سید بهشید حسینی؛ معاون پشتیبانی دانشگاه هنر در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: متأسفانه مشکلی که امروزه در عرصه آموزش عالی در محیطهای دانشگاهی با آن مواجه هستیم، اغلب ناکارآمدی و غیرکاربردی بودن آنهاست و این در حالیست که در سایر ممالک به ویژه غربی با مشخص شدن اهداف، برنامهریزی برای پُرکردن خلأهای مسیر به سمت هدف صورت میگیرد و یکی از ابزارهای مؤثر در این عرصه تربیت نیروهای متخصص و کارآمد با میزان مهارت بالا برای جذب در بازار کار است.
وی با اشاره به اینکه نظام دانشگاهی ما به نوعی تقلیدی کورکورانه از مسیر آموزشی دنیای غرب است و در آن هیچ آرمان ملی و اعتقادی دنبال نمیشود گفت: عرصه هنر و آموزش آن در سطوح عالی نیز وضعیتی مشابه سایر حوزهها را دارد و ما عموماً نیروی توانمند و کارشناس در امور گوناگون هنری را برای محول کردن مسئولیتهای مدیریتی و اجرایی در آینده تربیت نمیکنیم و این در شرایطی است که حتی ما با فاصله گرفتن از روش سنتی آموزش هنری به جهت پیشهوری، معادلی را در محیطهای دانشگاهی به منظور تربیت کارشناس و هنرمند برای فعالیت حرفهای در این زمینه طراحی و به مورد اجرا درنیاوردهایم.
حسینی گفت: دانشجویان دانشگاههای هنری در مراحل پایانی تحصیلات خود در مقاطع گوناگون و به ویژه تحصیلات تکمیلی اغلب دانشنامه و پایاننامههایی را ارائه میکنند که بر مقوله ناکارآمدی آنها صحه میگذارد؛ به راستی چرا نباید پایاننامه دانشجوی رشته نقاشی در بخش عملی آن تبدیل به یک نقاشی دیواری اجرا شده در فضای شهری شود و یا چرا مقالات پژوهشی دانشجویان رشتههای معماری و شهرسازی راهکاری برای مقابله با عوارض ناشی از بلایای طبیعی و زلزله ارائه نکنند؟ و یا پژوهشهای دانشگاهی در این مقولات منجر به نمونههایی نمیشود که برگرفته از هنر ایرانی و اسلمی باشد، نمیشود؟
وی در پایان گفت: خوشبختانه طرح این مسائل در دوره جدید مدیریت دانشگاه هنر به عنوان یکی از مراکز دانشگاهی که در زمینه رشتههای هنری تحت پوشش مرکزی جامع محسوب میشود منجر به این شده است که تا حدودی جامعه دانشگاهی به فکر هرچه کاربردیتر شدن رشتههای دانشگاهی شوند و با جذب اساتید جوان و خلاق و اشراف آنها به موضوعات و مسائل گوناگون امید است که روند کاربردی تر شدن رشتههای هنری در دانشگاهها سیر شتابندهتری به خود بگیرد.
انتهای پیام