نیاز «شبکه مشکلات خانواده و فرزندان»؛ مشاوران متعدد مجرب نه پازل بازی
کد خبر: 3718178
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
نگاهی به بخش زنان و خانواده نمایشگاه قرآن؛

نیاز «شبکه مشکلات خانواده و فرزندان»؛ مشاوران متعدد مجرب نه پازل بازی

گروه جامعه ــ بیان مشکل در قالب‌های هر چند جذاب دردی را دوا نمی‌کند و شبکه مشکلات خانواده و فرزندان چیزی جز پازلی برای سرگرمی نخواهد بود اگر با ارائه راهکار همراه نباشد.

شبکه مشکلات خانواده و فرزندان

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بخش زنان و خانواده در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با ارائه خدمات مختلف در قالب‌های جذاب پذیرای خانواده‌ها شده است.

در بخش خانواده پنج سمبل برای موضوعاتی که خانواده‌ها بیشترین نیاز و درگیری را با آن دارند انتخاب شده است به نحوی که توت فرنگی نماد تربیت جنسی، گیلاس نماد مسائل زوجین، گلابی نماد بارداری، سیب علامت فرزندپروری و کاکتوس نماد طلاق فرض شده است.

سازه مفهمومی و شبکه مشکلات خانواده با نماد گیلاس اولین قسمتی است که مخاطبان نمایشگاه را در این بخش به خود جذب می‌کند. شبکه مشکلات خانواده معتقد است گاهی نفس کشیدن در زندگی مشترک سخت می‌شود، ولی مرد و زن هیچکدام درک درستی از مشکلات خود ندارند، اینکه چه مسائلی عرصه را بر آنها تنگ کرده است. وقتی مسائل را در کنار هم می‌چینیم و فرصتی پدید می‌آید تا روابط میان آنها دیده شود، اولویت‌ها مشخص و غبارها کنار می‌رود و هر یک از زوجین می‌فهمند که چه دلبستگی‌هایی را از دست داده و چه خواسته‌هایشان له شده است. شبکه مشکلات خانواده آرزوها، ‌امیدها، مشکلات و نگرانی‌ها را در یک تابلو در معرض دید زوجین قرار داده و از آنها می‌خواهد رسم دقیق‌تری از مشکلات خود داشته باشند.

شبکه مشکلات خانواده و فرزندان

سازه مفهومی گوی و گلدان هم از خانواده‌ها می‌خواهد تا وجدان خود را در کفه تراوز بگذارند و از مشارکت و همراهی در زندگی مشترک بگویند. پذیرایی از مهمانان، نظافت منزل، شستن ظرف‌ها و لباس‌ها، خواندن کتاب قصه و ... از جمله موضوعاتی است که بدان پرداخته شده است. نتایج نظرسنجی سازه در پایان نمایشگاه بررسی می‌شود و برای مسائلی که بیشترین زمینه اختلاف بین زوجین را پدید آورده است در نمایشگاه سال آینده راهکار ارائه می‌شود. اگر چه این قسمت جذاب و باعث ایجاد تلنگر به زوجین است، اما ارائه راهکار بعد از گذشت یک سال!

شبکه مشکلات خانواده و فرزندان

نگار گذر همسرانه نیز با بیان توصیه‌هایی از بانوان دعوت می‌کند تا به فرشته‌ای در خانه بدل شوند و از نزدیک شدن به شخصت‌هایی همچون؛ زن‌های مقایسه‌گر، غرغرو، شکاک، بدلباس و نامرتب بودن و ... خودداری کنند.

بخش گلابی اما منتظر زنان و مردانی است که در آینده نزدیک قرار است نقش مادری و پدری را تجربه کنند. 40 تابلو گویای وضعیت مهمان در بطن مادر است که از زبان قرآن ترسیم شده است. مادرانی که با فرزند خود به نمایشگاه قرآن مراجعه کرده‌اند نیز می‌توانند در اتاق مادر و کودک نمایشگاه قدری آرام گیرند و به امورات دلبند خود رسیدگی کنند.

فرزندپروری که با نماد سیب مشخص شده است نیز بخشی از تابلوهای متنوع و جذاب این بخش را به خود اختصاص داده است. تابلوهایی که با بیان نکات کاربردی و کلیدی آموزش‌های کوتاه اما مؤثر و کاربردی را به والدین ارائه می‌دهد.

برای کودکان نیز در این بخش شبکه مشکلات ترسیم و از والدین خواسته شده است تا با یک سرنگ پاسخ گوی سوالات باشند. به نحوی که 20 ویژگی همچون سلامت جسمی، سلامت روحی، قدرت حل مشکلات، ‌شادی و خوشحالی، مؤمن و مذهبی، مبتکر و خلاق، محافظه کار و محتاط، ماجراجو، آشنا به فناوری و .... در نظر والدین ترسیم شده و از آنان خواسته می‌شود، مهم‌ترین اولویت‌ها در ارتباط با فرزندانشان را با یک سرنگ در شیشه مربوطه نشان دهند. سرنگ همان امکانات محدود والدین است که باید اولویت را در نظر گیرند. شیشه‌های آب رنگ تربیت فرزند گویای توجه بیشتر والدین به سلامت روحی و روانی فرزندانشان بود. 

بخش کاکتوس اما تلنگری برای زوجین و حتی افراد در شرف ازدواج است تا با بایدها و نبایدها در فرایند انتخاب و در جریان زندگی آشنا شوند. عکس نوشته‌ها عوامل فرهنگی طلاق را فراهم نبودن زمینه شناخت قبل از ازدواج، عدم آگاهی از حقوق و اخلاق جنسی در زندگی مشترک، ترویج فرهنگ سلطه در خانواده، عدم توجه به هم کفو بودن زوجین، فاصله گرفتن از ارزش‌های دینی و قرآنی، تفاوت سطح اعتقادی زوجین، تغییرات ارزشی و اخلاقی در جامعه، کاهش سطح مسئولیت پذیری و ......بیان کرده‌اند.

در بخش توت فرنگی خانواده‌ها با مشاهده تابلوهای متعدد می‌توانند با بایدها و نبایدهای تربیت جنسی فرزندان خود با محوریت قرآن کریم آشنا شوند، هرچند که با گذشت بیش از یک هفته از شروع نمایشگاه هنوز این قسمت از بخش زنان و خانواده به طور کامل آغاز بکار نکرده است.

ارائه مشاوره پای ثابت بخش زنان و خانواده است، به نحوی که بازدیدکنندگان پس از مشاهده هر قسمت و ارزیابی وضعیت زندگی خانوادگی و زناشویی خود می‌توانند پاسخ شبهات و مشکلات خود را از مشاوران بگیرند. مشاوران مستقر در این بخش از نحوه فرزندپروری گرفته تا مشکلات خانوادگی و زناشویی آماده پاسخ گویی به بازدیدکنندگان هستند. هر چند که در این بخش تعداد محدود مشاوران به شدت خودنمایی می‌کند.

شبکه مشکلات خانواده و فرزندان

بخش زنان اما بیشتر از آنکه تصویری و مشاهده‌ای باشد، تفهیمی و گفت‌وگو محور است. تنها قسمت تصویری آن که آغازگر بخش زنان و خانواده است، معرفی زنان مفسر و قرآن پژوه در طول تاریخ محسوب می‌شود که با عنوان «زنان در آستان قرآن» از بانوانی همچون فاطمه، مریم، خدیجه، آمنه، زینب، معصومه، سکینه و...  نام برده شده است. برای اینکه الگوها خیلی دست نیافتنی نباشند به قرن سیزدهم و چهاردهم نیز توجه شده و از بانوانی همچون فاطمه ملک، زینت السادات همایونی، بیگم مجلسی، سید فاطمه قزوینی، ایمن اصفهانی، بنت الهدی صدر و .... نیز یاد شده است.

برای آشنایی بیشتر با برنامه‌های قسمت زنان این بخش به سراغ هاجر خاتون قدمی جوییاری، مدیر کمیته زنان و خانواده بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رفتیم. وی در گفت‌و‌گو با ایکنا در تشریح برنامه‌های بخش زنان گفت: طی 14 شب برپایی نمایشگاه قرآن میزبان 14 بانوی تازه مسلمان شده خارجی هستیم. این بانوان پاسخ گوی سوالات و شبهات بازدید کنندگان از نمایشگاه می‌شوند و از دلایل گرایش به اسلام می‌گویند.

قدمی سفیران نور را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده خواند و گفت: نویسنده کتاب‌های کودک در حوزه‌های قرآنی، مدیران و مربیان موفق مدارس در اجرای برنامه‌های فرهنگی و ... از جمله مهمانان میز سفیران نور هستند که با حضو در نمایشگاه به سؤالات بازدیدکنندگان و اهالی رسانه پاسخ می‌دهند و از مسیری که پیموده‌اند سخن می‌گویند.

شبکه مشکلات خانواده و فرزندان

وی از حضور سه دختر که با مطالعه تعالیم دینی مسیر زندگیشان را متحول کرده‌اند در بخش زنان نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: این رویداد طی روزهای آینده عملیاتی می‌شود. میز تدبر در قرآن کریم نیز طی هفت شب به بررسی هفت اصل با محوریت تحکیم زندگی می‌پردازد که از جمله می‌توان از اصول آرامش، نسل صالح، شفقت، تعدیل جنسی و ..... نام برد.

بنابر گزارش ایکنا، اگرچه بخش زنان و خانواده تلاش خود را برای ارائه خدمات مؤثر به خانواده‌ها بکار گرفته است، اما ایده‌ها و ظرفیت‌های متعددی وجود دارد که می‌توان در بازه زمانی نمایشگاه قرآن با تمسک به تبلیغات و جذب تمام اقشار جامعه اجرایی کرد. نگاهی سطحی به نمایشگاه قرآن حاکی از حضور کم رنگ‌تر قشر خاکستری خانواده‌ها در نمایشگاه است؛ بنابراین شایسته است با اجرای برنامه‌های قوی و بهره‌مندی از تبلیغات بیرونی زمینه را برای حضور قشرهای مختلف خانوادگی با هر نوع دیدگاه و سلیقه فکری فراهم کرد.

همچنین بالا بردن سطح توانمندی مشاوران و استفاده از اساتید مجرب در ارائه خدمات و تعدد حضورشان عامل دیگری است که باید مورد توجه قرار داد تا با رشد کارآمدی و کیفیت بخش خانواده و زنان مواجه شویم. در این زمینه خلأ وجود اساتید مبرز و نام آشنایی که مورد علاقه بسیاری از خانواده‌ها هستند در این بخش مشهود است. 

با توجه به بالا بودن هزینه میزهای مشاوره و همچنین عدم اعتقاد طیف وسیعی از افراد جامعه به ضرورت بهره‌مندی از نظرات مشاور برای رفع برخی تعارضات در زندگی مشترک، بخش زنان و خانواده نمایشگاه می‌توانست از این ظرفیت برای برپایی میزهای متعدد مشاوره بهره گیرد به نحوی که با ازدحام جمعیت در این غرفه مواجه شویم و شاهد ارائه خدمتی مؤثر باشیم که در غیر این صورت بیان مشکل در قالب‌های هر چند جذاب دردی را دوا نمی‌کند و شبکه مشکلات خانواده و فرزندان که پیشتر بدان پرداختیم چیزی جز پازلی برای سرگرمی نخواهد بود.

انتهای پیام

captcha