کد خبر: 3703192
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۹
تیمورپور:

مردم را در مواجهه با رهاشدگی فرهنگی در فضای مجازی توانمند کنیم/ تهیه ۳ میلیون بسته سواد رسانه‌ای برای پایتخت‌نشین‌ها

گروه جامعه ــ کارشناس فضای مجازی، از آماده‌سازی بسته سواد رسانه‌ای برای ۳ میلیون خانوار شهر تهران خبر داد و گفت: بدون بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای مناسب و بومی، توانایی مقابله با حجم انبوه تولیدات رسانه‌ای و زندگی در فضای مجازی را نداریم لذا باید خود مردم را برای مواجهه با رهاشدگی فرهنگی، آسیب‌های فضای مجازی و بهره‌وری مناسب از این فضا توانمند کنیم.

5 شنبه//مردم را در مواجهه با رهاشدگی فرهنگی در فضای مجازی توانمند کنیم/ تهیه ۳ میلیون بسته سواد رسانه‌ای برای پایتخت‌نشین‌ها
بهزاد تیمورپور، رئیس سابق فرهنگسرای رسانه و شبکه‎های اجتماعی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره به جایگاه سواد رسانه‌ای در کاهش رهاشدگی فرهنگی در فضای مجازی گفت: امروزه یکی از عواملی که باعث تحکیم ارتباطات خانوادگی و پایداری کانون گرم خانواده می‌شود رسانه‌ها و ابزار وابسته به آن هستند و از طرفی همین رسانه‌ها می‌توانند عاملی برای سست کردن بنیان خانواده‌ها هم باشند؛ این درحالی است که امروز فضای مجازی همراه با زندگی واقعی، بخشی از وقت، انرژی و در واقع زندگی افراد را به خود اختصاص داده است.
 
وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها می‌توانند با استفاده صحیح از رسانه‌ها آگاهی‌های خود را افزایش دهند، افزود: خانواده‌ها با استفاده درست از رسانه‌ها می‌توانند مهارت‌های خود در زندگی راافزایش دهند؛ به عنوان مثال حضور در اینترنت و استفاده از مطالب قرار داده شده در آن می‌تواند باعث افزایش اطلاعات، آگاهی‌ها و مهارت‌های شما در زندگی اجتماعی و خانوادگی‌تان شود، اما از‌طرف دیگر استفاده نادرست از رسانه‌ها نه تنها کمکی به ارتقاء سطح فکری، فرهنگی و مهارتی خانواده‌ها نمی‌کند، بلکه باعث به وجود آمدن معضلات و مشکلات بسیاری می‌شود که شاید خیلی از آن‌ها قابل جبران نباشد.
 
رئیس سابق فرهنگسرای رسانه و شبکه‎های اجتماعی، با تاکید بر ضرورت فراگیری سواد رسانه‌ای در مواجهه با فضای مجازی، گفت: در کنار فضای مجازی به موازات زندگی واقعی مردم در جریان است و در واقع قسمت مهمی از زندگی افراد جامعه را تشکیل می‌دهد، بنابراین نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت و تاثیرات آن را نادیده گرفت. ازسوی دیگر لازمه برنامه‌ریزی برای فضای مجازی و بستر‌سازی برای هدایت و بکارگیری صحیح رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، نیازمند شناخت درست این محیط و برنامه‌ریزی راهبردی برای فضای مجازی داخلی است تا بتوان با شناخت واقعی از این محیط برای فضای مجازی داخلی اقدامات فرهنگی مناسب طراحی کرد.

تیمورپور با بیان اینکه هر‌جا به تولید محتوای مناسب دقت کردیم، کار بهتر شده و تاثیرگذاری عالی‌تری داشته است، به ایکنا گفت: بدون بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای مناسب و بومی، توانایی مقابله با حجم انبوه تولیدات رسانه‌ای و زندگی در فضای مجازی را نداریم و در تولید و بهره‌مندی منفعل خواهیم بود و نمی‌توانیم به رها شدگی فعلی مقابله کنیم؛ لذا باید به سمت مطالبه‌گری از دستگاه‌های اجرایی حرکت کنیم و درصدی از بودجه را برای ترویج دانش سواد رسانه‌ای به کار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه باید خود مردم را هم برای مواجهه با آسیب‌های مجازی و بهره‌وری مناسب از این فضا توانمند کنیم، ادامه داد: دشمنان ما در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه از نداشتن سواد رسانه‌ای ما سوء استفاده کرده و مفاهیم و وقایع را آنگونه که خود می‌خواهند به ما ارایه می‌دهند و در این بین تنها کسانی که از سواد رسانه‌ای مناسب برخوردار باشند، قادر به تشخیص و تفسیر درست وقایع خواهند بود.

رئیس سابق فرهنگسرای رسانه و شبکه‎های اجتماعی در ادامه از آماده‌سازی بسته سواد رسانه‌ای با مشارکت انجمن سواد رسانه‌ای ایران برای ۳ میلیون خانوار شهر تهران خبر داد و افزود: همانطور که سواد خواندن و نوشتن به ما کمک می‌کند تا بتوانیم انواع جملات ساده و پیچیده را بفهمیم و معنا‌های متفاوتی از آن‌ها برداشت کنیم، سواد رسانه‌ای هم مهارتی است که با یادگیری آن می‌توانیم انواع رسانه‌ها و تولیدات رسانه‌ای را درک، تفسیر و تحلیل کنیم؛ لذا با توجه به این مهم با همکاری انجمن سواد رسانه‌ای اقدام به تولید 3 میلیون بسته سواد رسانه‌ای برای خانوار‌های تهرانی کردیم؛ البته در این مسیر نیازمند همت و عزم ملی هستیم تا بتوانیم آن را به صورت اصولی و صحیح فراگیر کنیم.
captcha