انتقاد نماینده ولی‌فقیه در لرستان از طولانی شدن احداث کتابخانه مرکزی خرم‌آباد
کد خبر: 3697512
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰

انتقاد نماینده ولی‌فقیه در لرستان از طولانی شدن احداث کتابخانه مرکزی خرم‌آباد

گروه فرهنگی- نماینده ولی‌فقیه در لرستان از تعلل و طولانی شدن احداث کتابخانه مرکزی خرم‌آباد انتقاد کرد.

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، امروز سه‌شنبه، 15 اسفند در دیدار با جمعی از روسای ادارات کتابخانه‌ها، کتابداران، ناشران و فعالان کتاب و کتاب‌خوانی لرستان، اظهارکرد: مسئله کتاب و کتابخوانی از اهمیت والایی برخوردار است به‌طوری‌که در اسلام کتاب و کتابخوانی امر مقدسی است.
وی افزود: اهمیتی که اسلام به کتاب و کتابخوانی داده است در هیچ جایی و در هیچ دینی مشاهده نشده است.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که وضعیت کتابخوانی در کشور مطلوب نیست، ادامه داد: اهمیت کتاب حاصل فکر و اندیشه و تجربه و حاصل عمر انسان است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: وقتی کسی کتاب می‌نویسد در حقیقت آن کتاب محصول دانش و اندیشه و تجربه آن شخص است که روی کاغذ آمده است.

کتاب؛ وسیله انتقال علم و دانش

امام‌ جمعه خرم‌آباد کتاب را وسیله انتقال علم و دانش دانست و افزود: کتاب مهم‌ترین شاخصه توسعه جامعه است این در حالی‌است که در حدیثی از امام علی(ع) آمده است که کتاب بوستان دانشمندان است.
وی کتاب ترجمان عمر انسان برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از عمر انسان ترجمه‌ای داشته باشیم این کتاب ترجمان عمر انسان است.
آیت‌‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که بشر هیچ‌گاه از کتاب بی‌نیاز نیست، اضافه کرد: کتاب جز اسناد مهم مکتوب بشری و یک سند است، کمااینکه کتاب سند فکر و اندیشه و میراث بزرگ فرهنگی است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان کتاب را عصاره تمدن و فرهنگ جامعه دانست و گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به کتاب و قلم سوگند خورده و معجزه پیامبر اکرم(ص) کتاب است.
امام‌ جمعه خرم‌آباد اظهارکرد: علم از ذهن می‌رود اما ماندگاری اندیشه و فکر به کتاب است به‌طوری‌که ماندگاری انسان به کتاب است و اگر ما از ابوعلی سینا، علامه حلی یا شهید اول یاد می‌کنیم عامل ماندگاری نام آن‌ها کتاب است‌.
وی گفت: اگر کسی یک برگ کاغذ بنویسد و به یادگار بگذارد آن برگ کاغذ مانعی بین او و آتش جهنم می‌شود.

کتاب خوب و مفید؛ اولین عامل مؤثر در کتابخوانی

آیت‌الله میرعمادی با طرح این سؤال که عوامل مؤثر در کتابخوانی چیست، ادامه داد: اولین عامل مؤثر در کتابخوانی کتاب خوب و مفید است
نماینده ولی‌فقیه در لرستان دومین عامل مؤثر در کتابخوانی را ظاهر کتاب دانست و با اشاره به این‌که برخی کتاب‌ها فقط پرکننده قفسه‌ها هستند، ادامه داد: دیگر عامل مؤثر در کتابخوانی وجود کتابخانه‌های فنی و مناسب و مجهز و تخصصی است.
امام‌ جمعه خرم‌آباد افزود: وقتی ساخت یک کتابخانه در مرکز استان لرستان با اهدای زمین از طرف مصلی هفده سال طول بکشد مایه تاسف است، آیا این کتابخانه که هفده سال پیش طراحی شده می‌تواند پاسخگوی نیازهای امروز باشد.
وی افزود: مسئولان باید پاسخ دهند چرا این پروژه هفده سال به طول کشیده شده است، این در حالی‌است که روزی که زمین کتابخانه واگذار شد مشروط به ساخت کتابخانه طی دو سال بود.
آیت‌الله میرعمادی عنوان کرد: خرید کتاب بر اساس نیاز باشد غذای روح است و کتابدار متعهد، امین و متخصص در افزایش سرانه مطالعه مؤثر است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر این‌که کتابداران از رده‌بندی کتاب‌ها آگاه بوده و با نویسنده کتاب آشنایی داشته باشند، تصریح کرد: برخی کتابداران از فن‌آوری اطلاعات کتاب آگاهی ندارند و منابع کتاب را بلد نیستند.
امام‌ جمعه خرم‌آباد ادامه داد: یکی‌از عوامل مؤثر در کتابخوانی خانواده است، مراکز علمی ما، دانشگاه ما، معلم ما و استاد ما کتاب‌های خوب را معرفی کنند.
وی افزود: حکم یک قاضی که مجوز آزادی یک زندانی را در گرو خواندن سه کتاب در مورد انقلاب اسلامی صادر کرده بود یک کار فرهنگی بود اما از برخی رسانه‌ها که این حرکت را به سخره گرفتند انتقاد دارم.
آیت‌الله میرعمادی افزود: رواج کتابخوانی نیازمند عزم عمومی است و اصحاب رسانه و فرهنگ در ترویج مطالعه مؤثر هستند.

انتهای پیام

captcha