فرهنگ و اقتصاد از هم جدا نمی شوند
کد خبر: 3712353
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴

فرهنگ و اقتصاد از هم جدا نمی شوند

گروه فرهنگی- مشاور وزیر و دبیر ستادعالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشورگفت: فرهنگ و اقتصاد از هم جدا نیستند بلکه هردو لازمه یکدیگر هستند.

به گزارش ایکنا از خراسان شمالی حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، مشاور وزیر و دبیر ستادعالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در آئین اختتامیه نخستین همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی فرهنگی در سبک زندگی امام سجاد علیه السلام»، انسجام و تعامل در خراسان شمالی را مدل ارزشمندی برای تسری دادن در کل کشور دانست و افزود: با توجه به سرمایه های انسانی، اجتماعی و منابع مالی، تببین این الگوی ارزشمند در کشور به اعتلای کشور می انجامد.

وی، ارتباط خوب میان مردم و مسئولان را نمونه بارز این انسجام عنوان و بر تسری یافتن آن در سطح کشور تاکید کرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تبیین سه کلید واژه نهفته در همایش اشاره کرد که هر یک از آنها همایش مستقلی را طلب می کند و از  اقتصاد مقاومتی به عنوان یک‌ الگوی منحصر به فرد نام برد.

وی، با تاکید بر عجین بودن اقتصاد و فرهنگ با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، مبنی بر این که فرهنگ، لازمه رسیدن به بنیان مرصوص در حوزه اقتصاد است، تصریح کرد: بنابراین برای تحقق مقاوم سازی فرهنگی نیازمند همایشی دیگر و رسیدن به آن در شناخت از فرهنگ اسلامی و آیات نورانی و سیره ائمه اطهار علیهم السلام هستیم.

حجت الاسلام ارزانی، با اشاره به خفقان حاکم در دوران زندگی امام سجاد علیه السلام، انتقال مفاهیم ارزشی  در قالب دعا و نیایش را راهی اثرگذار برای تبیین سبک زندگی عنوان و خاطرنشان کرد: این مفاهیم باید از لابه لای کلمات حضرت استخراج شود.

دبیر ستادعالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، از اقتصاد مقاومتی به عنوان دغدعه رهبری یاد کرد و افزود: طبق‌ گفته رهبر معظم انقلاب، برای این که ملتی از استقلال، برخوردار باشد، نیازمند رکنی به نام اقتصاد است.

اقتصاد منهای فرهنگ بی معنا است

محمدرضا صالحی، استاندار خراسان شمالی در آیین پایانی همایش ملی اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی فرهنگی در سبک زندگی امام سجاد(ع)، اقتصاد منهای فرهنگ و فرهنگ منهای اقتصاد را بی معنی توصیف کرد،گفت: با توجه به چگونگی زندگی ائمه معصوم(ع) و منویات مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد و مقاوم سازی فرهنگی می توانیم اقتصاد مقاومتی را راهکاری برای برون رفت از بحران اقتصادی دانست.

وی ادامه داد: مصرف زدگی و اسراف، تجمل گرایی و اشرافی گری پایه های اقتصاد را به شدت متزلزل می کند و باید با تغییر در شیوه های زندگی خود با تکیه بر کارهای فرهنگی از بروز این مشکل جلوگیری کنیم.

وی افزود: مقاومت انسان در برابر تغییرات یک امر بدیهی و تعریف الگوهای درست و مناسب الزامی است و پیغمبر اکرم(ص) و ائمه معصوم(ع) بهترین الگو برای تغییر رفتاری هستند.

صالحی ادامه داد: بر اساس آموزه های دینی به ویژه سخنان امام سجاد(ع) اقتصاد به معنای درآمد و هزینه مفید و مناسب است و این موضوع به معنای کسب درآمد در حد توان و هزینه در حد نیاز و در ادامه انفاق، ایثار، گذشت و غنی سازی جامعه می باشد.

وی مطرح کرد: عدالت محوری، دانش بنیان بودن، مردم محوری، درون زایی و برون گرایی پنج پایه اقتصاد مقاومتی است که توجه به حل مشکل نیازمندان، نیازسنجی و انجام امور با تکیه بر مباحث علمی، کار و تلاش مداوم و مستمر،تولید داخلی با کیفیت بالا و قیمت مناسب و قابل رقابت در بازار برای نیل به خودکفایی و استقلال اقتصادی لازمه مبانی اقتصاد مقاومتی است.

وی عنوان کرد:علم اقتصاد در مبانی علوم انسانی در دین مبین اسلام حائز اهمیت و دارای جایگاه والایی است.

captcha