انفال؛ سوره‌ای در راستای یادآوری اهمیت حفظ منابع طبیعی
کد خبر: 3696165
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

انفال؛ سوره‌ای در راستای یادآوری اهمیت حفظ منابع طبیعی

گروه سیاسی ــ مدیرکل منابع‌ طبیعی استان زنجان گفت: خدای متعال در آیات متعدد قرآن کریم به‌ویژه در سوره مبارکه انفال اهمیت استفاده بهینه و نگهداری از منابع طبیعی را یادآوری کرده است.

به گزارش ایکنا از زنجان، خلیل آقاجانلو، مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان ظهر دیروز جمعه یازدهم اسفندماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه زنجان اظهار کرد: ۱۵ تا ۲۱ هر سال به نام هفته منابع‌طبیعی نام‌گذاری شده و با توجه به تاکید دین مبین اسلام، همچنین مباحث علمی روز دنیا در خصوص اهمیت درختان در سلامت جوامع انسانی روز ۱۵ اسفند با عنوان روز درختکاری نام‌گذاری شده است‌.
وی افزود: در آستانه هفته منابع‌طبیعی و روز درختکاری امیدواریم با حضور و همکاری مردم از این نعمت الهی به درستی استفاده کرده و این نعمت را به خوبی به نسل‌های آینده انتقال دهیم.
مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان با تاکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی این نعمت خدادای هستند و برای حفظ آن باید نهایت تلاش را داشته باشند، تصریح کرد: در سوره انفال خدای متعال به موضوع منابع‌طبیعی اشاره کرده و انفال در یک معنی عطایا و نعمت‌های الهی از جمله کوه، جنگل، روخانه و دریا هستند.
وی افزود: تاکید خدای متعال در قرآن‌کریم و نام‌گذاری یک سوره با نام انفال اهمیت موضوع را نشان می‌دهد که یک سوره به این عنوان نام‌گذاری شده است و همانطور که این نعمت الهی از نسل‌های قبلی به ما رسیده ما نیز باید آن را با استفاده بهینه به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.
مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان تصریح کرد: در بخش دیگری از قرآن، خدای متعال تاکید دارد که کره زمین برای تمام انسان‌ها خلق شده و این مسئله نشان‌دهنده وظیفه سنگین همه افراد است که باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند و این منابع متعلق به همه انسان‌ها و نسل‌هایی است که در این کره خاکی زندگی می‌کنند.
وی با بیان اینکه منابع‌طبیعی شامل دو دسته تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر است، گفت: نفت و معدن منابعی هستند که با استفاده و به مرور زمان تمام شده و جایگزین ندارد و دسته دوم منابع قابل تجدید هستند که از آن جمله گیاهان و درختان هستند ولی در صورت غفلت نیز به مرور از بین رفته و آثار تخریب خواهد داشت و زندگی نوع بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
یادآور می‌شود سوره انفال هشتمین سوره و از سوره‌های مدنی قرآن که در جزء ۹ و ۱۰ قرآن جای گرفته است. این سوره به خاطر به کار رفتن کلمه انفال و بیان احکام آن انفال نامیده شده است.
انتهای پیام
captcha