به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، بخش گنجینه قرآنهاى خطى موزه به لحاظ تعداد آثار و برخوردارى از شیوههاى ممتاز هنر کتابآرایى مانند تذهیب، تجلید، خوشنویسى اهمیت بسیار زیادى دارد. برخى از قرآنهاى موزه در قرون آغازین حیات اسلام یعنى در قرن دوم و سوم همزمان با حکومت خلفاى عباسى کتابت شده و برخى نیز در سایر ادوار اسلامى، مصادف با دوره حکومت آل بویه، سلجوقیان، ایلخانیان، تیموریان، صفویان و قاجاریه کتابت شده است.
قدیمىترین قرآن موزه در سال ۱۹۸ هجرى قمرى نوشته شده و در آغاز آن نام مأمون خلیفه عباسى مشهود است. بعضى از قرآنها بر روى پوست و برخى دیگر بر روى پارچه و سایر قرآنها بر روى انواع کاغذ نوشته شده است.
مصاحف موزه عمدتاً به خط کوفى، ثلث، نسخ، محقق و ریحان است که برخى از آنها از آغاز تا انتها به یک شیوه از خط خوشنویسى و برخى دیگر به شکل توأماننویسى کتابت شده است. بیشتر آیات قرآن با مرکب مشکى و برخى دیگر نیز با آب طلا و رنگ لاجورد تحریر شده است. بخشى از قرآنهاى موزه داراى ترجمه فارسى است که در بعضى از آنها همزمان با کتابت متن آیات، نگارش ترجمه نیز به دنبال آن انجام پذیرفته ولى در برخى از نسخهها پس از سپرى شدن مدت زمانى طولانى ترجمه فارسى به خط نسخ یا نستعلیق بر آن افزوده شده که تنوع سبک ترجمه در دورهها و قرون مختلف که بیانگر سیر تاریخى تحول زبان و ادب پارسى است، از نکات حائز اهمیت در قرآنهاى مترجم است.
در این بخش آثار ارزشمندى از خطاطان ادوار اسلامى همچون احمد نیریزى، فیضالله لاهورى، شمسالدین عبدالله دوست، محمد بنسلیمان الهروى و على نقى بن محمد کبیر ربانى موجود است.
بیشتر صفحات قرآنها با بهرهگیرى از هنر زیبا و ظریف و پرکار تذهیب مزّین شده و با استفاده از نقوش زیباى گل و بوته اسلیمى، ترنج، سر ترنج، لچک ترنج، شمسه و شرفه، جدولکشى و کمند زرین، زنجیره و به کمک انواع رنگها مانند لاجورد، شنجرف و طلا بهشیوهاى بسیار زیبا و دلانگیز آراسته شده است.
قرآنهای موزه عمدتاً داراى انواع جلدهاى زیبا شامل جلد چرمى ساده، چرمى سوخت ضربى، سوخت معرق، جلد طلا کوب، جلد روغنى (لاکى) با تزئینات گل و مرغ و گل و بوته و همچنین برخى قرآنها داراى جلد طلاپوش با سرطبل است.