درس‌ها و عبرت‌های طوفان نوح/ایمان، تقوا و خداپرستی؛ ملاک پیوند خانوادگی
کد خبر: 3689967
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
در تقسیر سوره هود مطرح شد:

درس‌ها و عبرت‌های طوفان نوح/ایمان، تقوا و خداپرستی؛ ملاک پیوند خانوادگی

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که درسی که از داستان نوح و به هلاکت رسیدن کنعان پسر نوح می‌گیریم این است که پیوندهای مکتبی در روابط خانوادگی باید حاکم شود، اظهارکرد: ملاک پیوند خانوادگی ایمان، تقوا و خداپرستی است نه زراندوزی، مال‌اندوزی و ثروت‌اندوزی و این یک درس مهم از داستان زندگی نوح و طوفان نوح برای ماست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در برنامه هفتگی تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «هود» در مسجد علی‌ابن ابیطالب(ع) خرم‌آباد که شامگاه پنج‌شنبه، 19 بهمن از سیمای شبکه افلاک پخش شد، گفت: آیه 35 سوره هود با این مضمون «أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ إِنِ افْتَرَيْتُهُ فَعَلَيَّ إِجْرَامِي وَأَنَاْ بَرِيءٌ مِّمَّا تُجْرَمُونَ» داستان طوفان نوح(ع) را بیان می‌کند که در این طوفان، حضرت نوح(ع) و یاران او نجات پیدا کردند و از قوم نوح کسانی‌که مشرک بودند به هلاکت رسیدند.
وی افزود: حضرت نوح(ع) یکی‌از پیامبران الهی است که نام او چهل بار در قرآن آمده است و اولین پیامبر صاحب شریعت است که دارای کتاب بوده و از کسانی بوده که مردم را دعوت به یکتاپرستی و خداپرستی و روز قیامت می‌کرد.

ریشه‌کنی بت‌پرستی؛ فلسفه عمر طولانی حضرت نوح(ع)

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که حضرت نوح(ع) از آن جهت که عمر طولانی داشته به «شیخ‌الانبیا» معروف بوده است، ادامه داد: حضرت نوح(ع) ۹۵۰ سال عمر تبلیغی داشته است و طی این مدت مردم را دعوت به خداپرستی می‌کرده است اما آن‌چه حائز اهمیت است این است که در زمان حضرت نوح(ع) کفر، شرک، بت‌پرستی و خرافات به اوج خود رسیده بود و شاید فلسفه این‌که حضرت نوح ۹۵۰ سال عمر کرد چون می‌خواست ریشه بت‌پرستی برچیده شود.

ویژگی‌های کشتی و طوفان نوح(ع)

این مفسر قرآن‌کریم در ادامه به داستان کشتی نوح اشاره کرد و گفت: ساخت کشتی نوح ۴۰ سال طول کشیده طول این کشتی ۶۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر بوده است، این کشتی 9 طبقه داشته و داخل آن حجره حجره بوده است که در یک طبقه انسان‌ها، در یک طبقه حیوانات، در یک طبقه آذوقه، در یک طبقه وسایل آشپزی و در یک طبقه درختان جا داده شدند و گفته شده که بلندی این کشتی به ۳۰ تا ۴۰ متر می‌رسید.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: وقتی کشتی آماده شد خدای متعال به حضرت نوح(ع) وحی کرد که حالا آماده باش که عذاب خدا نازل خواهد شد و عذابی که قوم نوح را در گرفت طوفان بود که راجع به آن در 30 جای قرآن صحبت شده است.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که داستان نوح(ع) برای ما درس عبرت است، اظهارکرد: درسی که این طوفان و عذاب الهی برای امروز ما دارد این است که هر کسی کفران نعمت کند خدا عذاب را بر او نازل می‌کند و قوم نوح قدر نوح و نعمت‌هایی که خدای متعال به‌واسطه نوح به آنان داده بود را ندانستند و به مال‌اندوزی، ثروت‌اندوزی، زراندوزی و اشرافی‌گری روی آوردند و از بندگی خدا سرباز زدند لذا خداوند عذاب خود را بر آنان نازل کرد.

ت

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: وقتی عذاب الهی در زمان نوح نازل شد هر کس هر جا بود مشاهده می‌کرد که آب به شدت از زمین خارج می‌شود.
وی در رابطه با ویژگی‌های طوفان نوح اظهارکرد: در این طوفان آب با شدت، غلظت و فوران از زمین خارج می‌شد کمااینکه این طوفان وقتی آمد آب دشت‌ها و دامنه کوه‌ها را در برگرفت و فقط بالای قله‌های مرتفع پیدا بود و همه چیز ازخانه‌ها گرفته تا درختان روی آب شناور بود.
این مفسر قرآن‌کریم با یادآوری این‌که ارتفاعی که برای آب طوفان نوح ذکر شده بین ۱۵ تا ۴۰ متر است و طوفان نوح در یک منطقه نبود بلکه فراگیر و عالم‌گیر بود و همه عالم و زمین را در برگرفته بود، جنبه منطقه‌ای نداشت و گسترده و عالم‌گیر و فراگیر بود.
وی افزود: غالب مفسران گفته‌اند این عذاب فراگیر بوده است و در طوفان نوح تمام زمین را آب فراگرفته بود فقط تنها جایی‌که در روی زمین زیر آب نرفت زمین کعبه بود کمااینکه در مورد زمان و مکان طوفان نوح در قرآن اشاره‌ای نشده و بعضی از مفسران گفته‌اند این طوفان ۴۰ روز طول کشید و برخی از مورخان نیز گفته‌اند ۱۵۰ روز طول کشیده و برخی نیز گفته‌اند زمان شروع طوفان ماه رجب بوده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: مقدار آبی که در این طوفان بالا آمده از ۱۵ متر تا ۴۰ متر برای آن ذکر شده است و از هر حیوان یک جفت داخل کشتی قرار گرفتند از خاندان حضرت نوح(ع) همه سوار این کشتی شدند به‌جز کسانی که وعده عذاب داده شده بودند مثل همسر نوح و کنعان پسر نوح چراکه شرط سوار شدن بر کشتی ایمان بود.

کشتی نوح کشتی نجات بود

وی با بیان این‌که نسل انسان‌ها از سه پسر نوح است که در کشتی سوار شدند، اظهارکرد: کشتی نوح کشتی نجات بود و خداوند متعال با این‌که عذاب نازل کرد اما نسل انسان و حیوان را قطع نکرد که این‌ها برای ما درس عبرت است.

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که درسی که از داستان نوح و به هلاکت رسیدن کنعان پسر نوح می‌گیریم این است که پیوندهای مکتبی در روابط خانوادگی باید حاکم شود، گفت: ملاک پیوند خانوادگی ایمان، تقوا و خداپرستی است نه زراندوزی، مال‌اندوزی و ثروت‌اندوزی و این یک درس مهم برای ماست.
وی با بیان این‌که قرآن‌کریم تاریخ را برای عبرت گرفتن ذکر می‌کند و خدا اگر انسان‌ها کفران نعمت کنند آنها را عذاب می‌کند، افزود: انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی داشته است باید قدر این دستاوردها را بدانیم و خدا را شکر کنیم کمااینکه مردم پس از پیروزی در یک انقلاب دو وظیفه مهم دارند اول این‌که نعمت‌هایی که در سایه انقلاب به دست آمده را شکر کنند و دوم این‌که در برابر توطئه‌ها، فتنه‌ها، خطرات و آسیب‌ها مقاومت کنند کمااینکه ملتی می‌تواند انقلاب خود را نگاه دارد که صبور و شاکر باشد.
آیت‌الله میرعمادی گفت: ما باید نسبت به دستاوردهای انقلاب شاکر باشیم و نشانه شکر این نعمت در صحنه بودن است و شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن شکرگزاری نعمت انقلاب و روز مقاومت و ایستادگی بر اصول انقلاب، ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب است.

captcha