توجه به توليد اقتصادی در سیره امام علی(ع)
کد خبر: 3702308
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
حجت‌الاسلام بابایی تاکید کرد:

توجه به توليد اقتصادی در سیره امام علی(ع)

کانون خبرنگاران نبأ ــ درسی که جوانان باید از سیره امام علی(ع) بیاموزند؛شجاعت، غیرت، کار و تلاش است و يكی از مهمترين ويژگیهای شخصيتی اميرمؤمنان(ع) توجه به توليد اقتصادی است.

حجت‌الاسلام حسن بابایی، دبیر ستاد برگزاری مراسم معنوی اعتکاف استان اصفهان و دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی به مناسبت ولادت امام علی(ع) در گفت وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به سؤالات خبرنگار ما پاسخ دادند که در ادامه می‌خوانید:

سیره اقتصادی امام علی(ع) چگونه بود؟

حجت‌الاسلام بابایی: يكی از مهمترين ويژگیهای شخصيتی اميرمؤمنان(ع)  توجه به توليد اقتصادی است. زندگی آن حضرت چه در دوران حيات پيامبر(ص) و چه پس از آن دائماً با توليد درگير بوده است.

پس از مهاجرت به مدينه با کار کردن در باغ‌ها، آب کشيدن از چاه‌ها برای ساخت خشت، برای خود و پيامبر درآمدی کسب می کرد؛ هر دلو آب در ازای يک دانه خرما. با کشيدن دلو آب دستانش تاول می زد، خرما را می گرفت و با پيامبر از آن استفاده می کرد و علاوه بر احداث باغ در اطراف مدينه، با خريد زمين، باغهای متعدد دیگری ايجاد و چاه های پرآبی را حفر کرد.

امام (ع) کسالت و تنبلی در انجام کارهاي مربوط به دنيا را رد مي‌كرد و می فرمود: «مردی که در کار دنيای خود کسل باشد دشمن مي‌دارم، چون در امر آخرت کسالت بيشتری خواهد داشت.»

از نظر امام، کسالت در امر دنيا، به دين ضرر وارد مي‌کند وکار توليدي و کسب رزق ياور دينداری شخص است و همچنين کار براي کسب درآمد و تأمين معاش زندگی را جهاد در راه خدا می دانست.

امام اعتقاد داشت در کار کردن، به حداقل ابزار اوليه مي‌توان اکتفا کرد و کار توليدي انجام داد و می فرمود: «هر کس آب و خاک در اختيار داشته باشد و فقير بماند خداوند او را از رحمت خويش دور مي سازد»

مسئولین باید امروز از امام علی(ع) چه درسی بگیرند؟

حجت‌الاسلام بابایی: مسئولین جمهوری اسلامی در سالی که به نام «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده است سیره اقتصادی امام علی (ع) را سرمشق خود قراردهند و توليد اقتصادی همواره مورد توجه و تشويق امام علی بوده است.

بدون توليد ثروت نمی توان نياز نيازمندان و مشکلات اجتماعي و عمومی را برطرف کرد.

مسلمانان باید در برقراری تعادل بين زمان کار، استراحت و عبادت به همه نیازهای واقعی توجه كنند.

دولت بايد حامی توليد کنندگانی باشد که تلاش دارند نيازهاي جامعه را برطرف کنند.

دولت بايد بازار را از انحصار به دور نگه دارد و با حمايت از نیروی کار از سلطه صاحبان سرمايه بر بخش توليد ممانعت به عمل آورد.

در شرايط رکود، بايد با تخفيف مالیاتی فشار بر توليدکنندگان را کاهش داد.

آن چه در کلمات حضرت کمتر ديده می شود، تصدی گری دولت در امور اقتصادی است.

کارهای توليدی اعم از کشاورزی، صنعت و تجارت بايد در اختيار مردم و نظارت با دولت اسلامی باشد.

دولت بايد بر قيمت ها نظارت کلی داشته باشد و ضمن ممانعت از انحصار از بخش تقاضا نيز حمايت کند.

رفع ظلم به كارگران از راههای مختلف امکان پذير است:

1:تعيين سطح حداقل دستمزد

سطح حداقل دستمزد مقداری است که درآمد کافی برای زندگی کارگر فراهم کند. در شرايط وجود کارگر اضافی، غالباً دستمزد كم می شود و کارگران مجبورند به مبلغ کمتر تن دهند تا کل درآمد را از دست ندهند.

2: گسترش آموزش نیروی انسانی و ارتقای سطح مهارت آنان

3: گسترش هزينه های عمران

در شرايطي که کار برای کارگران وجود ندارد دولت می تواند با گسترش هزينه عمرانی خود، فعاليت های زیربنایی را گسترش دهد و با اين کار رکود اقتصادی را مرتفع سازد و بيکاران را استخدام کند.

4: اعطای سرمايه لازم برای کار

دولت با در اختيار داشتن امکانات متعدد، می تواند سرمايه لازم برای انجام كار توليدی را در اختيار كارگران قرار دهد. 

 

در پایان حجت‌الاسلام حسن بابایی در پاسخ به این سؤال که درسی که نسل جوان باید از امام علی (ع) بگیرند؟ گفت: درسی که جوانان باید از سیره امام علی(ع) بیاموزند درس شجاعت، غیرت  کار و تلاش است.

علیرضا برومند

captcha