استخراج شبهات وهابيت و پاسخگويی به آن‌ها در پژوهشکده حج و زیارت
کد خبر: 3699190
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
حجت‌الاسلام علیزاده موسوی خبر داد؛

استخراج شبهات وهابيت و پاسخگويی به آن‌ها در پژوهشکده حج و زیارت

گروه جامعه ــ رئیس پژوهشکده حج و زیارت در دیدار با هیئت عراقی ضمن تشريح آخرين فعاليت‌های صورت گرفته در پژوهشكده حج و زيارت از استخراج 200 مورد از مهم‌ترين شبهات وهابيت و پاسخگويي به آن‌ها خبر داد.

استخراج شبهات وهابيت و پاسخگويي به آن‌ها در پژوهشکده حج و زیارت

به گزارش خبرگزاری ایکنا به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، هیئت عراقی متشکل از حجت‌الاسلام حسينی، نایب رئيس هيئت حج و زيارت عراق و حجت‌الاسلام جابری، مسئول امور ارشاد، آموزش و تحقيقات حج و زيارت عراق با حضور در پژوهشكده حج و زيارت با حجت‌الاسلام علیزاده موسوی، رئيس اين پژوهشكده، ديدار و گفت‌وگو كردند.

حجت الاسلام سيدمهدی عليزاده موسوی، رئيس پژوهشكده حج و زيارت در اين ديدار با اشاره به اقسام فعاليت‌های بعثه مقام معظم رهبری اظهار کرد: بعثه مقام معظم رهبری برای خود يك مثلث تبليغ، تحقيق و آموزش تعريف كرده است، تبليغ ما در حوزه بين‌الملل است، تحقيق نيز در اين پژوهشكده صورت مي‌گيرد كه عقبه علمی كل فعاليت‌های بعثه در حوزه حج و عتبات است و آموزش هم در اين مجموعه به صورت جدی پيگيری می‌شود.

وی افزود: اين پژوهشكده پنج گروه تخصصي دارد، نخست گروه فقه است كه مسائل مورد احتياج حجاج در قالب پاورپوينت آماده شده و در اختيار حجاج قرار می‌دهيم، محور دوم مربوط به اماكن مكه و مدينه است كه كارهای مطالعاتی زيادی در مورد آن‌ها انجام داده و آن‌ها را در اختيار حجاج و علما قرار می‌دهيم.

حجت‌الاسلام عليزاده موسوی با بيان اينكه گروه سوم گروه عقائد و كلام است، ابراز داشت: هم ما به توسل و زيارت اعتقاد داريم و از طرفي وهابيت در اين عرصه شبهه پراكني می‌كند، ما دراين گروه سعي مي كنيم ضمن پاسخ به اين شبهات، فكر و عقيده زائران را بيمه كنيم؛ گروه بعدی بحث آداب و اخلاق حج است چرا كه بسياری از افراد آن را به صورت صوری انجام می‌دهند، ما برای آماده سازی روحي و فكری زائران برای حج، متوني را آماده مي‌كنيم.

وي ادامه داد: واحدی برای ترجمه داريم كه آثار موجود گرانسنگ به زبان‌های ديگر را به فارسی و از فارسي به عربی و زبان‌های ديگر برای حجاج كشورهای ديگر ترجمه مي‌كنيم؛ همه تحقيقات تا به امروز به هزار عنوان كتاب رسيده است و پنج جلد دانشنامه حج آماده كرده‌ايم كه به 14 جلد می‌رسد و همه مسائلی كه مربوط به حرمين شريفين است در اين دانشنامه آورده‌ايم.

رييس پژوهشكده حج و زيارت عنوان كرد: چهار مجله تخصصي هم در اين پژوهشكده داريم، نخست «ميقات حج» به فارسي، ديگر «ميقات الحج» به زبان عربي، «فرهنگ زيارت» به زبان فارسي و آخرين مورد هم «پژوهش‌نامه حج و زيارت» است؛ ما معتقديم حج می‌تواند محور بسيار خوبی برای همگرايی و تغيير روحيات مسلمان ها به سمت اخلاق محمدي باشد.

وي با اشاره به اينكه اين مجموعه زير نظر وزارت علوم فعاليت مي كنند، اظهار كرد: تمام اعضاي هيأت علمي پژوهشكده، داراي مدرك دكتري يا سطح چهار حوزه با حداقل شش سال درس خارج حوزه هستند؛ آثار ما نيز به زبان هاي عربي، فارسي، تركي استامبولي و انگليسي است ولي اين آثار به صورت موردي آثار به زبان هاي ديگر ترجمه شده است.

حجت الاسلام عليزاده موسوي اضافه كرد: موضوعاتي كه پيگيري مي شود ناظر به مسائل روز است، همچنين دانشنامه حج و حرمين 7 شماره منتشر شده است و موسوعه حرمين نيز تا حرف «خ» رسيده است و گروه كلام كه ناظر به شبهات وهابيت فعاليت مي كند تا كنون آثار خوبي را از خود به جاي گذاشته كه از جمله آنها استخراج 200 مورد از مهمترين شبهات وهابيت و پاسخگويي به صورت تك تك است.

وي در ادامه بيان داشت: ما كل آثاري كه در حوزه حج و زيارت داريم خدمت شما ارائه كنيم كه برخي از آنها مطالعات كاربردي و بخشي بنيادين است بخشي مخاطب محور و قسمت ديگر زائر محور و روحاني محور است.

رييس پژوهشكده حج و زيارت با اشاره به لزوم تعامل بيشتر دو كشور در حوزه مسائل حج و زيارت یادآور شد: به عقيده من بهتر است برخي جلسات را به صورت مرتب برگزار كنيم و هر دو يا سه ماه يك بار جلسات مرتبي داشته باشيم و در حوزه نرم افزاری از دوستان، دعوت و مباحث را مطرح كنيم و تجربيات را انتقال بدهيم، ما مي‌توانيم در دو محور كارهای خود را عملياتي كنيم، اولا آثار پژوهشي كه مي تواند به زبان عربي ترجمه شود را در اختيار شما بگذاريم همچنانكه امروز با عتبه عباسيه در موسوعه اربعين همكاري داريم و آنها برخي مداخل را به ما داده اند و با آنها نيز تفاهم نامه‌ای امضا كرده‌ايم.

حجت‌الاسلام عليزاده موسوی با اشاره به لزوم انجام تحقيقات مشترك بين عراق و ايران در حوزه حج و زيارت يادآور شد: به نظر می‌رسد محققانی از دو كشور در يك موضوع خاص بحث و بررسي و پژوهش داشته باشند تا با همكاری و همراهی بتوانيم آثار بهتری توليد كنيم.

وی در ادامه عنوان کرد: در حوزه آموزش ما اساتيد مسلط به زبان عربي داريم كه مي‌توانند جلسات كارگاهی برای اساتيد شما داشته باشند و روش بيان مهارت‌ها، احكام، مناسك، تاريخ و امثال آن ارائه شود و نرم افزاری با سامانه جامع ارائه بدهيم و كار به عملياتي شدن برسد.

انتهای پیام

captcha