نبود ردیف بودجه مشخص و تعطیلی سلسله‌وار مؤسسات/ انسجام و وحدت کلمه؛ رمز مؤفقیت مؤسسات قرآنی‌
کد خبر: 3713905
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶

نبود ردیف بودجه مشخص و تعطیلی سلسله‌وار مؤسسات/ انسجام و وحدت کلمه؛ رمز مؤفقیت مؤسسات قرآنی‌

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ تعطیلی مؤسسات قرآنی بحثی است که سال‌ها مطرح شده و کارشناسان و مدیران اتحادیه‌‌های قرآنی اذعان دارند تا برای رفع این مشکلات مؤسسات با وحدت کلمه و انسجام کارشان را پیش ببرند و تنها به حمایت‌های مالی نهادهای مربوطه اکتفا نکنند.

نبود ردیف بودجه مشخص و تعطیلی سلسله‌وار مؤسسات/ انسجام و وحدت کلمه؛ رمز مؤفقیت مؤسسات قرآنی‌

به گزارش ایکنا؛ با انتشار خبری مبنی بر «تعطیلی یکی از مؤسسات قرآنی شهرستان خمینی‌شهر استان اصفهان» از سوی خبرگزاری ایکنا، بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با مدیر امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان داشته باشیم تا موضوع را پیگیری کنیم.
مهدی مسماریان، مدیر امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به تعطیلی یکی از مؤسسات خمینی‌شهر اظهار کرد: با توجه به سیاستی که در تأسیس مؤسسات و مراکز قرآنی وجود دارد، این مراکز به‌عنوان مؤسسات حقوقی مستقل و با نظارت دستگاه‌های مربوطه می‌توانند پس از اخذ مجوز به فعالیت بپردازند البته در شرایط حاضر اعطای مجوز از سوی کمیته هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: ‌با توجه به سیاستی که مسئولان در این راستا دارند، مؤسسات قرآنی باید به سویی حرکت کنند که بتوانند بر روی پای خود ایستاده و فعالیت مستقلی داشته باشند. به‌عنوان مثال می‌توان به یک گواهی‌نامه رانندگی اشاره کرد که به فرد مجوز رانندگی داده می‌شود اما برای تهیه ماشین و دیگر موارد مربوطه، خود شخص باید اقدام کند.
مسماریان با اشاره به اینکه در گذشته روال بر این بود که پس از دریافت مجوز و پروانه فعالیت، از سوی اداره مربوطه هدیه‌ای به‌عنوان پروانه کار به مؤسسه اعطا می‌شد، افزود: اما به مروز زمان، این هدیه‌ها حذف و به سویی سوق پیدا کرد که مؤسساتی که توانایی مستقل بودن را دارند، مورد حمایت واقع شوند البته نه حمایت مالی بلکه معنوی چون تمدید مجوز، تخفیف مالیاتی، تعرفه آموزشی و غیره.
وی با اشاره به اینکه حمایت‌های نقدی و مستقیم از مؤسسات قرآنی حذف شده است و این مسئله تنها مربوط به یک مؤسسه نشده و اکثر مراکز قرآنی با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد:. بنابراین مؤسسه و مدیر مؤسسه باید به قدری توانمند باشند که بتواند به‌دنبال نبود حمایت از سوی سازمان و نهادها، مستقل به کار خود ادامه داده که البته کماکان مؤسسات توانمند وجود دارند و در این راستا هدف شناسایی این مراکز است.
مدیر امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اگر مؤسسات تنها و با اکتفا به حمایت‌های ما می‌خواهد پایه‌ریزی و شروع به فعالیت‌ قرآنی کند، باید بدانند که این کافی نیست چرا‌که اگر بنا بر حمایت ما باشد، خود شعبه‌ای تحت نظارت سازمان در استان راه‌اندازی و در مسیر قرآن گام برمی‌داریم، پس باید مدیران بدانند که حمایت‌های مالی ما در کنار خودکفایی مؤسسات معنا می‌یابد.
مسماریان اظهار کرد: مؤسسات قرآنی باید با هویت مستقل زیرنظر سازمان مربوطه که از آنها مجوز گرفته‌اند، بتوانند به طور مستقل روی پای خود ایستاده و به فکر رایزنی برای جذب خیران، علاقه‌مندان و قرآن‌دوستان باشند.
وی در ارتباط با تعطیلی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت الهدی شهرستان خمینی‌شهر گفت: بحثی که در حال حاضر مطرح است به این معنا نیست که ما تنها به مؤسساتی خاص توجه داریم و از آنها حمایت می‌کنیم بلکه این مشکل سراسری بوده و به دلیل نبود اعتبار کافی حمایت‌ها کمرنگ و در نهایت به تعطیلی مؤسسات می‌انجامد.
مدیر امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره بر اینکه در جریان تعطیلی بسیاری از مؤسسات قرآنی هستیم، تصریح کرد: چه خوب است که مدیران مؤسسات توانایی خود و اعضای مؤسسه را شناسایی کنند تا در زمانی‌که از هیچ نهاد و سازمانی حمایت نمی‌شوند با به‌کارگیری خلاقیت، طرح و برنامه‌های قوی‌ای را اجرایی کنند.
وی درباره دایره حمایتی اداره تبلیغات اسلامی استان از مؤسسات قرآنی بیان کرد: این دایره حمایتی بسیار محدود است. در سال 1382، 12 مؤسسه در استان اصفهان داشتیم که در حال حاضر 150 مؤسسه و حدود 400 خانه قرآن شهری و روستایی مشغول فعالیت هستند که اگر بخواهیم همه این مؤسسات قرآنی را مورد حمایت قرار دهیم، امکانش وجود ندارد.
مسماریان در ادامه با اشاره موضوع تعطیلی مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: چه خوب است که مؤسسات قرآنی برای جذب مخاطبان خود و برطرف کردن نیازهای آنها محتوای برنامه‌های خود را بهتر و به‌روزرسانی کنند چرا‌که همه این‌ها عواملی هستند که اجازه نمی‌دهد مشکلات مالی و اعتباری بوجود بیاید. البته برخی از مؤسسات قرآنی در کنار محور اصلی کارهای قرآنی خود، فعالیت‌های فرهنگی ـ آموزشی و دوره‌های علمی و فنی را هم برگزار می‌کنند که این خود نقطه قوت و کمک‌دهنده‌ای است.
مؤسسات تعطیل شده مورد تشویق قرار می‌گیرند
سیدجعفر پروانیان، مدیر‌عامل اتحادیه مدغم قرآنی استان اصفهان درباره تعطیلی مؤسسه الهدی خمینی‌شهر گفت: همیشه روال بر این است که اگر در شهر‌های کوچک مسئله‌ای رخ دهد به راحتی قابل رفع است ولی وقتی دایره جغرافیایی گسترده‌تر می‌شود، حل مشکلات سخت‌تر می‌شود.
وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه خوشبختانه فعالیت قرآنی بانوان شهرستان خمینی‌شهر بسیار گسترده است ولی در کنار آن مشکلاتی چون نبود انسجام مؤسسات قرآنی به چشم می‌خورد که د رهمین راستا در جلساتی که ‌با مسئولان اداره تبلیغات اسلامی داشتیم بر آن شدیم تا تمامی مؤسسات این شهر از جمله «مهد قرآن، مکتب القرآن» را منسجم و با وحدت کلمه همراه سازیم.
وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های متنوعی در جهت برطرف کردن مشکلات مؤسسات در اتحادیه قرآین استان طراحی کرده‌ایم، گفت: با ادغام اتحادیه کشوری، بسیاری از مشکلات اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآنی نیز برطرف می‌شود.

نبود ردیف بودجه مشخص و تعطیلی سلسله‌وار مؤسسات/ انسجام و وحدت کلمه؛ رمز مؤفقیت مؤسسات قرآنی‌
پروانیان در ادامه با بیان اینکه درنظر داریم تا برای رفع تمامی مشکلات جلسه‌ای با حضور مؤسسات ثبت شده و ثبت نشده برگزار کنیم، اظهار کرد: تمامی این تلاش‌ها در این جهت است تا مشکلات رفع و پس از شنیدن انتقادات و پیشنهادات مدیران مؤسسات به یک مرجع واحد دست پیدا کنیم.
مدیر‌عامل اتحادیه مدغم قرآنی اصفهان با اشاره به مجمع ذکر شده، بیان کرد: برگزاری این مجمع به منظور همسو شدن مؤسسات قرآنی در راستای هر چه بهتر اجرا شدن فعالیت‌های قرآنی است که در کنار آن نیز در نظر داریم تا با رأی اعضای حاضر در مجمع نمایند‌ه‌ای را به عنوان رابط اتحادیه استانی و مؤسسات استان انتخاب کنیم.
وی اظهار کرد: پیش‌بینی شده است که برگزاری این گردهمایی در 24 شهرستان استان اصفهان انجام شود. البته به منظور اجرای این طرح، با بسیاری از مدیران مؤسسات قرآنی جلساتی را داشته‌ایم که در این راستا مدیریت مؤسسه الهدی شهرستان خمینی‌شهر نیز به منظور برطرف کردن مشکلات و مذاکره می‌تواند در صورت تمایل به دفتر اتحادیه مراجعه کند تا بعد از تبادل نظر فعالیت‌ این مؤسسه از سر گرفته شود.
مدیرعامل اتحادیه مدغم قرآنی استان اصفهان در پایان خاطر‌نشان کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که در حال حاضر ردیف بودجه اتحادیه‌های استانی نیز تا‌کنون تعلق نگرفته است و وضعیت اتحادیه‌ها اسفناک است. اما با این شرایط، می‌توانیم به مؤسسات قرآنی و مراکز مشاوره داده تا بدون هزینه نیز بتوانند فعالیت‌هایشان را پیش ببرند.
انتهای پیام

captcha