مسئولان حرمت داده‌های مردم را داشته باشند/ مختصات پیام‌رسان‌های بومی
کد خبر: 3705579
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
جلیلی:

مسئولان حرمت داده‌های مردم را داشته باشند/ مختصات پیام‌رسان‌های بومی

گروه فناوری اطلاعات ــ عضو حقیقی شورای‌ عالی فضای با بیان اینکه فتوای اخیر رهبر معظم انقلاب یک فتوای تاریخی و در نوع خودش بی‌نظیر است، گفت: این موضوع زیر ساختی را ایجاد می‌کند که تمامی اشخاص، سازمان و مجموعه مسئولان انتظامی، قضایی و دولتی حرمت داده‌های مردم را بیش از پیش داشته باشند.

فتوای رهبر انقلاب زیر‌ساخت مهمی را در حوزه فضای مجازی ایجاد کرد/ مسئولین حرمت داده‌های مردم را داشته باشند

به گزارش ایکنا؛ در روزهای پایانی سال گذشته شایعه فیلترینگ دائمی شبکه اجتماعی «تلگرام»، یکی از موضوعات مهمی بود که در کشور مطرح شد؛ تا جایی که بیشتر مرم به این نتیجه رسیدند که فیلتر تلگرام، موضوعی است که ارکان و بخش‌های مختلف کشور به تصمیم دائمی در مورد آن رسیده‌اند بر همین اساس و در هفته‌های گذشته این مسئله پرنگ‌تر شده و مسئولان کشور و همچنین دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بر قطعی بودن فیلتر این پیام‌رسان تاکید کردند.

بعد از این جریانات، داشتن پیام‌رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند نیازهای مردم را برطرف کنند، یکی از موضوعات مهم کشور شد؛ این مسئله که تا چه حد این پیام‌رسان‌ها می‌‌توانند پاسخگوی نیاز کاربران ایرانی باشند و به درستی نقش خود را برای 40 میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی بازی کنند نیز مطرح است. بر همین اساس و با توجه به این مهم به سراغ رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف رفتیم.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر ساز‌ و کارهای اغنای مردم در استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: به هر ترتیبی حساب کنیم پیام‌‌رسان‌های داخلی دارای صاحب، مجوز و آدرس هستند و معلوم است که مسئولیت‌ آنها چیست؛ آنها تابع مقرارتی هستند و کسب و کاری که انجام می‌دهند باید بعد‌ها برای آنها و کاربرانشان آورده اقتصادی داشته باشد.

پیام‌رسان‌های داخلی الزاما باید به صورت رایگان به مردم سرویس ‌دهند

جلیلی افزود: بر این اساس پیام‌رسان‌های داخلی الزاما باید به صورت رایگان به مردم سرویس ‌دهند؛ در کنار آن مدل کسب و کاری پیام‌رسان‌های داخلی باید این باشد که تلاش کنند اعتماد مردم را جلب کرده تا در نهایت بتوانند به چند ده میلیونی مشترک برسند؛ آنها تلاش می‌کنند تا بتوانند از طرق مختلف که در پیام‌رسان‌های دیگر هم مطرح است مانند تبلیغات و یا برخی خدمات به این زیرساخت درآمدی برسند. بر این اساس اگر این اعتماد را ایجاد نکنند در حقیقت علیه خودشان اقدام کرده‌اند؛ در این صورت است که روابط اقتصادی و تجاری حکم می‌کند که این اعتماد را برای مردم ایجاد کنند.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: مدیران پیام‌رسان‌های داخلی نسبت به حریم خصوصی کاربران خود مسئولیت دارند و دولت نیز به‌عنوان کسی که به آنها مجوز می‌دهد در قالب یکی از وزارت‌خانه‌ها یا سازمان‌ها از آنها خواسته و یا خواهد خواست که حریم خصوصی و یا داده‌های مردم را حفظ کنند؛ این مسئولیتی است که اگر رعایت نکنند و یا اگر اعتراضی باشد مجوزشان باطل می‌شود.

عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه پیام‌رسان‌ها و صاحبان‌ آنها موظف هستند که استمرار فعالیت‌ داشته باشند، به ایکنا گفت: آنها حق ندارند به صورت ناگهانی این فعالیت را قطع کنند؛ استمرار فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی جز ملزوماتی است که مردم بتوانند به آنها اعتماد کنند.

وی تصریح کرد: نکته بعدی در خصوص پیام‌رسان‌ها بحث فتوای اخیر رهبر معظم انقلاب است که یک فتوای تاریخی و در نوع خودش بی‌نظیر است؛ در این رویداد ما اولین‌باری است که فتوای ولی فقیه را در حوزه فضای مجازی از زبان ایشان می‌شنویم؛ این موضوع زیرساختی را ایجاد می‌کند که اشخاص، سازمان و مجموعه مسئولان انتظامی، قضایی و دولتی حرمت داده‌های مردم را بیش از پیش داشته باشند.

جلیلی بیان کرد: تمامی این مسائل عواملی هستند که برای شهروندان ایرانی به شدت اعتماد ایجاد خواهد کرد تا در این فضا تعاملات‌شان را داشته باشند، کارشان را انجام دهند و امیدوار باشند که از آنها حمایت شود. البته نکته مقابل این فعالیت‌های این است که هیچکدام از این‌ها در مورد تلگرام موضوعیت و تضمینی ندارد. لذا این موضوعات کلی است که اگر رعایت شود مردم می‌توانند اعتماد کرده و در این محیط زیست خوبی را داشته با‌شند.

شرایط فعلی پیام‌رسان‌های داخلی و مسئولین کشوری

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی پیام‌رسان‌های داخلی و مسئولین کشوری چه راهکار و فعالیتی را باید انجام دهند که مردم بتوانند به سرعت به استفاده از این پیام‌رسان‌ها اغنا شده و به آنها اعتماد کنند، گفت: اصلی‌ترین کاری که باید در این حوزه انجام می‌شد لطفی بود که مقام معظم رهبری کردند؛ فتوای ایشان من را یاد صبح روز انتخابات سال 92 انداخت که در پای صندوق فرمودند: " این رای مردم حق الناس است"؛ هرچند که در آن زمان اعتماد به مسئولین انتخابات قطع به یقین بود ولی این مسئله در حقیقت یک تاکید مجددی بود مبنی بر اینکه مسئولین دقت بیشتری بکنند و مردم هم مطمئن باشند که این مسئولیت‌پذیری جدی است.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: بر همین اساس فعالیت و تاکید بر روی فتوای مقام معظم رهبری و همچنین آئین‌نامه‌ای که قوه قضائیه در خصوص حفظ حریم خصوصی داده‌های مردم در پیام‌رسان‌ها منتشر کرده که به عنوان یک دستور‌العمل به همه نهاد‌های قضایی و انتظامی است از نظر اجرایی به حفظ این موضوع کمک می‌کند؛ لذا تاکید و کار کردن بر روی این دو موضوع نقطه‌های اتکایی است که می‌توان مردم را مطلع کنیم که این اتفاق رخ می‌دهد.

وی در پایان و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تاریخ دقیق فیلتر پیام‌رسان تلگرام هم گفت: تاریخ دقیقی برای آن مشخص نیست و این مسئله توسط شخص دبیر شورای عالی فضای مجازی و مسئولان حقوقی مشخص خواهد شد و ایشان در مقام سخنگو تصمیمات را اعلام می‌کنند.

captcha