بی‌تفاوتی به گرفتاری برادران مومن، حاصل دوری از فرهنگ اهل‌بیت است
کد خبر: 3696023
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
رحیمی:

بی‌تفاوتی به گرفتاری برادران مومن، حاصل دوری از فرهنگ اهل‌بیت است

گروه سیاسی: امام جمعه ابهر گفت: دوری از فرهنگ اهل‌بیت (ع) مشکلات فراوان برای مسلمین ایجاد کرده است که یکی از آنها بی‌تفاوتی و بی‌دردی در برابر نیازها، و گرفتاری‌ها و رنج‌های برادران دینی است.

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر ظهر امروز جمعه یازدهم اسفندماه در خطبه‌های نمازجمعه ابهر به سالروز تاسیس کمیته امداد اشاره و اظهار کرد: حرکت‌ها و کار و سخن امام خمینی مبنی بر تاسیس کمیته امداد یک حرکت عالمانه و هوشمندانه بوده است و امروزه خدمات این نهاد مقدس بر کسی پوشیده نیست.
وی افزود: کمیته امداد جزء فرهنگ و آموزه‌های دینی ما بوده و دوری از فرهنگ اهل‌بیت (ع) مشکلات فراوان برای مسلمین ایجاد کرده است که یکی از آنها بی‌تفاوتی و بی‌دردی در برابر نیازها، و گرفتاری‌ها و رنج‌های برادران دینی است.
حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) فرمودند: «به خدا و پیامبر و جانشین او ایمان نیاورد کسی که وقتی برادر مومنش نیازش را پیش او مطرح می کند با خوشروئی برخورد نکند. پس در صورتی که قدرت داشت نیاز او را بر طرف می‌کند و اگر خودش نتوانست با کمک دیگری اقدام می‌کند. تا بر طرف کند. اگر مومنی چنین عملی نکند بنابر این ولایتی بین ما اهل بیت و او نخواهد بود».
امام جمعه ابهر همچنین با بیان روایتی از نبی مکرم اسلام، تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «کسی که یک حاجت مومنی را برآورد خداوند متعال نیازهای زیادی را از او بر می‌آورد که کمترین آنها بهشت است». و لذا همه باید خود را موظف بدانیم هیچ خانواده‌ای را با دردها و محرومیت‌ها و مشکلات خود تنها نگذاریم. به سراغ آنها رفتن و دست کمک به طرف آنها دراز کردن، یک وظیفه جهانی برای همه انسانهایی است که دارای وجدان و اخلاق و عاطفه انسانی هستند.
حرمت طبیعت را نگه داریم
خطیب جمعه ابهر به روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی اشاره و تاکید کرد: با نگاهی به آیات و روایات و سیره اهل بیت روشن می‌شود که هیچ مکتبی مانند اسلام به طبیعت و منابع طبیعی اهمیت نداده است. و این منابع طبیعی را خداوند در خدمت بشریت قرار داده و اینها با انسان حرف می‌زنند.
حجت‌الاسلام رحیمی تصریح کرد: امروز نگه داشتن حرمت طبیعت وظیفه ماست. سنت درختکاری را زنده کنیم واقعا به شعار هر ایرانی یک درخت عمل کنیم تا به لطف الهی هم حافظ طبیعت و هم از انواع آلایندگی نجات پیدا کنیم. اين‏كه مى‏گويند با يک گل بهار نمى‏شود، درباره درختان صادق نيست. وجود هر درخت، سبب پاكى هوا، زيبايى محيط و آرامش خاطر انسان مى‏شود. درختان را بايد روح سبز حيات ناميد.
وی افزود: درختان افزون بر پاكى هوا، در پايدارى و تقويت خاک و نيز حفظ آن در برابر عوارضى مانند سيل و نيز تأمين نيازهاى غذايى موجودات، نقش بسيار مهمى دارند. فضاى سبز، عاملى براى كاهش تنش‏هاى روانى است و مى‏تواند تأثير بسيارى در كاهش اثر آلاينده‏هاى محيطى داشته باشد. بنابراين اگر بخواهيم آينده بهترى داشته باشيم، بايد در راه حفظ، احيا و توسعه اين منابع بيش از پيش بكوشيم. در غير اين صورت، جهان آينده، جهانى همراه با فقر، گرسنگى و محيط زيستى آلوده و غيرقابل زندگى خواهد بود.
عملکرد مادران شهید، پشتوانه‌ای برای نسل امروز است
امام جمعه ابهر به سالروز رحلت حضرت ام‌البنین و روز تکریم مادران و همسران شهدا اشاره کرد و گفت: در سالروز وفات ام‏البنين كه روز تكريم مادران و همسران شهدا نام گرفته است، ايثار و فداكارى و صبر و پايدارى مادران و همسران شهيدان هشت سال دفاع مقدس و هم‏چنين شهداى مدافع حرم و شهداى مدافع امنيت كشور را گرامى مى‏داريم و اوراق تاريخ را به نام گذشت‏ها و خلوص و تلاش‏هاى آنان مزين مى‏كنيم و عملكرد اين بانوان فداكار را پشتوانه‏اى براى نسل امروز قرار مى‏دهيم.
وی افزود: مادران و همسران شهدا در طول ۸ سال دفاع مقدس و پس از آن، حماسه‏هاى جاويدى ساختند كه قلم توانايى نوشتن آن‏را ندارد و تاريخ هميشه از آن ياد خواهد كرد. آنان با صبر و استقامت خود دشواري‌ها را تحمل كردند و هم‏اكنون نيز در تمام عرصه‏هاى مختلف كشور، حضورى پررنگ دارند و ديگر بانوان كشور را پيوسته به اين حضور تشويق مى‏كنند. همسران شهدا با تربيت يادگاران همسران خود، آن‏ها را براى انقلاب و دوران شكوفايى اين سرزمين آماده مى‏كنند. چه‏بسا همسرانى كه خود دارنده رتبه‏هاى علمى و سياسى در كشور هستند و فرزندان آن‏ها هم با الگو گرفتن از پدران شهيد خود در شكوفايى كشور سهيم شده‏اند.
captcha