گلایه امیر دریادار «سیاری» از هنرمندان؛ در مقابل هجمه هالیوود منفعل هستیم
کد خبر: 3692129
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲

گلایه امیر دریادار «سیاری» از هنرمندان؛ در مقابل هجمه هالیوود منفعل هستیم

گروه هنر ــ امیر دریادار حبیب‌الله سیاری از کم کاری هنرمندان ایرانی در ساخت آثار هنری ارزنده از فعالیت‌ها و عملیات‌های ارتش که رقیبی چون هالیوود را در مقابل خود دارد، گلایه و تصریح کرد: آماده هر گونه حمایت و ارائه امکانات عظیم ارتش برای ساخت فیلم درباره سوژه‌های ارتش هستیم.

کم‌کاری هنرمندان ایرانی در برابر رقابت هالیوود/ آماده هر گونه حمایت هستیم

امیر حبیب‌الله سیاری، فرمانده سابق نیروی دریایی و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا؛ در پاسخ به اینکه فعالیت‌های انجام شده در عرصه هنر و سینما را چطور ارزیابی می‌کند و کاستی‌های موجود چیست و چه برنامه‌ای برای رفع آن دارند، عنوان کرد: انتظار ما از حوزه هنر و هنرمندان آن است که ارزش‌های دفاع مقدس را بیشتر به تصویر بکشند. ارتش جمهوری اسلامی و فعالیت‌هایی که انجام داده است، جای کار بسیار دارد که البته می‌توان در این عرصه تلاش بیشتری انجام داد.

وی با بیان این مطلب افزود: افرادی که هشت سال دفاع مقدس را درک کردند می‌دانند که در آن دوران چه ارزش‌هایی حاکم بوده است و چطور می‌توان آنها را به نسل جوان و نسلی که جنگ را ندیده و درک نکرده است منتقل کرد. به نظر من تلاش فراوانی در این عرصه انجام و اقدامات ارزشمندی شده است که جای تشکر و قدردانی دارد و نمی‌شود آن را نادیده گرفت، ولی انتظاری که از هنرمندان و فعالیت‌های هنری در این باره می‌رود بیش از این است.

امیر سیاری از فعالیت‌ها و سوژه‌های بسیاری که در عرصه زمین، هوا و دریا در ارتش جمهوری اسلامی وجود دارد یاد و اظهار کرد: می‌توان از این سوژه‌ها در قالب فیلم و کار هنری استفاده کرد تا بتوان از این راهبرد، اقدامات ارزنده ارتش را به مردم و نسل‌های جدید انقلاب منتقل کرد تا بدانند که کشورمان در چه وضعیتی قرار داشته است و اکنون در چه اوضاعی قرار داریم.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش در ادامه سخنانش گفت: اینکه ارتش چگونه توانست در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادگی کند تا کشور، ارزش‌ها، انقلاب، شرف و ناموس کشور حفظ شود و امروز ایران بتواند بالنده و با افتخار در جهان حضور داشته باشد، موضوعی است که باید درباره آنها آثار بسیاری ساخته شود.

وی با گلایه از اینکه چرا نباید هنرمندان کشورمان به عملیات‌های ارزنده ارتش بپردازند و از آن سو،‌ هالیوود به این کار اقدام کند و فیلم «کاپیتان فیلیپس» را بر اساس عملیات ارتش تهیه کند، تاکید کرد: ما ادعا می‌کنیم که ایران قدرت منطقه‌ خاورمیانه است که ادعایی بی‌اساس نیست و ادعا می‌کنیم که پیروزی مطلق در دفاع مقدس نصیب ایران شد. می‌دانیم که دشمن ما امروز در چه وضعیتی قرار و چه هراسی از نیروهای نظامی ارتش و سپاه دارد. این موارد همه قابلیت آن را دارد که هنرمندان کشورمان بیشتر به این موضوعات بپردازند. ممکن است برخی از آنان این طور بیان کنند که امکانات و پشتیبانی اندک است؛ در این باره باید گفت که ما می‌توانیم همه توان و حمایت ارتش را به کار بگیریم که هنرمندان بیشتر به این موضوعات و سوژه‌ها بپردازند و بتوانند آنها را به خوبی به نسل جوان منتقل کنند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش همچنین در این باره که یکی از منابع برای استفاده از عکس، سایت عکس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش است که به شدت فقیر است و آیا بنا ندارید عکس‌هایی از دوران جنگ را در این سایت بارگذاری کنید و به تقویت آن بپردازید، عنوان کرد: یکی از محدودیت‌هایی که ارتش در طول هشت سال دفاع مقدس داشت این بود که هیچ گاه در عملیات‌ها اجازه ورود فیلمبردار، عکاس و خبرنگار داده نمی‌شد و الان هم، این طور است، مگر اینکه بستر کار برای انجام این اقدام فراهم باشد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که چنین تصاویری موجود باشد و نباید این رویکرد را با عملیات‌ها و تصاویر و عکس‌هایی که از عملیات‌های سپاه وجود دارد مقایسه کرد.

امیر سیاری به فیلم «تنگه ابوقریب» اشاره کرد و افزود: برای مثال در این فیلم این گونه نشان داده می‌شود که عکاس همراه با ارتش در عملیات حضور دارد، در حالی که این گونه نبوده است و عکس آن چنانی از عملیات‌های ارتش در اختیار نداریم که بخواهیم بارگذاری کنیم. در عین حال نباید همه تلاش‌ها و کوشش‌ها متکی به عکس باشد. مطالب دیگری هم وجود دارد و امکانات و اسنادی در دست است که می‌توان با تکیه بر آنها کار را پیش برد.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش درباره ظرفیت فضای مجازی که از سال‌ها پیش ایجاد شده است و می‌توان در این حوزه ورود جدی کرد و اینکه آیا ارتش برنامه‌ای در این راستا در دستور کار دارد یا خیر، اعلام کرد: حضور ارتش در فضای مجازی کاملاً با تدبیر و محاسبه دقیق انجام خواهد شد. قرار نداریم که در هر عرصه‌ای و به هر شکلی وارد شویم. این ورود باید محاسبه شده، با تدبیر و هدفمند باشد که ممکن است رضایت برخی افراد را جلب نکند که خواهان گستردگی دسترسی و بدون محدودیت بودن آن هستند.

وی درباره پشتیبانی از فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر امسال نیز به نمایش درآمد همچون «سرو زیر آب» و «به وقت شام» عنوان کرد: «به وقت شام» حاصل تلاش و کوشش نیروی هوایی ارتش و امکاناتی است که پای کار آورده بود که بسیار وسیع، گسترده و قابل توجه بود که از نظر مالی هزینه بالایی داشت.

امیر سیاری تصریح کرد: این آمادگی در ارتش وجود دارد و من اعلام می‌کنم که همه هنرمندان بدانند که برای انجام چنین کارهایی که سوژه‌های بسیار مهمی از نظر ارتش است، با استفاده از امکانات و توانمندی ارتش، حمایت و پشتیبانی می‌کنیم؛ البته کار سخت است و این موضوع را قبول داریم. ما چند فیلم در عرصه نیروی دریایی ساختیم و امکانات عظیمی را در اختیار هنرمندان قرار دادیم و آنقدر این امکانات بسیار بود که تهیه‌کننده و کارگردان می‌گفتند «کافی است». البته باید به این عرصه با وجود سختی‌هایی که دارد ورود کرد و ارتش نیز حمایت می‌کند.

 

انتهای پیام

captcha