شو و بالماسکه ضد فرهنگی که با نام و در قالب تبلیغات برای فیلم ارزشی «به وقت شام» در سینما کورش به اجرا درآمد و لطمه فراوان فرهنگی و اجتماعی به سازندگان این فیلم و کارگردان ارزشی وابسته آن زد، قابل جبران نیست. این کارناوال وهنآور مردم هراس! که به شیوههای منسوخ تبلیغاتگران عهدعتیق سینمای تجارتی جهان، طراحی و اجرا شد و کاملاً اقدامی ضد فرهنگی و ضد ارزشی و غیرقابل دفاع بود، سبب هجمه گسترده مخالفان سینمای با محتوا و ارزشی و شخص حاتمیکیا شد تا از این موقعیت نهایت سوءاستفاده را کرده و بساط تسویه حساب با ابراهیم حاتمیکیا و داعیهداران سینمای ارزشی و فیلم ضد داعشی «به وقت شام» را پهن کنند و درست و غلط و تخصصی و غیرتخصصی و دوستانه و خصمانه، جنجالی تازه بیافرینند.
در اینکه یک اثر سینمایی به تبلیغات مناسب جهت ارتباط با مخاطب و فروش در گیشه نیاز دارد، شک نیست. در این مورد هم که اقدام صورت گرفته توسط تبلیغاتچیهای فیلم «به وقت شام» به عنوان تبلیغات نادرست، ناسالم و ضدفرهنگی و ضدارزشی، حرکتی ناپسند بوده، تردید نیست. با این همه دو مسئله این ارتباط پرسش برانگیزاست، نخست اینکه؛ با آنکه تهیهکننده و کارگردان فیلم یاد شده در مورد رخداد سینما کورش، توضیح کافی و روشنگرانه دادهاند و حتی حاتمیکیا افزون بر بیاطلاعی از این اقدام، از بابت آن عذرخواهی کرده و حلالیت طلبیده است، چرا همچنان تخریب حاتمیکیا و حمله «به وقت شام» ادامه دارد؟
آیا مسئله به سینما، محتوا و سازندگان این فیلم ربط دارد یا موضوع صرفاً تسویهحساب شخصی است؟ آیا تبلیغاتچیهای فیلم «به وقت شام» هم ارزشی بودهاند یا نه؟ اگر آری، پس این حرکت ضد ارزشی و ضدفرهنگی آنها چه معنا دارد؟ و چنانچه پاسخ نه است، پرسش این است که چرا سازندگان یک فیلم ارزشی، تبلیغات فیلم خود را به یک گروه تبلیغاتی ضد یا غیرارزشی سپردهاند؟ البته پاسخ مثبت یا منفی تولیدکنندگان این فیلم در گزینش تبلیغاتچیهای فیلم خود، نافی این مسئله مهم نمیتواند باشد که سازندگان «به وقت شام»، باید بر امور تبلیغاتی فیلم خود نظارت و مدیریت میداشتند که رویداد سینما کورش، نشان میدهد، نداشتهاند! از همین رو، این اتفاق ناگوار، نشانگر سهلانگاری و مدیریت نکردن امور تبلیغاتی به وقت شام هم هست که خطای کوچکی نیست!
به قلم جبار آذین؛ مدرس و منتقد سینما
انتهای پیام