لزوم تغییر در روند انتخاب خادمان قرآنی
کد خبر: 3694814
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳

لزوم تغییر در روند انتخاب خادمان قرآنی

دبیر انجمن خادمان قرآن کریم با تاکید بر تغییراتی در روند انتخاب خادمان قرآنی اظهارکرد: حتما انجمن دخالت بیشتری خواهد داشت و هشتاد درصد انتخاب‌ها از سوی نمایندگان انجمن‌ها انجام خواهد گرفت.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: اساسنامه انجمن خادمان قرآن کریم کشور در سال ۱۳۹۵ به شماره ۴۰۱۱۸ به ثبت رسیده و این اساسنامه در چهار فصل، ۴۰ ماده و ۹ تبصره به تصویب هیئت مؤسس انجمن رسیده‌است.

توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی؛ ایجاد مجموعه‌ای فراگیر از عناصر جامعه‌ قرآنی به منظور تعامل و هم‌اندیشی در زمینه‌های مختلف قرآنی، تثبیت هویت فرهنگی و اجتماعی عناصر جامعه‌ی قرآنی، ایجاد جایگاهی جهت گفتگو و تبادل نظر عناصر جامعه‌ی قرآنی، فراهم آوردن زمینه مشارکت فعال عناصر قرآنی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، ایجاد انگیزه و بستر مناسب جهت ارتقا و رشد اعضا، حمایت مادی و معنوی از خادمان قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی آنان از اهداف این انجمن است.

تعیین ضوابط انتخاب و سلب عضویت خادمان قرآن کریم، پیشنهاد خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به مراجع ذی صلاح، ارائه مشاوره‌ کارشناسی به دستگاه‌ها و نهادهای فعال در امور قرآنی، ایجاد ارتباط و هماهنگی با مراکز مجامع قرآنی مشابه در داخل و خارج از کشور، ارزیابی و نقد و تحلیل فعالیت‌های قرآنی و اعلام مواضع انجمن، تعیین ضوابط و مدارج انتخاب خادمان و فعالان حوزه‌های مختلف قرآن کریم به منظور تقدیر از آنان، حمایت و دفاع از حقوق مادی و معنوی اعضای انجمن براساس آئین‌نامه مصوب و تأسیس صندوق حمایت از خادمان قرآن کریم از فعالیت‌هایی است که مختص این انجمن است.

دبیر انجمن خادمان قرآن کریم در این باره گفت: انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران پس از ثبت در موسسات رسمی کشور تحت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان به فعالیت ادامه داده و برای بیست و سومین دوره انتخاب خادمان قرآن کریم جلساتی را تدارک دیده است.

«محمدرضا پورمعین» با اشاره به اینکه این دوره نیز با اهدای لوح ویژه رییس جمهوری برپا خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به حضور بیش از هزار کاندیدا فرآیند بسیار سختی پیش رو داشته و در اسفند ۹۶ و فروردین ۹۷ جلسات انتخاب خادمان برگزار خواهد شد.

وی در خصوص رشته‌های انتخابی گفت: این خادمان در هشت رشته تخصصی از بین حافظان، قاریان، استادان، مدیران، هنرمندان ناشران، تولید کنندگان نرم افزارهای قرآنی و پژوهشگران و محققان و مفسران حداقل یک نفر و حداکثر تا چهارده نفر را انتخاب خواهیم کرد.

دبیر انجمن خادمان قرآن کریم در ادامه تصریح کرد: این انتخاب با تأیید رییس جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و جوایز برگزیدگان در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در نمایشگاه بین‌الملی قرآن اهدا می‌شود.

پورمعین با تاکید بر اینکه منتظر حمایت رسمی وزارت ارشاد از برگزاری دومین مجمع خادمان قرآن کریم برای رای‌گیری نمایندگان تخصصی و دبیر انجمن هستیم اظهار کرد: تاخیر در روند رای‌گیری انجمن خادمان قرآنی بدلیل تغییر در ساختار سیاسی کشور و جابجایی افراد در وزارت ارشاد و معاونت قرآن و عترت این سازمان و در نتیجه نبود حمایت مالی وزارت ارشاد از برگزاری رای‌گیری در مجمع خادمان قرآن بوده‌است.

وی با تاکید بر تغییراتی در روند انتخاب خادمان قرآنی اظهارکرد: حتما انجمن دخالت بیشتری خواهد داشت و هشتاد درصد انتخاب‌ها از سوی نمایندگان انجمن‌ها صورت خواهد گرفت. همچنین در چگونگی انتخاب و کاندیداتوری افراد نیز رویکردهای جدیدی مدنظر قرار گرفته است.

پور معین گفت: امسال نیز این مراسم با دعوت از شخص رییس جمهور بوده و منتظر جواب دفتر ایشان هستیم.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی نیز در جلسه مشترک نمایندگان کارگروه‌های تخصصی انجمن خادمان قرآن کریم، حمایت از انجمن خادمان قرآن کریم را جزیی از سیاست ها و برنامه‌های قطعی این معاونت دانست‌.

عبدالهادی فقهی زاده بر لزوم حفظ ساختار مردمی این انجمن تاکید کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاستی مبنی بر دولتی سازی نهادهای مردم نهاد را ندارد و ساختارسازی این انجمن بر پایه بدنه قرآنی جامعه بسیار هوشمندانه است.

فقهی زاده همچنین گفت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عضو هیات امنای انجمن خادمان قرآن کریم، حمایت و پشتیبانی برنامه‌ای و اعتباری است.

وی افزود: برگزاری مجمع عمومی انجمن خادمان قرآن کریم در نیمه نخست سال ٩٧ از دیگر سیاست‌های حمایتی معاونت قرآن و عترت از انجمن است که در این مجمع، تشکیلات، ساختار و ارکان انجمن استقرار خواهد یافت.

انتهای پیام

captcha