حضور سوره مهر با ۳۰۰ اثر در نمایشگاه کتاب
کد خبر: 3709707
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
مهمترین فعالیت سوره مهر تبیین شد؛

حضور سوره مهر با ۳۰۰ اثر در نمایشگاه کتاب

گروه ادب ــ انتشارات سوره مهر با ۳۰۰ اثر چاپ اول در حوزه بزرگسال، ۱۰۰ کتاب از تازه‌های نشر کودک و ۱۳۰۰ نسخه الکترونیک به نمایشگاه کتاب می‌آید.

حضور سوره مهر با ۳۰۰ اثر در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ عبدالحمید قره‌داغی، مدیرعامل سوره مهر در نشست خبری اعلام کرد: سوره مهر امسال با دستاوردهای خوبی در بخش‌های تولید و بازرگانی و افزایش فروش، سال ۹۶ را سپری کرد.
وی افزود: مهمترین خبر این نشر طی امسال، حضور سوره با ۳۰۰ اثر چاپ اول در بخش عمومی است. امسال علاوه بر بخش عمومی، در بخش کودک نیز حضور داریم و ۵۰۰ کتاب که ۱۰۰ عنوان آن جدید هستند را عرضه می‌کنیم.
قره داغی ادامه داد: سوره مهر الکترونیک نیز طی سال گذشته حضور مستقل خود را در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال داشت و امسال نیز در نمایشگاه کتاب غرفه مستقل دارد و ۱۳۰۰ نسخه الکترونیک را ارائه می‌کند.

 مدیرعامل انتشارات برتر نمایشگاه کتاب طی شش دوره، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب بزرگترین رویداد فرهنگی کشور منطقه خاورمیانه است. مشابه این نمایشگاه با این حجم بازدید شاید وجود نداشته باشد. طی سال 96 به واسطه مشکلات اقتصادی و چالش در حوزه کاغذ و صنعت چاپ، سال سخت‌تری را پیش رو داشتیم که این نشر با همت و پشتوانه نیروی انسانی، نویسندگان و ... سال خوبی را پشت سر گذاشت.

وی افزود: این نشر دستاوردهای خوبی در بخش‌های تولید و بازرگانی داشت و افزایش فروش در همه بخش‌ها از جمله نشر الکترونیک را شاهد بودیم. رویکرد دیگر انتشارات سوره مهر، تنوع موضوعی آثار در نمایشگاه کتاب امسال است. که شعر، داستان، رمان و خاطره‌نگاری در حوزه‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را داشته‌ایم و پژوهش در عرصه هنر با عناوین متعدد از این جمله به شمار می‌آید.

قره‌داغی در نشست خبری اعلام برنامه‌های این انتشارات در نمایشگاه کتاب ادامه داد: از اتفاقاتی که در ایام برپایی نمایشگاه خواهد افتاد،‌ آن است که علاوه بر کتاب‌های چاپ اول، طی 11 روز برگزاری نمایشگاه کتاب، طی هر روز شاهد معرفی یک محصول جدید در غرفه سوره مهر هستیم. چند کتاب از این نشر برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب عرضه و معرفی می‌شوند. همچنین چند محصول از سوره مهر الکترونیک و کودک و نوجوان نیز معرفی خواهند شد.

وی در بیان بخش دیگری از توضیحاتش گفت: در حوزه پژوهش سینما نیز مجموعه 4 جلدی داریم که بسیار ارزشمند است. کارهای ما نشان دهنده شروع کار در بخش‌های متنوع است. در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  نیز سعی داریم که به حفظ و ارتقای سطح کیفی آثار بپردازیم.

قره‌داغی با اشاره به کتاب‌های «روزهای بی‌آینه»، «گلستان یازدهم» و آثاری کهب ه تقریظ مقام معظم رهبری مزین شده‌اند، اظهار کرد: این آثار از جمله کتاب‌های ارزنده ماست. همچنین کتاب «همه 13 سالگی‌ام» با اینکه از جمله آثار تقریظی نبوده است، ولی تا پنج نوبت به چاپ رسید که از ارزنده بودن آن خبر می‌دهد.

وی در ادامه این مطلب یادآور شد: پرداختن به موضوع کودک برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و علاوه بر تولید جدید حدود 60، 70 کتاب پیشین که منتشر شده بودند بازچاپ شدند. برنامه‌هایی نیز برای برپایی فروشگاه‌های کودک داریم.

قره‌داغی درباره ترجمه آثار این نشر به دیگر زبان‌ها و همچنین برگردان آثار ارزنده خارجی به زبان فارسی توسط این نشر، بیان کرد: ترجمه دیگر  آثار به زبان فارسی در دستور کار انتشارات سوره مهر قرار ندارد،‌ ولی در عین حال آثاری در این حوزه داشتیم،‌ به ویژه حوزه پژوهش که به نیاز مخاطبان در جامعه مربوط می‌شود. در حوزه داستان و داستان‌نویسی نیز دو تا سه مورد از ترجمه‌ها توسط مترجمان تراز اول صورت گرفته است که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه هنری در عین حال به دنبال ترجمه آثار داخلی به دیگر زبان‌ها بوده است و مهمتر از همه،‌ عرضه این آثار در کشور مقصد از جمله اولویت‌های آن به شمار می‌آید. در این راستا با ناشر لبنانی تفاهم‌نامه امضا کردیم که 15 کتاب ترجمه شده به زبان عربی در لبنان و کشورهای عرب‌زبان توزیع شود. همین تبادل را با کشور روسیه و بزرگترین ناشر آن که AST نام دارد انجام دادیم.

قره‌داغی اظهار کرد: برای تر جمه 15 کتاب از حوزه کودک و نوجوان و ادبیات دفاع مقدس در این راستا اقدام کرده‌ایم که 10 اثر تاکنون ترجمه و منتشر شده است. این آثار در نمایشگاه امسال توسط همان موسسه به عنوان میهمان در نمایشگاه رونمایی می‌شود. برای مثال کتاب‌های شکرستان به روسی ترجمه و منتشر شده است.

وی ادامه داد: تاکنون سه حضور مستقل بین‌المللی در نمایشگاه‌های هند،‌ پاریس و بولونیا ویژه کودکان داشتیم. در همین راستا تفاهم اولیه برای ترجمه کتاب‌های فرهاد حسن‌زاده طی تفاهم‌نامه با ناشر چینی در قالب مجموعه 5 جلدی با تصویرسازی و طراحی جدید در کشور مقصد انجام شده است.

قره‌داغی یادآور شد: یک کتاب اردو نیز داشتیم که طی سال گذشته در پاکستان منتشر شد. این اثر شامل مجموعه داستان بود. در همکاری با حوزه هنری کودک و نوجوان قرار شد تا از کارشناسان حوزه کودک در غرفه‌ها استفاده شود. بیش از 20 عنوان از افراد نوقلم نیز به چاپ رسیده است.

وی اظهار کرد: 70 مراسم رونمایی برای معرفی آثار جدید از اقدامات سوره مهر در سال گذشته بوده است. 30 مورد از این آثار مربوط به مراکز استان‌ها بوده است. همکاری با رادیو کتاب و ایران صدا نیز با توجه به اینکه آنان به تولید محتوا نمی‌پردازند،‌ بر اساس تعاملی که سابق بر این با صدا و سیما داشتیم ادامه دارد.

قره‌داغی گفت: در سال گذشته برنامه 140 قسمتی از شبکه آموزش پخش شد. برنامه‌های دیگری نیز از طریق شبکه امید ارائه شد. رادیو کتاب از محصولات تولیدی سوره مهر استفاده می‌کند؛ البته عرضه کتاب گویا با رعیات حقوق ناشران و مولفان صورت می‌گیرد که سوره مهر نیز از این رویکرد مستثنی نیست و ما انتشار رایگان کتاب‌های صوتی را نداریم.

وی ادامه داد: پخش کتاب گویا در ترویج کتاب نشر موثر است،‌ ولی انتشار رایگان و در نظر نگرفتن حق کپی‌رایت،‌ سبب می‌شود که ناشر از کار رضایت نداشته باشد. مبنای ما بر عرضه صوتی کتاب بر اساس مبلغی است که رادیو کتاب باید بپردازد و مشخص شود که به مولف ضربه وارد نمی‌شود. سال گذشته 10 اثر و امسال 30 عنوان کتاب به صورت کتاب گویا روی فلش‌بوک قرار داده شد که از ابتکارات جدید ما بود.

قره‌داغی افزود: روزانه پخش کتاب صوتی را طی چند ساعت از رادیو نمایش داریم. سامانه نظرسنجی سوره نیز از ابتکاراتی بود که صورت گرفته است. همزمان با نمایشگاه کتاب سال 97، دو نسخه غربی و انگلیسی سایت سوره مهر افتتاح می‌شود. هر روز نیز به مخاطبان یک کتاب الکترونیک به صورت رایگان اهدا می‌شود.

انتهای پیام

captcha