عدم حمایت از دانش‌آموزان؛ مهمترین ایراد وارد بر آموزش و پرورش در حوزه قرآن
کد خبر: 3707517
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷

عدم حمایت از دانش‌آموزان؛ مهمترین ایراد وارد بر آموزش و پرورش در حوزه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی- یک حافظ قرآن اعلام کرد: عدم حمایت و پشتیبانی از دانش‌آموزان، مهمترین مشکل و ایراد وارد بر آموزش و پرورش در حوزه قرآن است جوایزی که برای مسابقات قرآن در نظر گرفته می‌شود در شأن قرآن و قرآنیان نیست.

کبری ساعد حافظ قرآن و دبیر پرورشی اعزامی از شهر لالجین به سی و ششمین مسابقات قرآن ویژه فرهنگیان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان اظهار کرد: امسال پنجمین سالی است که موفق به حضور در مرحله استانی مسابقات قرآن، عترت و نماز شده‌ام.
وی با بیان اینکه سطح برگزاری مسابقات خوب است افزود: طی چندسال حضور در مسابقات شاهد روند صعودی سطح مسابقات اعم از متسابقین، هیأت داوران و نحوه برگزاری مسابقات هستیم، به گونه‌ای که در سال‌های اول برگزاری مسابقات، حفظ قرآن در جزء‌های کمتر و حتی مختص به سوره‌های قرآن بود اما امسال به 10 جزء ارتقا یافته است.
ساعد اضافه کرد: از سال 91 که مسابقات قرآن علاوه بر دانش آموزان در بخش فرهنیگان نیز برگزار می‌شود در ایجاد تعامل و تبادل اطلاعات بین دانش آموزان و فرهنگیان نقش مهمی داشته است، به گونه‌ای که حس رقابت در میان گروه‌های مختلف دانش آموزی و فرهنگی افزایش یافته است.
این فرهنگی قرآنی ادامه داد: تعطیلات تابستان یا همان وقفه سه ماهه مهمترین عامل، در ایجاد سیری نزولی سطح برگزاری مسابقات در میان دانش آموزان در چند سال اخیر است که برای این مشکل 7 سال گذشته تعدادی دارالقرآن در منطقه لالجین آغاز به فعالیت کرد.
وی عنوان کرد: دارالقرآن مکانی مناسب برای آموزش‌های لازم در حوزه قرآن برای دانش آموزان در طول تحصیل و تعطیلات سال است که متأسفانه همه دارالقرآن‌های وابسته به آموزش و پرورش در منطقه لالجین به دلیل کمبود اعتبارات تعطیل شده است که این مهم می‌تواند در سیر نزولی مسابقات قرآن دانش آموزی دخیل باشد.


تربیت دانش آموزان دغدغه‌مند در حوزه قرآن هدف برگزاری مسابقات باشد
ساعد ابراز کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن در مدارس و استفاده از داوران مجرب جامعه‌القرآن از جمله برنامه‌های قرآنی مدرسه ابتدایی لالجین است در هفته‌ای که به نام قرآن و عترت نامگذاری شده است نیز برنامه‌های ویژه‌ای انجام می‌گیرد.
این حافظ قرآن با اشاره به اینکه مهمترین تأثیر قرآن ایجاد آرامش در زندگی و دوری از استرس است ابراز کرد: قرآن کتاب زندگی و سراسر رحمت و برکت است آرامش حاصل از بودن در کنار قرآن را مدت زمان اندکی که از آن دور بودم با تمام وجود حس کردم.
وی اظهار کرد: ختم قرآن‌هایی که چند سالی است در میان گروه‌های مختلف جامعه باب شده است کار قرآنی خوبی است اما چه خوب است که قرائت قرآن حتی یک آیه از آن هم همراه با ترجمه و توجه به معنای آن باشد.
این دبیر پرورشی با بیان اینکه حافظ 10 جزء از قرآن است افزود: رشد و تربیت در خانواده‌ای متدین و قرآنی و همچنین برگزاری کلاس‌های فوق برنامه تفسیر، مفاهیم، تجوید، قرائت و حفظ برای دانش آموزان از عوامل مهم برای قرار‌گیری در مسیر قرآن بود.

عدم حمایت و پشتیبانی از دانش‌آموزان، مهمترین مشکل و ایراد وارد بر آموزش و پرورش در حوزه قرآن است
ساعد با اشاره به اینکه اعطای جوایز شایسته می‌تواند در تشویق دانش‌آموزان به قرآن موثر واقع شود عنوان کرد: عدم حمایت و پشتیبانی از دانش‌آموزان، مهمترین مشکل و ایراد وارد بر آموزش و پرورش در حوزه قرآن است جوایزی که برای مسابقات قرآن در نظر گرفته می‌شود در شأن قرآن و قرآنیان نیست.
وی ادامه داد: برگزاری اردو‌های فرهنگی، سیاحتی و زیارتی به عنوان جوایز معنوی می‌تواند در امر تشویق دانش آموزان به قرآن و مباحث قرآنی مهم واقع شود، همچنین توسعه و گسترش دارالقرآن و مراکز قرآنی وابسته به آموزش و پرورش نیز عاملی مهم در ترویج و گسترش فعالیت‌های قرآنی است.
این فعال قرآنی گفت: موازی کاری مهمترین مشکل جوامع قرآنی در عصر حاضر است، نهادهای مسئول و هدایتگر و اثرگذار در این حوزه باید تحت یک مجموعه واحد منسجم شوند تا ضمن جلوگیری از هدررفت انرژی و سرمایه، به سمت همگرایی در برنامه‌های قرآنی سوق یابند.
ساعد با اشاره به اینکه امسال زمان برگزاری مسابقات مناسب نبود گفت: تعداد غایبین این دوره از مسابقات نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته بود، بسیاری از دانش آموزان به ویژه دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی به دلیل قرار گیری در آستانه برگزاری کنکور سراسری موفق به حضور در مسابقات نشدند.
وی با بیان اینکه سعی شود دانش آموزانی تربیت شود که دغدغه قرآنی داشته باشند گفت: حافظ و قاری بودن هدف نیست بلکه مقدمه‌ای است برای رسیدن به قله که همان عمل به آموزه‌های قرآن است.
انتهای پیام

captcha