کد خبر: 3712535
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
حاج‌علی اکبری بیان کرد؛

سکولاریسم یعنی مسجد، نمازخانه‌ای باشد با افراد منزوی!

گروه جامعه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری در اختتامیه نخستین جشنواره پیوند مسجد و مدرسه گفت: مدارس ما به معنویت و مساجد ما به عمران و رونق نیاز دارند و اگر این ارتباط با طرح‌هایی همچون پیوند مسجد و مدرسه تقویت نشود، جریان سکولاریته موفق می‌شود و نوجوانان ما را از تجربه‌های معنوی محروم می‌کند.

سکولاریسم یعنی مسجد، نمازخانه‌ای باشد با افراد منزوی!/ نیاز دانش‌آموزان به تجربه‌های معنوی و مشارکت اجتماعی 

طرح پیوند مسجد و مدرسه ایده‌ای کارآمد برآمده از توصیه مقام معظم رهبری است که از سال 1394 با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل آموزش و پرورش تهران عملیاتی شد؛ رسالت این طرح، ایجاد ارتباط قوی میان دانش‌آموزان و مساجد به منظور رشد معنوی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و ... است. طی سال گذشته، معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد به عنوان متولی برگزاری نخستین جشنواره پیوند مسجد و مدرسه، به شناسایی مساجد فعال و موفق در این طرح مبادرت ورزید و امروز در آیین پایانی این جشنواره از برترین‌ها تقدیر به عمل آورد؛ در حاشیه این مراسم نیز نشریه تخصصی «رایحه» با موضوع «پیوند مسجد و مدرسه» که به همت خبرگزاری ایکنا و مرکز رسیدگی به امور مساجد نگاشته شده در نسخه‌هایی الکترونیکی توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همزمان با دومین روز از «تکریم و غبارروبی مساجد»، آیین پایانی نخستین جشنواره پیوند مسجد و مدرسه با حضور حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، کاظمی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و جمعی از ائمه جماعات و مدیران مدارس استان تهران در محل ساختمان محراب برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی صداقت، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن بیان خیر مقدم به حاضران و مدعوان گفت: در این جشنواره، 227 مسجد استان تهران به عنوان مساجد فعال در طرح پیوند شناسایی شدند، از این تعداد 110 مسجد گزارش‌ فعالیت‌های خود را برای ما ارسال کردند و تیم‌های داوری مرکز که از اساتید مسجدی هستند، 23 مسجد را به عنوان موفق‌ترین مساجد در طرح پیوند مسجد و مدرسه برگزیدند، همچنین 4 مسجد نیز به عنوان الگوی طرح پیوند معرفی می‌شوند.

وی افزود: داوری فعالیت‌ها در هشت محور اصلی یعنی: نظام مدیریت فرهنگی، اعتکاف دانش‌آموزی، اردوهای فرهنگی، حضور نوجوانان در نماز جماعت مسجد، ارتباط با خانواده‌ها، هیئت هفتگی دانش‌آموزی، فعالیت‌های آموزشی و مسابقات فرهنگی ورزشی انجام شده است.

صداقت در ادامه با بیان اینکه با طرح‌هایی همچون پیوند به دنبال احیای کارکردهای اصیل مسجد و محوریت آن در جامعه هستیم، اظهار داشت: از همه ائمه جماعات درخواست می‌کنم که برای لبیک به خواست مقام معظم رهبری و برای منافع کشورمان، حمایت از کالای ایرانی را سرلوحه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی خود در مساجد قرار دهند.

دانش مذهبی بدون رفتار مذهبی نمی‌خواهیم

در ادامه این برنامه، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با تجلیل از فعالیت ائمه جماعات استان تهران در طرح پیوند گفت: از رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد که الگوی تاثیرگذاری برای ارتباط با قشر جوان هستند، به طور خاص سپاسگزارم و اینجا اعلام می‌دارم که آماده‌ایم تا با یک تفاهمنامه مشترک و تشکیل یک کارگروه ویژه با همکاری مرکز مساجد به راهکارهای عملیاتی‌تر برای ادامه و گسترش این طرح برسیم.
کاظمی در ادامه با بیان اینکه دشمن به دنبال سیاه‌نمایی در همه زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و... است، اظهار کرد: آن‌ها چون اصل نظام را قبول ندارند می‌خواهند القا کنند که نظام در همه زمینه‌ها شکست خورده و حتی مساجد آن نیز خالی و خلوت است در حالی که در واقعیت اینگونه نیست، در حال حاضر مساجد ما از رونق و فعالیت‌های ممتازی برخوردار هستند اما تلاش ما برای این است که ارتباط قشر نوجوان و جوان را با مسجد تعمیق ببخشیم، فراموش نکنیم که رهبر معظم انقلاب گفتند: جوانان ما به مراتب از جوانان دهه 60 آماده‌تر برای دفاع از آرمان‌های انقلاب هستند.
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ما در فرآیند تعلیم و تربیت باید دانش‌آموزان را به مسیر «حیات طیبه» که قرآن بشارت می‌دهد هدایت کنیم، مهارت‌های اجتماعی و فعالیت‌های اخلاق‌محور به آن‌ها اموزش دهیم و دانش دینی آن‌ها را به رفتار دینی تبدیل کنیم، جالب است بدانید در حال حاضر دانش‌آموزانی داریم که نمره درس دینی‌شان 20 است و در کنکور درس دین و زندگی را 100 درصد می‌زنند اما رفتار دینی ندارند، این مشکل را مسجد با معنویت خود رفع می‌کند.

مدارس ما به معنویت نیاز دارند

آخرین سخنران این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بود که ضمن تشکر از ائمه جماعات و مدیران فعال در طرح پیوند، اظهار کرد: مکاتب بشری به خواهش‌های نفسانی و فردیت دعوت می‌کنند اما مکتب ما، به ربانی شدن، حضور در مسجد و عبادت و فعالیت در کنار مردم دعوت می‌کند.

حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری با اشاره نقش والای مسجد در تربیت نفس گفت: مسجد، خم رنگرزی حضرت حق است که انسان را ربانی می‌کند، در دنیای امروز که جامعه ما هم تحت تاثیر آن قرار دارد، سازوکارهای اقتصادی و فرهنگی دعوت‌کننده به ربانی شدن نیستند. تفکر سکولاریستی می‌گوید مسجد صرفاً یک نمازخانه باشد برای عده‌ای خاص و منزوی در حالی که مسجد باید در مناسبات اجتماعی تاثیرگذار و محل مشارکت اقشار مختلف مردم باشد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با ذکر این نکته معرفتی که در خانه‌های خدا، کششی برای فطرت‌های پاک و جوانان نهفته است، تصریح کرد: در این برهه حساس تاریخی که مشکلات داخلی و فشارهای خارجی بیش از پیش وجود دارد نباید از قشر جوان که آینده‌سازان انقلاب هستند غفلت کنیم، مدارس ما به معنویت و مساجد ما به عمران و رونق نیاز دارند و اگر این ارتباط با طرح‌هایی همچون پیوند مسجد و مدرسه تقویت نشود، جریان سکولاریته موفق می‌شود و نوجوانان ما را از تجربه‌های معنوی محروم می‌کند.

در پایان این برنامه از ائمه جماعات برگزیده که مساجد آن‌ها به عنوان موفق‌ترین‌های طرح پیوند مسجد و مدرسه معرفی شده است، تجلیل و تقدیر به عمل آمد؛ همچنین در حاشیه این مراسم نشریه تخصصی «رایحه» با موضوع پیوند مسجد و مدرسه که به همت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) و معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد نگاشته شده است، به حاضران معرفی شد و با ایده‌ صرفه‌جویی در مصارف کاغذ و جریان‌سازی مجازی در نسخه‌های الکترونیکی توزیع شد.

گزارش تصویری این برنامه را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha