به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابیفرد، خطیب نماز جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه 25 مهرماه، با توصیه خویشتن و نمازگزاران به رعایت ادب در محضر خداوند سبحان و تقوای الهی، گفت: رعایت ادب در سخن، ادب در نگاه، ادب در رفتار و رعایت حقوق انسان ها، پاسداری از عدالت و ایستادگی در برابر ظلم مهم است.
وی با اشاره به آیه «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ»، افزود: بحث کلیدی و مهم و تحول آفرین جهاد، یکی از مباحث مهم قرآن کریم و ادبیات دینی است. از آنجا که دین مبین اسلام، نگاه ویژهای به جامعه انسانی دارد و تحول در جوامع بشری را در دستور کار خود قرار داده است و با نگاه به تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و دفاعی به تعالی جامعه بشری میاندیشد، جهاد درادبیات دین مبین اسلام از یک جایگاه استثنایی و ویژه برخوردار است.
حجتالاسلام ابوترابیفرد ادامه داد: واژه جهاد و مشتقات آن 35 بار در قرآن بکار رفته است. این واژه از ریشه «جهد» به معنای نهایت سعی و تلاش برای رسیدن به هدف و مقصد است و چون از باب مفاعله است معمولا در مواردی بکار میرود که نوعی همکاری، تقابل و رقابت وجود دارد.
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه در جهاد معمولا گروهی دربرابر گروه دیگر صف آرایی میکنند و در مقابل یکدیگر قرار میگیرند، گفت: از آیات نورانی قرآن کریم و تاریخ پیامبر عظیمالشان اسلام (ص) استفاده میشود که مسلمانان در 13 سالی که در مکه مکرمه حضور داشتند حتی اجازه جهاد دفاعی هم نداشتند. از سوی کفار و مشرکین مورد ستم و آزار فراوان قرار میگرفتند اما مأموریت جهاد حتی جهاد دفاعی صادر نشده بود.
وی اظهار کرد: این بود که میبینیم برخی به دلیل فشار و اختناق سخت حجاز و مکه مکرمه به حبشه هجرت کردند و نهایتا مسلمانان نیز به مدینه مهاجرت کردند. در حقیقت هجرت گامی بلند برای خلق قدرت بود در راستای دفاع از حق و هویت دینی و اعتقادی مسلمانان لذا در سال دوم از حضور مسلمانان در مدینه منوره، نخستین آیات در مورد جهاد نازل شده است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیات 39 و 40 در سوره مبارکه حج، افزود: این آیات با بهترین بیان و روشنترین مفاد، فلسفه کلیدی جهاد را در اندیشه دینی و اسلامی تبیین میکند. «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ».
حجتالاسلام ابوترابیفرد گفت: شما به تاریخ حیات انسان که نگاه کنید، این واقعیت را مشاهده میکنید که یکی از پدیدههای اجتنابناپذیر در تاریخ حیات اجتماعی و سیاسی انسانها، پدیده جنگ است و قرآن کریم به ریشه کلیدی شکلگیری جنگها، جنگهایی که براساس حق، عدالت و اصول انسانی شکل نگرفته است اشاره میکند؛ ریشه آن طغیان، زیادهخواهی و تعرض به حقوق دیگران است.
وی ادامه داد: قرآن کریم در این آیات نورانی اعلام میکند؛ جامعه اسلامی در موقعیتی قرار دارد که باید در برابر کسانی که آتش جنگ را برافروخته میکنند با قدرت بایستد و از خود دفاع کند. این اذن به معنای دستور و فرمان است. «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا» مورد ستم قرار گرفتهاند و برای دفاع از خویشتن وارد معرکه شدهاند و باید با قدرت در این میدان حضور پیدا کنند و بعد میفرماید «وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ» اطمینان داشته باشند که نصرت الهی آنان را در این میدان مورد حمایت ویژه قرار میدهد.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به بخش دیگری از آیات نورانی سوره حج «الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ» گفت: این آیه گویا امروز در منزلت مردم فلسطین و غزه نازل شده است. به صحنه تقابل اردوگاه حق و باطل بنگرید و ببینید مدافعان از صلح و شرافت راستین چگونه مورد تهاجم قرار گرفتند. این آیات نخستین آیاتی است که در مدینه منوره در مورد جهاد نازل شده است.
حجتالاسلام ابوترابیفرد اظهار کرد: از نگاه قرآن کریم، باید بشریت برای رفع ستم از جامعه انسانی و جلوگیری از هر گونه جنگ و نزاع برای پایمال نمودن حقوق انسانها قیام کند. این مسئولیتی است که اسلام بر شانههای آحاد افراد بشر به ویژه ایمان آورندگان به پیامبر خاتم (ص) نهاده است. تلاش برای رفع اختلاف، اولین گام در ادبیات قرآن کریم، برای بسط صلح در جهان و جلوگیری از تعدی به حقوق انسانها است.
وی با اشاره به آیه «كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ»، تصریح کرد: انبیای الهی آمدند در پرتوی حیات عقلانی، علمی، تربیت انسانها زمینه اختلاف و نزاع را در جامعه بشری از بین ببرند لذا ما در دوران حکومت امام عصر (عج) شاهد این تجربه عالی انسانی خواهیم بود. در گام دوم انبیا آمدند که جامعه بشری را در کلاس و سطح عالی از مقام انسانیت بنشانند که قیام انسانها، قیام به قسط باشد و نه ظلم. یک مدرسه بزرگ و معلم این مدرسه انبیا هستند. کتاب، قرآن است که هدف آن تربیت انسانهای عادلی است که هرگز ظلم نمیکنند و با قدرت در برابر ظالم میایستند؛ «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ».
حجتالاسلام ابوترابیفرد گفت: گام سوم قرآن کریم برای ریشه کن کردن جنگ در جامعه بشری قدرت یافتن انسانهای آراسته به علم است؛ «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ». این آیه مهم، مفاهیم جامعه سازی و حیات بخشی را با خود دارد. از نگاه قرآن کریم انسانهای عادل باید در قله قدرت باشند و تمام ابزارهای قدرت را در اختیار داشته باشند. پیام این آیه این است که قدرت مرز ندارد و باید همیشه در مرز قدرت قرار داشته باشید. درنگ و توقف شما را ضعیف میکند. قدرت نه برای جنگ افروزی بلکه برای اینکه جنگی رخ ندهد و این قدرت مانع جنگ است. مقتدر باشید تا دشمن تصور تهاجم به مرزهای زمینی، دریایی و هوایی شما را نداشته باشد.
وی ادامه داد: اگر مسلمانان قدرتمند بودند در جنگ جهانی اول حقوق مسلمانان پایمال نمیشد، دنیای اسلام را تجزیه نمیکردند و بنگورینها فلسطین را جولانگاه صهیونیستها قرار نمیدادند. اگر ایران قدرتمند بود در جنگ جهانی دوم اشغال نمیشد و مصادره غلات از ایران به قتل عام عمومی ملت ایران منتهی نمیشد.
امام جمعه موقت تهران گفت: راه چهارم قرآن «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ» است. این آیه در کنار آیه دیگری که چنین پیامی را دارد از یکی از سنن قطعی الهی پرده برداری میکند؛ تقسیم نسبی قدرت در جهان. خداوند اجازه نمیدهد، فردی، گروهی، جامعهای قدرت را در دست بگیرد و بر جامعه بشری حکمرانی کند. این قدرت اگر مهار نشود به تعبیر قرآن فساد زمین را فرا میگیرد و عبادتگاههای مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و مسلمانان نابود میشود.
حجتالاسلام ابوترابیفرد در پایان خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: لذا اراده الهی «دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ» به دست مردانی است که در مقابل دیگران بایستند و اجازه نمیدهد زمین جولانگاه باطل شود. این اراده اجازه نمیدهد آمریکا با قلدری منافع جهان را به نفع خویش مصادره کند. این سنت قطعی الهی است و امروز ما در غزه قهرمان و محور مقاومت قدرتمند در فلسطین، لبنان، عراق، یمن و امالقرای جهان اسلام، این بازوی قدرتمند و فریاد رسای ایستاده در مقابل استکبار را مشاهده میکنیم.
بنابراین گزارش، حجتالاسلام والمسلمین ابوترابیفرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، پس از توصیه خود و نمازگزاران به تقوای الهی، با اشاره به امروز ۲۵ مهرماه؛ «روز نسلکشی کودکان و زنان قهرمان و مقاوم فلسطین»، گفت: امروز روز شهادت چهره استثنایی و درخشان مقاومت، فرمانده حکیم، شجاع و سلحشور حماس، یحیی سنوار؛ تصویر مقاومت عاشورایی مردم فلسطین، است. شهید پرافتخار یحیی سنوار در لحظات پایانی عمر در برابر اشغالگران سرزمین فلسطین، به عنوان تأثیرگذارترین تصویر جهان، نماد فروپاشی اسطوره نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی است.
وی با تأکید بر اینکه فرزندان غزه، کودکان و شیرخوارگان فلسطین، سنوار را نماد مقاومت و حیات میدانند، افزود: این فرمانده مقتدر با طراحی عملیات سهمگین طوفان الاقصی ساختار اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را درهم پیچید و با اختلال در ساختار امنیتی آنها، مسیر نفوذ نیروهای مقاومت تا قلب سرزمینهای اشغالی را هموار کرد.
حجتالاسلام ابوترابیفرد بیان کرد: اکنون، دو سال پس از آن رویداد تاریخی، رژیم صهیونیستی با مجموعهای از بحرانهای عمیق ساختاری مواجه است؛ بحرانهایی ویرانگر و غیرقابل مدیریت که آمریکا و رژیم صهیونیستی را وادار به مذاکره با مردانی کرد که در دوحه برای ترور آنها برنامهریزی شده بود. دیروز در دوحه برای ترور آنها برنامهریزی کردند و امروز با بهانه مذاکره در قاهره وارد عمل شدهاند.
وی تصریح کرد: آمریکا، اشغالگران صهیونیست و متحدان آنها بعد از دو سال جنگ علیه مردم مقاوم و مظلوم غزه با فهرستی بلند از جنایات بی سابقه و کم سابقه در جهان همچون نسل کشی، پاک سازی قومی در غزه، خان یونس، رفح، جبالیا، بیت حانون و سایر مناطق با ۲۰۰ هزار تن بمب اهدایی غرب و نقض تمام قوانین و حقوق بینالملل و کنوانسیونهای حقوق بشری، منشور سازمان ملل متحد و قتل عام بیش از ۷۰ هزار کودک و مردم و زن بیگانه، نهایتا با قبول شکست در برابر ملت مقاوم فلسطین و محور مقاومت به ایستگاه آتشبس رسید.
خطیب جمعه تهران همچنین گفت: رئیسجمهور بازیگردان ایالات متحده بر اساس سیاست دائمی واشنگتن برای نجات نتانیاهو از باتلاق غزه وارد میدان شد. جهان امروز به تحسین و احترام مقاومت و پایداری شکوهمند آنان برخاسته است و رسانههای صهیونیستی به شکست راهبردی در برابر اراده استوار و پولادین مردم و گروههای حماس و مبارز این قطعه سربلند و سرافراز از جغرافیای بزرگ جهان اسلام اذعان دارند.
حجت الاسلام ابوترابیفرد با اشاره به نشانها و علایم پیروزی غزه، فلسطین و محور مقاومت گفت: بحرانهای عمیق و چالشهای رژیم صهیونیستی در حوزههای اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، نظامی، منطقهای و بینالمللی را در این خطبه مورد بررسی قرار میدهم.
وی با اشاره به چند نکته اساسی در این زمینه، گفت: اول، داستان مقاومت، فراتر از استقامت ملتها در جنگها، شنیدنی و خواندنی است و غزه پدیده دیگری است؛ ماورای خیال و باور در غزه قهرمان رخ داده است. در جهنمی که آمریکا، اسرائیل و برخی از دول اروپایی برای غزه ساختهاند، مردم سلحشور غزه ایستادند و ایمان، صبر و مقاومت یک انسان مسلمان عاشورایی را به نمایش گذاردند.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: شهید سنوار، به عنوان رهبر حماس، نبرد غزه را به نبرد حضرت اباعبدالله (ع) در عاشورا تشبیه میکند و مینویسد «باید در همان مسیری که شروع کردیم پیش برویم یا بگذاریم کربلایی دیگر رخ دهد». کودکان از گرسنگی به شهادت رسیدند. مادران رنجها و دردها را بین خود تقسیم کردند به سوگ فرزندان، همسران، پدران و مادران شهید خود نشستند اما حسرت یک آه را بر قلب آمریکا و صهیونیستها نهادند و غزه را به فرهنگ ادبیات، مقاومت و گنجینه پایداری تبدیل کردند.
حجت الاسلام ابوترابیفرد به اهداف اعلامشده نتانیاهو اشاره کرد و گفت: دوم، نتانیاهو با اتکا به ماشین جنگی آمریکا، ناتو و حمایت سیاسی غرب وعده داده بود حماس را نابود و خلع سلاح، اسیران را با قدرت آزاد و فلسطینیها را از غزه اخراج میکند و اشتباه بنگورین را که همه فلسطینیها را قتل عام یا مجبور به مهاجرت از فلسطین نکرد، تکرار نمیکند اما به هیچ یک از اهداف تعریف شده شیطانی و اهریمنی خود دست نیافت و در شرمالشیخ در مذاکره با سران حماس با قبول شکست و عقبنشینی اجباری از غزه و آزادی 2 هزار اسیر فلسطینی توانست موافقت حماس را برای آزادی 20 اسیر صهیونیست بدست آورد.
حجتالاسلام ابوترابیفرد اظهار کرد: شهید ابوعبیده اسطوره مجاهده و مقاومت و سخنگوی قدرتمند گردانهای قسام گفته بود «اگر دشمنان ما شنهای غزه را دانه دانه جستجو کنند اسیران اسرائیلی را جز با اراده مقاومت و حماس نمیتوانند آزاد کنند» و دنیا شاهد چنین رویدادی است. غزه را با خاک یکسان کردند اما حتی یک اسیر را نتوانستند آزاد کنند. این قدرت ایمان و قدرت یک ملت است. این قدرت است که قطعا پیروز است.
وی گفت: سوم، بحران سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی، امروز مصیبت بزرگی است که دولت صهیونیستی با آن روبرو است. رونن برگمن،تحلیلگر برجسته صهیونیست این عقبنشینی را امتیاز عمیق توصیف میکند و مینویسد «چرا نتانیاهو از خطوط قرمز خود گذشت. پاسخ دو گزینه تلخ است؛ یا مسائل امنیتی هرگز حیاتی نبودند و صرفا بهانهای برای ادامه جنگ بودند یا اسرائیل چارهای جز تسلیم نداشت». حتی رسانههای صهیونیستی اعتراف میکنند «توافق سیاه را سفید جلوه میدهند در حالی که اسرای ما زنده به غزه رسیده بودند اما اکنون در تابوت بازخواهند گشت». نمایندهای در کنست میگوید «دوران فریبکاری نتانیاهو تمام شده است باید به خانهاش برگردد» اما دنیا اجازه نمیدهد او به خانهاش برگردد.
امام جمعه تهران به شکل گیری بیاعتمادی عمیق در عرصه سیاسی اسرائیل اشاره کرد و گفت: براساس گزارش رسانههای عبری 76 درصد شهروندان در اراضی اشغالی اعتماد خود را به دولت از دست داده اند و تنها 4 درصد به دولت اعتماد دارد. دولت به اهداف جنگ دست نیافته است. اعتراضات گسترده داخلی و شکاف عمیق داخلی رژیم را وارد مرحلهای از بی ثباتی کرده است.
حجتالاسلام ابوترابیفرد پنجمین مورد را چالشهای اقتصادی در رژیم صهیونیستی دانست و گفت: هزینههای جنگ چند جبههای از مهر 1402 فشار سنگینی بر اقتصاد اسرائیل وارد کرده است. مجموعه هزینههای نظامی و خسارات مستقیم نه غیر مستقیم، بیش از 300 میلیارد شکل یعنی حدود 88 و نیم میلیارد دلار برآورد شده و دولت را ناگزیر به استقراض کرده است. فقط رژیم صهیونیستی در جنگ اقتدار آفرین 12 روزه که ملت ایران را در قلهای از قدرت نشاند و شکست را بر آمریکا، صهیونیستها و ناتو تحمیل کرد، بین 12 تا 20 میلیارد دلار دچار خسارت مستقیم بر اقتصاد خود شد.
وی ادامه داد: این رژیم در پرتوی مقاومت و ایستادگی محور مقاومت، غزه قهرمان، فلسطین شکست ناپذیر، حزبالله اقتدار آفرین و یمن ایستاده در مقابل تمام قدرتهای استکباری، رزمندگان قهرمان عراق و سوریه و ملت بزرگ ایران باید شکستهای دیگری را تجربه کند.
در پایان خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، حجتالاسلام ابوترابیفرد با ابراز امیدواری گفت: انشاءالله جهان پیروزی امت اسلام را بر صهیونیست جنایتکار جشن خواهد گرفت و سرزمین فلسطین از بحر تا نهر در دستان قدرتمند ملت قهرمان و مقاوم فلسطین قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام