تبیین اهمیت حفاظت از طبیعت در کلام معصومان و رهبر انقلاب
کد خبر: 3702838
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸

تبیین اهمیت حفاظت از طبیعت در کلام معصومان و رهبر انقلاب

کانون خبرنگاران نبأ ــ رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی شهرستان فهرج با استناد به کلام معصومان و رهبر انقلاب درباره طبیعت عنوان کرد: روز طبيعت، نشانه شعور بالاى مردمى است كه می‌خواهند سال‏‌هاى سال از اين طبيعت زيبا بهره‏‌مند شوند.‏

تبیین اهمیت حفاظت از طبیعت در کلام معصومان و رهبر انقلاب

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، همایش حمايت و حفاظت از طبيعت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا لطفیان سرگزی، رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی فهرج، جمعی از جوانان و خانواده‌ها شب گذشته، 13 فروردین‌ماه در شهرستان فهرج استان کرمان برگزار شد. ‏
حجت‌الاسلام لطفیان در این همایش بیان کرد: روز طبيعت، نشانه شعور بالاى مردمى است كه می‌خواهند سال‌‏هاى سال از اين طبيعت زيبا بهره‌‏مند شوند و در اين عصر جديد كه همه جا را آلودگى‏‌هاى مختلف پر كرده و ماشين، دود و سر و صدا همه جا است، مردم به‏ دنبال لحظه‏‌اى براى آرامش و بهانه‌‏اى براى ديدن همديگر و با هم بودن هستند.
وی افزود: در واقع سیزدهم فروردین بهانه‌‏اى براى آشتى با طبيعت و به ياد زلالى آب، استوارى كوه، و چشم‌نوازى درختان است که خانواده‌‏ها با شور، نشاط و دسته‌دسته در كنار آب، سبزه و يا زير درختان بساط خود را می‌گسترانند که در این میان فرهنگ «احترام به طبيعت» را بايد از كودكى آموخت و در بزرگ‌سالى به كوچک‌ترها آموزش داد. زیرا روز طبيعت، فرصت بسيار مناسبى است تا اين درس بزرگ را به فرزندان‌مان بياموزيم.
لطفیان گفت: کودکان بايد بدانند كه طبيعت زيباى ايران، خانه بزرگ‌تر همه ما به‌شمار می‌‏آيد و ضرر آسيب رساندن به درختان و سبزه‌زارها، ابتدا به خودمان برمى‌گردد. همچنین درختان، ريه‌‏هاى تنفسى زمين هستند و بدون آن‌‏ها، حيات روى زمين رو به نابودى می‌رود. اگر این موضوع در کودکان نهادینه شود، هيچ‌گاه به از بين رفتن طبيعت شگفت‏‌ا‌نگيز كشورمان راضى نخواهند شد. زیرا كودكان امروز، پدران و مادران فرداى اين سرزمين‏‌اند و با اين فرهنگ‌‏سازى درست می‌توان عشق به طبيعت را در دل آن‏‌ها كاشت.
رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی فهرج اظهار کرد: بايد طبيعت، بهار رستاخیز را گرامى داشت؛ زيرا بهترين هديه از طرف خداوند عالم به بندگان است و هيچ‏‌كس نمی‌تواند آن‏‌ها را بشمارد و شكرش را به جا آورد.
همچنین در ادامه این همایش لطفیان به تشریح کلام معصومان و رهبر انقلاب درباره طبیعت پرداخت و افزود: پيامبر اكرم(ص) فرمودند «نخل را نسوزانيد و آن‏ را در آب غرق نكنيد. درخت بارور را قطع نکرده و و زراعت و كشاورزى را به آتش نكشيد؛ زيرا شما نمى‌‏دانيد شايد در آينده به آن نيازمند شويد» و یا حضرت على(ع) فرموده‌اند که «نگاه كردن به سبزه، موجب شادابى است».
همچنین امام صادق(ع) نیز در کلامی درباره طبیعت به این موضوع که «زندگى با سه چيز خوش است: هواى پاك، آب فراوان و گوارا و زمين نرم و آماده كشاورزى» اشاره کرده‌اند.‏
وی با اشاره به اين ‏كه رهبر معظم انقلاب هر سال درخت‌كارى مى‏‌كنند و به كاشت درخت می‌پردازند، گفت: ایشان درباره اهميت درخت مى‌‏فرمايد «درخت، مظهر حيات در طبيعتى است كه ما آن‏ را با نگاه عاميانه، بى‌‏جان مى‌‏پنداريم» و یا «درخت و گياه، تا كنون تنها راهروهايى هستند كه انسان از طريق آن‏‌ها، توانسته به منابع عظيم و متنوع غذايى در زير خاک دسترسى پيدا كند و اگر گياه نباشد، انسان نيست؛ اگر گياه نباشد، حيوان نيست و با توجه به چرخه پيچيده طبيعت و تأثير متقابل آب، هوا، خاک و درخت بر روى يكديگر، اگر گياه نباشد، هوا هم نيست و گياه، يک پايه اساسى وجود است».
لطفیان بیان کرد: همه نعمت‏‌هاى خداوند در دست انسان‏‌ها امانت است و بايد آن ‏را براى نسل‏‌هاى بعد حفظ كنيم و سالم به آن‌‏ها بسپاريم. يكى از اين نعمت‏‌ها، طبيعت شگفت اين سرزمين و منابع طبيعى فراوان آن است كه بايد امانت‌داران خوبى براى آن باشيم که مقام معظم رهبرى با اشاره به اين امانت‌دارى خطير مى‌‏فرمايد: بايد همه‏‌چيز را كه خداى متعال در اين كشور به وديعه گذاشته است، احيا كنيم و در اختيار نسل كنونى و نسل آينده قرار بدهيم. منابع طبيعى و طبيعت نيكويى كه در اختيار ما است، ميراث عظيمى از گذشتگان است که بايد آن‏‌ها را احيا كنيم و در واقع نِعَمت‌های الهى را استخراج کنیم.
وی در پایان عنوان کرد: همچنین مقام معظم رهبرى درباره استفاده درست از منابع طبیعی بیان می‌کند که ما بايد بتوانيم با برنامه‏‌ريزى‏‌هاى دقيق، با مديريت قوى و با اصرار و جديت در كار، خودمان را از تضييع خسارت بار منابع حياتى و طبيعى مانند درخت، آب و خاک نجات بدهيم و اميدوارم كه ان‏شاءالله هم دولت، هم آحاد مردم و هم مسئولان بخش‌‏هاى مختلف به موضوع مهم حفظ منابع طبيعى، گياه، درخت، كشاورزى، استفاده بهينه از آب، خاك و امكانات گوناگون دیگر به طور جدی بپردازند.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha