تدریس قرآن در دانشگاه‌های الجزایر سازماندهی ندارد
کد خبر: 3709676
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
حافظ الجزایری در گفتگو با ایکنا:

تدریس قرآن در دانشگاه‌های الجزایر سازماندهی ندارد

گروه بین‌الملل ـ عمار یوسفی؛ حافظ الجزایری با بیان این که قرآن به صورت سازماندهی شده در دانشگاه‌های الجزایر تدریس نمی‌شود، گفت: آموزش قرآن به صورت آزاد و در مساجد دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

عدم تدریس سازماندهی شده قرآن در دانشگاه‌های الجزایر

عمار یوسفی، دانشجوی زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهر البلیده الجزایر در ششمین دوره از مسابقات بین‎المللی قرآن دانشجویان مسلمان جهان در مشهد حضور یافته است. یوسفی که حافظ کل قرآن کریم است و در بخش حفظ کل و تجوید در این مسابقات شرکت کرده، در گفت و گو با خبرنگار ایکنا، عوامل متعددی را در روی آوردن خود به حفظ قرآن موثر دانست و تصریح کرد: خداوند در آیه 4 سوره قلم می فرماید: "إنک لعلی خلق عظیم" (و راستى كه تو را اخلاقی والاست) قرآن همه اخلاق فاضله را در بر دارد و انسان‌ها را به رحمت و الفت دعوت می‌کند و من نیز برای اقتدا به این صفات نیکو و پسندیده قرآن را حفظ کردم.

وی در ارتباط با روش آموزش قرآن در الجزایر گفت: دو روش آموزش قرآن در الجزایر وجود دارد. یکی همان روش قدیمی نوشتن بر روی لوح و حفظ آیه و تلاوت آن برای شیخ است بدین گونه که ما از پشم گوسفند قلم تهیه کرده و به وسیله آن یک چهارم یا یک هشتم حزب را بر روی لوح می‎نویسیم، سپس آن را حفظ کرده وبرای شیخ می‌خوانیم. در صورتی که درست خواندیم اجازه ورود به بخش بعدی را از استاد دریافت می‌کنیم.

حافظ الجزایری قرآن کریم با اشاره به این که این روش از گذشته در کشورهای عربی وجود داشته، ادامه داد: روش جدید، مبتنی بر حفظ از روی مصحف است.

وی ارتباط با تدریس قرآن در دانشگاه‎های الجزایر گفت: تدریس قرآن در الجزایر به صورت سازماندهی شده صورت نمی‌گیرد، بلکه دانشگاه‎ها مساجدی دارند که آموز قرآن در این مساجد و توسط کسانی که برای اقامه نماز جماعت حضور می‌یابند، صورت می‌گیرد.

یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که من از یازده سالگی حفظ قرآن را آغاز و در چهارده سالگی آن را به پایان بردم، تصریح کرد: من تجوید قرآن را نزد اساتید بسیاری از جمله شیخ محمود خلیل حصری و صوت و نغمات را نیز نزد شیخ سعد غامدی و دیگر اساتید، آموخته‌ام.

وی همچنین با اشاره به مشارکت در مسابقات متعدد بین‌المللی گفت: من در سال گذشته نیز در مسابقات حفظ کل قرآن در ایران شرکت کرده و توانستم رتبه سوم را به دست آورم و همچنین در مسابقات قرآنی سودان رتبه دوم را کسب کرده‌ام.

حافظ الجزایری در پایان سخنان خود برگزاری مسابقات ویژه دانشجویان را اقدامی بسیار خوب و مهم ارزیابی کرد و افزود: برگزاری این مسابقات در مزین شدن دانشجویان به اخلاق قرآنی بسیار موثر است.

یادآور می‎شود؛ رقابت‌های ششمین دوره از مسابقات بین‎المللی قرآن دانشجویان مسلمان جهان از روز گذشته (هفتم اردیبهشت ماه) در مشهد مقدس آغاز شده و تا روز نهم اردیبهشت ماه ادامه دارد. همچنین، این رقابت‎ها در قالب برنامه‌ای تلویزیونی ضبط و اواخر ماه شعبان و اوایل ماه رمضان جاری از شبکه قرآن سیما پخش شود.

انتهای پیام

captcha