ضرورت پیوند معارف دینی با مسائل روز جامعه/ جزیره‌ای عمل‌کردن؛ آفت اصلی جامعه قرآنی
کد خبر: 3710713
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
مبلغ حوزوی تأکید کرد:

ضرورت پیوند معارف دینی با مسائل روز جامعه/ جزیره‌ای عمل‌کردن؛ آفت اصلی جامعه قرآنی

کانون خبرنگاران نبأ ــ به‌عنوان مبلغ دین و معارف قرآنی در درجه اول باید زبان مردم را به‌عنوان مخاطبان بفهمیم. وقتی ما زبان آن‌ها را متوجه نشویم در حقیقت با آن‌ها ارتباط نگرفته‌ایم و وقتی ارتباط حاصل نشود بنابراین محتوایی هم منتقل نمی‌شود؛ چیزی که ما به‌عنوان مبلغ قرآن و دین نیاز داریم، با زبان خود مردم حرف زدن است.

ضرورت پیوند معارف دینی با مسائل روز جامعه/ جزیره‌ای عمل‌کردن؛ آفت اصلی جامعه قرآنی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین داود حیدرزاده، مسئول امور فرهنگی امامزاده حسن(ع) شهرستان بهارستان در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: علت دوری مردم از قرآن این است که ما به عنوان متولیان تبلیغ کتاب خدا در جامعه آنگونه که باید نتوانستیم زیبایی‌های این کتاب آسمانی را ابلاغ کنیم و طعم خوشایند آن را به آن‌ها بچشانیم، از این بابت است که به همان مقدار که ما در این امر ناتوان بودیم به همان مقدار هم مردم از قرآن دور شده‌اند.

وی ادامه داد: در دنیایی که همه هنرمندان، نویسندگان، فیلمسازان، خوانندگان و... در پی این هستند که الگویی را به مردم عرضه کنند، ما به‌عنوان روحانیون که در حقیقت داعیه‌دار تبلیغ اصیل قرآن کریم هستیم، باید چهره زیبا و واقعی قرآن را به مردم نشان دهیم و آن را به‌عنوان الگو ارائه کنیم؛ این نقشی است که به‌عنوان جامعه روحانیت برعهده داشته و کاری است که باید انجام دهیم.

حیدرزاده در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان به این مهم دست یافت، گفت: ‌یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم، این است که در درجه اول باید زبان مردم را به‌عنوان مخاطبان بفهمیم. وقتی ما زبان آن‌ها را متوجه نشویم در حقیقت با آن‌ها ارتباط نگرفته‌ایم و وقتی ارتباط حاصل نشود بنابراین محتوایی هم منتقل نمی‌شود؛ چیزی که ما به‌عنوان مبلغ قرآن و دین نیاز داریم، با زبان خود مردم حرف زدن است.

وی گفت: لازم است در تبلیغ دین از زبانی نرم و همه‌فهم که تمام اقشار مردم چون دانشجو، دانش‌آموز، کارمند و ...آن را درک می‌کنند، سخن بگوئیم؛ آن وقت فکر می‌کنم که شاهد جذب بیشتر مردم به سمت معارف قرآنی باشیم.

مسئول فرهنگی بقعه امامزاده حسن(ع) در ارتباط با ترغیب جامعه به سمت معارف قرآنی به واسطه روحانیت گفت: این یک مسئله نسبی است؛ نه می‌توان گفت وضعیت خیلی سفید است و نه می‌توان گفت خیلی سیاه است. الحمدلله همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «آینده روشن است» و آن آینده‌ای که ما دنبالش هستیم، یک آینده قرآنی است. اما اینکه وضعیت الان به چه صورت است، نمونه‌اش همین برگزاری مسابقات بین‌المللی  قرآن است که اتفاق افتاده، قطعاً سال‌های گذشته چون امسال، این مقدار استقبال نبوده است. همین که مردم استقبال خوبی از مسابقات داشته و انگیزه حضور در این رویداد قرآنی را داشته‌اند تا صدای رحمانی وحی را بشنوند این خود یک نوید است.

وی ادامه داد:‌ یک‌سری واقعیت‌های دیگری هم در جامعه داریم؛ مثلا شب‌های قدر، استقبال مردم از اعتکاف‌ها، استقبال مردم از بقاع متبرکه و .. اینها همه نوید‌بخش است. اما بالاخره واقعیت‌های دیگری هم هست؛ از مفاسد گرفته تا طلاق‌ها، مشکلات اقتصادی و هر مقدار که این مشکلات زیاد باشد به همان مقدار ما دور هستیم؛ یعنی ما نه صفر هستیم و نه صد؛ باید دنبال مطلوب باشیم.

حیدرزاده همچنین درباره مشکلات پیش رو جهت رسیدن به هدف نهایی و مطلوب گفت: یکی از مشکلات جامعه روحانیت این است که کسی که می‌خواهد بیاید در وادی قرآن و مبلغ قرآن باشد، باید عقبه قوی و تجربه بالایی در زمینه قرآن داشته باشد، در این راستا لازم است دروس حوزوی و تعالیم قرآنی در حوزه علمیه با مسائل روز و درگیر در جامعه منطبق شود و از مسائل کلیشه‌ای که کمتر با مشکلات روزانه مردم در ارتباط است، مقداری فاصله بگیرد.

جزیره‌ای عمل‌کردن؛ آفت اصلی جامعه قرآنی

وی با انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن برخی مؤسسات و سازمان‌های دینی و قرآنی گفت: مشکل اصلی در این حوزه این است که در جامعه قرآنی برخی نهادها فقط به فکر ارائه کارنامه رنگین از فعالیت‌های جزیره‌ای خود هستند؛ فقط به این فکر می‌کنند که مجموعه خود را بزرگ ‌کنند بی‌آنکه مسائل دیگر را مد نظر قرار داده و فراسازمانی بیاندیشند.

مسئول فرهنگی بقعه امامزاده حسن(ع) در پایان گفت: مسئله مهم این است که ما به اطاق فکر مرکزی احتیاج داریم تا تمام فعالیت‌ها را منسجم و متمرکز و از موازی‌کاری‌ها جلوگیری کنیم، این یکی از مشکلات عمده است. بنده از متولیان امر و جامعه روحاینت درخواست می‌کنم زمینه را برای مشارکت و هم‌افزایی فراهم کنند، همچنین در بخش آموزش، علوم روز را هرچه بیشتر به معارف و آموزه‌های قرآنی پیوند بزنند، مانند بحث آموزش ارتباط قرآن کریم و تمدن نوین اسلامی که الحمدلله به راه افتاده و ان‌شاء‌الله در این زمینه قدم‌های‌مان را هم سریع‌تر بکنیم و هم ثبات بیشتری داشته باشیم.

سیدمحمدمهدی موذن

انتهای پیام

captcha