حقوق و مسئولیت‌های زنان در قرآن کریم
کد خبر: 3719472
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
در نمایشگاه قرآن تهران بررسی شد؛

حقوق و مسئولیت‌های زنان در قرآن کریم

گروه بین‌الملل - نشستی با محوریت «جایگاه و مقام زن در قرآن» با سخنرانی برخی اساتید داخلی و خارجی در سالن اجتماعات بخش بین‌الملل بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران برگزار شد.

 
حقوق و مسئولیت‌های زنان در قرآن کریم / در حال تکمیل
 
به گزارش ایکنا؛ نشست تخصصی «قرآن و زن»، شامگاه پنجشنبه، 10 خردادماه در سالن اجتماعات بخش بین‌الملل بیست‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم واقع در مصلی امام خمینی (ره) تهران، برگزار شد.

امل قطان، عضو بنیاد سیده النساء العالمین» از کشور لبنان به صورت اینترنتی (وبینار)، به بيان مطالبي درباره جایگاه زن در قرآن پرداخت و گفت: پيامبر خدا(ص) مي‌فرمايد: «اَلْجَنَّةُ تَحْتَ اَقْدامِ الْاُمَّهات: بهشت زير پاي مادران است». در واقع مادر چنان جایگاه والایی در جامعه دارد که دیگران نسبت به آن غبطه می‌خورند. مادر از نظر قرآن نقش بسیار مهمی در جامعه اسلامی دارد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره اهمیت و جایگاه زن در اسلام، گفت: این مادر‌ها هستند که با تربیت فرزندان صالح، جامعه توانمند و سالمی را شکل می‌دهند. قرآن در موارد متعددی بر نقش والای زن در خانواده و جامعه تأکید کرده است.

در ادامه این نشست، لاله افتخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد به عنوان یکی دیگر از سخنرانان، موضوع «حقوق و مسئولیت‌های زنان در قرآن کریم» را مورد بررسی قرار داد.

افتخاری گفت: ما این روزها شاهد بحث اجرای سند 2030 هستیم که هدف چهارم آن آموزش است و هدف پنجم آن بحث تساوی جنسیتی را مطرح می‌کند. در این جا سؤالی مطرح می‌شود که آیا این سند را مسلمانان باید بنویسند و یا سازمان ملل؟ بنابراین باید در نظر بگیریم که قرآن کریم در این باره چه می‌فرماید.

وی تصریح کرد: حقوق همان باید‌هایی است که فرد باید از آن بهره‌مند شود. اما مسئولیت چیزی است که فرد باید در قبال آن پاسخگو باشد. در شرع مقدس این طور نیست که تمام حقوق را به زن بدهند و در قبال آن مسئولیت نداشته باشد. هم حقوق در نظر گرفته می‌شود و هم مسئولیت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد اظهار کرد: ما می‌توانیم حقوق و مسئولیت زنان را از نظر قرآن مطرح کنیم. این موضوع عبارت است از حوزه‌های فردی، خانواده و اجتماعی. باید در نظر گرفت که زن چه حقوق و مسئولیت‌هایی دارد.

لاله افتخاری ادامه داد: از نقطه‌نظر اسلام زن و مرد در چندین مورد ویژ‌گی‌های مشترکی دارند. اولین مورد آن مبدأ آفرینش است. در برخی از کتب دینی که دچار تحریف شده‌اند، زن را موجود درجه دوم می‌دانند، در حالی که قرآن این‌ها را رد کرده‌ و در آیه 39 سوره زمر می‌فرماید: «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ: شما را از نفسى واحد آفريد»

وی افزود: نکته دیگری که مطرح می‌شود این است که برخی می‌گویند فرزند از وجود مرد است، در حالی که از وجود هر دو است و علم هم بر آن تأکید می‌کند.

افتخاری تصریح کرد: در اسلام دستاوردهای مالی برای زن و مرد یکسان است و زن استقلال مالی دارد. مورد دیگر در خصوص مبدأ و اساس خانواده است. این طور نیست که زن برای تأمین نیازهای مرد باشد. هدف در واقع سکنیه و آرامش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، گفت: بحث دیگر تساوی در قرب و بعد است. تساوی در انجام بسیاری از احکام اسلامی مانند روزه، نماز، خمس، زکات و دیگر موارد وجود دارد.

لاله افتخاری، تساوی در تعیین حق سرنوشت، تساوی در فراگیری دانش، تساوی در دریافت پاداش الهی، تساوی در ولایت اجتماعی زن و مرد، تساوی در بهره‌گیری از تربیت الهی، تساوی در عقل و... را از دیگر موارد بر شمرد که قرآن کریم به اشاره کرده است.

وی در پایان با اشاره به دو حوزه دیگر حقوق و مسئولیت‌های زن یعنی حوزه‌های خانواده و اجتماعی، جایگاه و اهمیت زن از نظر قرآن در خانواده و جامعه را مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام
 
captcha