و علیرغم آنکه گفته شد حقوق منتقدان و اصحاب رسانه در این رابطه محفوظ است اما با مراجعه به سایت به منظور خرید آنلاین بلیط، اغلب با ظرفیت تکمیل شده سالنهای نمایشی مواجه شدیم هرچند که در عرصه عمل شاهد بودیم که بسیاری از اجراهای این دوره از جشنواره با حداکثر ظرفیت تماشاچی به روی صحنه نرفته و صندلیهای خالی بسیاری را میتوان حین اجرای فلان نمایش خاص نیز یافت که معلوم نیست چرا خالی از تماشاچی به حال خود رها شدهاند؟!
صرفنظر از این نکته مهم، اصحاب رسانه دلخوش به صدور کارتهای خبرنگاری جشنواره بودند، کارتهایی که در اوج بیسلیقگی و شتابزده صادر شدند تا جواز حضور خبرنگار در محافل تئاتری جشنواره به منظور تهیه گزارش و انجام مصاحبه باشند؛ چه تعداد دفعات حضور در سالنهای نمایشی و لابیهای انتظار مخاطبان نمایش را باید مثال زد و دلیل آورد که این کارتهای بیاستفاده صادر شده برای خبرنگاران همچون پوستر ضعیف آن و بسیاری از آمارهای کذب جشنواره، نتوانست کارساز باشد و موجب شود که روابط عمومی آثار نمایشی و یا اعضا گروههای نمایشی با رؤیت آن مجاب شوند که به پرسشهای چالشی و موجه خبرنگاران پاسخگو باشند؟
با این وجود رسالت رسانهای، موجب شد که بیتفاوت به این به اصطلاح بزرگترین رویداد تئاتری کشور نباشیم و پای درددل کارگردانان و شرکتکنندگان این جشنواره در قالب مصاحبههای سوژهای نشسته و هر از گاهی به قدر بضاعت ناقص فنی و تخصصی به نقد و نظر در مورد آثار نمایشی آن بپردازیم به امید آنکه عصر امروزی از راه برسد و ما حداقل بتوانیم با این کارت جشنواره ویژه خبرنگاران در مراسم اختتامیه حضور بهم رسانده و رویداد اختتامیه را ختم به خیر به ثبت رسانده و به سرانجام برسانیم که گویا حواشی بر این جشنواره تمامی ندارد و باید تا دقایق پایانی نیز همچنان چنین روندی را طی کند که البته شاید تعمدی در کار است تا جشنواره «تئاتر فجر» به این واسطه بیشتر بر سر زبانها افتاده و تبلیغ شود.
طی تماس با روابط عمومی جشنواره در کمال ناباوری اعلام میشود که دیگر حتی کارتهای خبرنگاری ویژه جشنواره برای حضور در مراسم اختتامیه اعتباری ندارد و برای ورود به تالار وحدت نیاز به کارت ورودی است و وقتی پرسش میشود کارت ورودی را باید از کجا مطالبه کنیم گفته میشود که ظرفیت محدود بوده و برای طیف خاصی از خبرنگاران کارت ورود صادر شده است و لذا از ورود مابقی خبرنگاران به دلیل گنجایش کم سالن به نسبت خیل عظیم میهمانان و مدعوین ممانعت به عمل خواهد آمد!
اینکه چرا قضیه بر این منوال است باید از دبیرخانه جشنواره پرسید که مگر واجبتر از حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در رویدادی همچون اختتامیه جشنواره «تئاتر فجر» مقولهای را میتوان متصور بود؟ چرا باید زمانی که دبیرخانه جشنواره فردی رسانهای و روزنامهنگار را مدیر اداره ارتباطات خود کند نتیجهای عکس گرفته شود و عملکرد دوستان تا همین دقایق پایانی جشنواره نیز ضدرسانهای باشد؟ شاید اگر در طول پوشش اخبار جشنواره کمی نوک پیکان اتهامات را تیز نمیکردیم و نه اینکه نکات مثبت جشنواره را برمیشمردیم بلکه مجیزگوی جشنواره میشدیم، کسی پیدا میشد تا ما را در امر اطلاعرسانی طفیلی فرض نکند.