چرایی برشمردن نعمات خداوند به بنی اسرائیل در قرآن
کد خبر: 3709481
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱

چرایی برشمردن نعمات خداوند به بنی اسرائیل در قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ خداوند در آیات 49 و 50 سوره بقره نعمات خود به بنی اسرائیل را به رخ آنها می‌کشد تا برای همه انسانها درس عبرتی باشد مبنی براینکه خدا با هیچ کس تعارف ندارد و خوبی نباید لحظه ای، بلکه مستمر و ادامه‌دار باشد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام سعید سعدی در جلسه تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیات 49 و 50  سوره بقره گفت: این آیات اشاره به دو نعمتی دارد که خداوند به بنی اسرائیل عطا فرموده است؛ «وَإِذْ نَجَّيْنَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَفِي ذَلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ؛ وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ؛ و [به ياد آريد] آنگاه كه شما را از [چنگ] فرعونيان رهانيديم [آنان] شما را سخت‏ شكنجه میکردند پسران شما را سر مى ‏بريدند و زنهايتان را زنده مى‏ گذاشتند و در آن [امر بلا و] آزمايش بزرگى از جانب پروردگارتان بود، و هنگامى كه دريا را براى شما شكافتيم و شما را نجات بخشيديم و فرعونيان را در حالى كه شما نظاره میکرديد غرق كرديم.»

وی ادامه داد: به رخ کشیدن نعمت از طرف انسان‌های معمولی هم بد است و اگر کسی کار خیری در حق دیگری کند و آن را مرتب به رخ بکشد نشان از پستی آدمیت است. اما خداوند در این آیات، نعمت‌هایی که به بنی اسرائیل عطا فرمود برمی‌شمارد و به رخ آنها می‌کشد تا پاسخ به سوال دیگرانی باشد که شاید بگویند «خداوند این همه نعمت به این قوم داد و از آنها هم هیچ انتظاری نداشت؟» از سوی دیگر براساس این آیات مشخص می‌شود که خدا با هیچ کس تعارف ندارد و خوبی نباید لحظه ای باشد بلکه مستمر و ادامه‌دار باشد.

این مدرس حوزه درباره این موضوع اشاره‌ای تاریخی به ابوسعید ابوالخیر عارف قرن 4 و 5 هجری کرد و گفت: وقتی که مغول ها به ایران حمله کردند جبهه‌های مختلفی برای مبارزه با آنها شکل گرفت که یکی از آنها جبهه فرهنگی بود. مغولان دین نداشتند و به مساجد حمله می کردند به همین دلیل نمی شد مسجد به شکل علنی وجود داشته باشد. بخاطر همین خانقاه ها ساخته شد و هر جمعی شخص محترم، متدینی را به عنوان پیر خود می شناختند. یکی از این بزرگان شیخ ابوسعید ابوالخیر بود که در حکمت اشراق سرآمد است و در بین صوفیان محترم بود. روزی شیخ ابوسعید به حمام رفت؛ فردی که درون حمام بود از او پرسید شیخ جوانمردی به چیست؟ ابوسعید پاسخ داد: شوخ(در ادبیات فارسی به معنای چرک است) جوانمردی به آن است که شوخ فرد را به روی او نیاوری(بدی فرد را به روی او نیاورید.)

سعدی گفت: خداوند در این آیات به قوم بنی اسرائیل یادآور می‌شود که آنها را از دست فرعونیان نجات داده است. ایل و تبار فرعون همه فرزندان پسر بنی اسرائیل(فرزندان دوازده گانه یعقوب نبی) را می‌کشتند به طوری که کمتر نوزاد پسر از آنها دیده می‌شد.

وی گفت: وقتی بنی اسرائیل دوباره به خدایان دروغین برگشتند، خداوند خطاب به آنها می فرماید: ما شما را از بند فرعونیان آزاد کردیم، آیا یادتان رفت که آنها بر شما حاکم بودند و به فرموده قرآن کریم: یذبّحون ابناﺀکم و یستحیون نسائکم. این استراتژی دشمن همیشه چنین است تنها روش ها با یکدیگر فرق می کند.

وی توضیح داد: در یک زمان دشمن سر مردان را می برد و در زمانی دیگر آنها را بی شخصیت می کند. قرآن می فرماید اینها عذاب هایی بود که شما را از آن نجات دادیم، شما مردمان ضعیفی بودید، اما مقابل فرعون ایستادید و او را شکست دادید. لذا می فرماید این امتحان بزرگی بود، اما برخی از شما در آن شرایط ایمانتان را حفظ کردید و به وعده الهی امیدوار ماندید و خدا خلف وعده نکرد.

این مدرس حوزه افزود: آیه بعدی به یکی دیگر از نعمت ها اشاره می کند و می فرماید: به یاد بیاورید زمانی را که دریا را برای شما شکافتیم و خودتان به چشم دیدید و از آن عبور کردید. از این نعمت بالاتر؟ قرآن می فرماید چرا سرکشی می کنید؟

سعدی با بیان اینکه یکی از بزرگترین نعمت های خدا، ولایت و رهبری الهی است در توضیح آن گفت: رهبری الهی یعنی یک رهبر با تمام وحودس بخواهد مسیر خدا را برود و ارزش های الهی را پیاده کند. خداوند به چنین رهبری کمک می کند، این سخن بر اساس آیه 69 سوره عنکبوت است که می فرماید: وَٱلَّذِينَ جَٰهَدُوا۟ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلْمُحْسِنِينَ. خداوند هم در استراتژی و هم در تاکتیک و مسائل کوچک به او کمک می کند و راه های مختلفی مقابل رهبر الهی می گشاید.

سعدی گفت: وقتی بنی اسرائیل دوباره به خدایان دروغین برگشتند، خداوند خطاب به آنها می فرماید: ما شما را از بند فرعونیان آزاد کردیم، آیا یادتان رفت که آنها بر شما حاکم بودند و به فرموده قرآن کریم: یذبّحون ابناﺀکم و یستحیون نسائکم. این استراتژی دشمن همیشه چنین است تنها روش ها با یکدیگر فرق می کند.

وی اظهار کرد: خداوند هم در استراتژی و هم در تاکتیک و مسائل کوچک به او کمک می کند و راه های مختلفی مقابل رهبر الهی می گشاید. وجود یک رهبر الهی یکی از نعمت های بزرگ است که در روز قیامت درباره آن از ما سؤال می شود.

انتهای پیام

captcha