معرفی اوراق تأمین مالی اسلامی در شماره جدید ماهنامه «بورس»
کد خبر: 3702974
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵

معرفی اوراق تأمین مالی اسلامی در شماره جدید ماهنامه «بورس»

گروه اقتصاد ــ شماره‌های 150، 151 و 152 ماهنامه «بورس» به صورت همزمان از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد.

معرفی اوراق تأمین مالی اسلامی در شماره جدید ماهنامه «بورس»

به گزارش ایکنا، در این سه شماره که به تازگی به چاپ رسیده است، در ابتدا پرونده ویژه‌ای به مناسبت پنجاه سالگی تأسیس بازار سرمایه منتشر شده و در این بخش، به مسائلی از قبیل نقش بورس کشور در مقاوم‌سازی اقتصاد، تداوم همکاری بورس تهران و استانبول، اهمیت ابزارهای نوین در بازار سرمایه، آغاز بورس در ایران و چشم‌انداز نیم قرن فعالیت بازار سرمایه ایران پرداخته شده است.

در بخش دیگری، وظایف نظارتی تفویض شده به بورس تهران، اصلاح دستور‌العمل‌ها؛ گامی بلند در افزایش شفافیت بازار سرمایه، مروری بر تغییرات دستورالعمل‌های اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، توقف نماد معاملاتی و نمایش نرخ بازدهی تا سررسید اوراق بدهی در سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

از جمله مسائل دیگری که در این شماره‌ها مورد بررسی قرار گرفته شامل، بلاک چین و بازار سرمایه، چالش‌های حقوقی پذیرش سهام  با حق رای اضافی در بازار بورس اوراق بهادار، اصول اساسی مدل بازار وارانت، اوراق تأمین مالی اسلامی و رهیافت‎‌های حسابرسی: تحلیل داده است.

در بخشی با عنوان اوراق تأمین مالی اسلامی آمده است: یکی از گام‌های اساسی در زمینه توسعه نظام مالی اسلامی، استفاده از ظرفیت بالای عقود شرعی به وسیله طراحی و ابداع ابزارهای مالی مبتنی بر شریعت اسلام است. یکی از ابزارهای مناسبی که می‎تواند جایگزین خوبی برای اوراق قرضه باشد، اوراق صکوک یا به عبارتی اوراق بهادار اسلامی است. اوراق قرضه از جمله مهم‌ترین ابزارهای مالی مورد استفاده دولت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در عرصه جهانی به شمار می‌رود که با هدف تأمین مالی طراحی و منتشر می‎شود.

همچنین می‎خوانیم: استفاده از این ابزار در نظام مالی دنیا بسیار متداول است؛ در حالیکه استفاده از آن در نظام مالی اسلامی، ربوی است و مردود شمرده می‎شود. اوراق بهادار اسلامی عموما به ابزارهای مالی اسلامی گفته می‌شود که مبتنی بر یک دارایی فیزیکی منتشر می‎شوند. بنابراین دارندگان اوراق، در حقیقت مالکان دارایی می‌شوند. صکوک به عنوان اوراق بهادار با پشتوانه مالی شناخته می‌شود که باید خود ارزش داشته باشد و نمی‌تواند براساس فعالیت‌های سفته‌‍بازی و سوداگرانه و در واقع فعالیت‎هایی که بدون خلق ارزش و کار صورت می‎گیرند، سودآوری داشته باشند.

طراحی و ارائه ابزارهای مالی اسلامی علاوه بر رفع مشکلات فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند به توسعه روزافزون بازارهای مالی اسلامی منجر شود. به دلایل ذکر شده و همچنین به دلیل ربوی بودن اوراق قرضه در نظام مالی اسلامی، کشورهای اسلامی همواره به دنبال طراحی و توسعه ابزارهای مالی مطابق با شرع اسلام هستند. در سال‌های اخیر در انتشار و فروش اوراق بهادار اسلامی پیشرفت‌های چشم‌گیری رخ داده و این اوراق علاوه بر کشورهای اسلامی، در سایر کشورهای دنیا مانند آمریکا، انگلستان، آلمان، ژاپن و سنگاپور به فروش رفته است.

یادآور می‎شود ماهنامه «بورس» به صاحب امتیازی بورس اوراق بهادار تهران و سردبیری سیدمحمد هاشمی‎نژاد منتشر می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02166719820 تماس برقرار کنند.

captcha