تبادل نظر اساتید قرائت و کتابت برای چاپ قرآن
کد خبر: 3707376
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
در حاشیه مسابقات قرآن انجام می‌شود؛

تبادل نظر اساتید قرائت و کتابت برای چاپ قرآن

گروه ادب ــ مدیر اجرایی دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برپایی کارگاه کتابت قرآن در حاشیه مسابقات قرآن کریم، از تبادل نظر اساتید قرائت و کتابت خبر داد و گفت: با انجام این مراحل، به کتابت‌هایی در این مسیر می‌رسیم که بسیار خوانا باشد و با اقشار مختلف مردم ارتباط بگیرد.

تبادل نظر اساتید قرائت و کتابت در حاشیه مسابقات قرآن

مهدی بابایی، مدیر اجرایی دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره فعالیت این مرکز در سی و پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد: در این بخش هر روز چهار نفر از هنرمندان خط نسخ و ثلث حضور پیدا می‌کنند و به فعالیت می‌پردازند. در این راستا اگر شخصی علاقه‌مند به آموزش ابتدایی در این حوزه باشد نیز می‌تواند به این فعالیت‌ها اقدام کند. یکی از بانوان تذهیب‌کار و نگارگر مرکز دارالکتابه نیز در این بخش حضور دارند و به تذهیب قرآنی می‌پردازند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه موضوع کتابت و قرائت قرآن دو موضوع نزدیک به هم هستند که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، ادامه داد: خط نخست مخاطبان قرآن‌هایی که در دارالکتابه توسط هنرمندان و کاتبان کتابت می‌شود، اساتید، قاریان و معلمان قرآن کریم هستند که باید به آموزش این مبانی وحیانی به مردم بپردازند تا عامه مردم بتوانند آنها را مورد استفاده قرار دهند. موضوع کتابت و قرائت قرآن در هم تنیده و مرتبط است، چون قرائت از روی کتابت اعمال می‌شود در واقع مصحفی شکل می‌گیرد که قاری از روی مصحف تلاوتی را دارد. ارتباط اساتید خوشنویسان و کاتبان قرآنی ارتباطی است که باید در قالبی پررنگتر و صمیمی‌تر شود و از این منظر حضور دارالکتابه در مسابقات بین المللی قرآن واضح است تا آشنایی و ارتباط برقرار شود.

بابایی تاکید کرد: باید گفت‌وگوی مشترک و جدی میان کاتبان و اساتید و قاریان قرآن صورت گیرد تا به نقطه نظرات مشترک و نزدیکی برسند. حاصل این کار باید کتابت قرآن‌هایی باشد که به راحتی آموزش داده می‌شود و مردم می‌توانند به سهولت آنها را بخوانند. طرح موضوع کتابت قرآن در محفلی که قرائت و حفظ کلام‌الله مجید مطرح است و به مسابقه و توجه به این کتاب آسمانی سپری برگزار ‌شود،‌ زمینه‌ساز برکت و خیر است.

وی در این باره که آیا تاکنون جلساتی برای تبادل نظر میان اساتید دو حوزه صورت گرفته و نتیجه داده است یا خیر، عنوان کرد: این مرکز از سال 90 فعالیت خود را آغاز کرده است و از اواخر سال 94 موضوع خوانایی در کتابت‌های قرآن را به صورت جدی مورد نظر قرار داد. از آن زمان به بعد، جلسات مفصلی با حضور اساتید قرائت قرآن و کتابت گذاشته شد و این افراد به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند و این فعالیت همچنان ادامه دارد.

بابایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قرآن‌هایی که هم اکنون در دارالکتابه مورد کتابت قرار می‌گیرند،‌ علاوه بر بررسی هنری،‌ مورد کارشناسی و دقت‌نظر قرار می‌گیرد و پارامترها و فاکتورهایی که در هنر کتابت و خوشنویسی وجود دارد در آنها لحاظ شود. در همین راستا یکی از اساتید قرآنی به صورت جدی در تمام مراحل کتابت که در حاشیه مسابقات قرآن انجام می‌شود نظارت دارد و با کاتب نیز جلساتی را برگزار می‌کند و نقطه نظرات در این رابطه گفته می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای در راستای اجرای اهداف برگزاری این کارگاه در حاشیه مسابقات قرآن دنبال می‌کنند، بیان کرد: این مسیر باید به تدریج انجام شود و در گذر زمان در آن به نتیجه رسید. با انجام این مراحل، به کتابت‌هایی در این مسیر می‌رسیم که بسیار خوانا باشد و با اقشار مختلف مردم ارتباط بگیرد. بیش از دو سال است که به دنبال این فعالیت هستیم و آن را نیز تقویت می‌کنیم. علاوه بر اینکه کتابت باید هنرمندانه و واجد ارزش‌های خوشنویسی باشد، موضوع خوانایی و قرائت نیز حائز ارزش است.

بابایی با تاکید بر اینکه بحث قرائت قرآن و خوانش آسان موضوعی جدی برای دارالکتابه به شمار می‌رود، اظهار کرد: ما در حوزه نسخ ایرانی طی دوره‌هایی سرآمد بودیم و قله‌هایی چون استاد احمد نیریزی را داشته‌ایم. بسیاری از کاتبان طراز اول دیگر نیز وجود دارند که در گذشته به این هنر اشتغال داشتند. این هنر قابلیت به روزرسانی و ارتباط گرفتن با نسل امروز را دارد. این رویه مستلزم انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی به صورت علمی و نظری میان اساتید علوم قرآنی،‌ خوشنویسان و اساتید قرائت قرآن است. در این راستا کارهایی کارهایی صورت گرفته است و به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم و در آینده قطعاً به نتایج خوبی می‌رسیم.

انتهای پیام

captcha