نگاه به قرآن تنها از مکتب اهل بیت(ع) صحیح و هدایت‌گر است/ همکاری دو نهاد شهرداری در برپایی «عمری با قرآن»
کد خبر: 3719565
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷
مسجدجامعی:

نگاه به قرآن تنها از مکتب اهل بیت(ع) صحیح و هدایت‌گر است/ همکاری دو نهاد شهرداری در برپایی «عمری با قرآن»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: نگاه به قرآن جز از مکتب اهل بیت(ع) نگاه صحیحی نیست و منجر به هدایت نمی‌شود و این مسئله در فرهنگ ایرانی به اوج خود رسیده است.

نگاه به قرآن تنها از مکتب اهل بیت(ع) صحیح و هدایت‌گر است/ همکاری دو نهاد شهرداری در برپایی «عمری با قرآن»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ احمد مسجدجامعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در هفدهمین همایش عمری با قرآن که امروز، 11 خردادماه به سخنرانی پرداخت و ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، اظهار کرد: امیدورایم این برنامه را بتوانیم در سال‌های آینده در سطوح وسیع‌تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: این برنامه سال‌های سال است که برپا می‌شود اما امروز با شرایط ویژه‌ای برگزار می‌شود و این شاید نوعی آموزه معنوی و ایمانی باشد و همه دست به دست هم دهیم و کار را به صورت یکپارچه برگزار کنیم. سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری و معاونت فرهنگی ـ اجتماعی نخستین باریست که این برنامه را باهم برگزار می‌کنند. این نوع همدلی و همکاری است که می‌توان توفیق بیشتری داشت و علو معنوی پیدا کرد.

مسجد جامعی با تأکید بر اینکه در ذات فرهنگ ایران به گونه‌ایست که نمی‌توان کار قرآنی نکرد، اظهار کرد: هیچ دوره‌ای از تاریخ نبوده است که قرآن حرف اول را در فرهنگ این سرزمین نزده باشد. همه افتخار ایرانیان این است که بیشترین خدمت را به قرآن داشته‌اند حتی در دوران‌هایی که دوره‌هایی تاریکی و سیاهی بوده است.

وی ادامه داد: جلسات قرآنی در تهران و یا جای‌جای ایران هستند که سالیان سال خدمت دارند، چون اساتید مرحوم سرهنگ حسن بیگلری، ابراهیم پورفرزیب (مولایی)، سرهنگ مسگرها و ... جلسات قرآنی که از دوره مشروط تا کنون به صورت یکسره ادامه داشته است و همه قاریان بزرگ از متن و بطن آن به وجود آمده‌اند.

مسجدجامعی با اشاره به برپایی مراسم گرامیداشت برای استاد مرحوم علی اربابی که حق بزرگی به گردن این نسل دارد، اظهار کرد: این نام‌ها همه در شرایط سخت و دشوار چراغ قرآن را روشن نگه داشته‌اند؛ یعنی این سرزمین می‌طلبد که نام و مشی و روش و مکتب قرآن حتی در بدترین شرایط حضور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین افرادی که کتابت قرآن را کرده‌اند و قرآن را نگاشته‌اند چه افرادی بوده‌اند، بیان کرد: «ابن‌بغداد» که کامل‌ترین قرآن که جهت ارزش‌های هنری آن در عالم چاپ شده است، نگارش ان توسط فردی ایرانی بوده است. نکته دیگر این است که مگر نه‌اینکه اینها همه محب اهل بیت(ع) و خاندان رسول(ص) بودند. چون قرآن بدون این خاندان راه به جایی نمی‌برد.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه قرآن برای مؤمنین هدایت است و برای ظالمین راه به جایی ندارد، اظهار کرد: مگر گروه‌های افراطی قرآن نمی‌خوانند؟ آنها به نظر خودشان عامل به قرآن هستند اما همین افراد هستند که جز خسارت از قرآن بهره‌ای ندارند، چون قرآن منهای علی بن ابیطالب(ع) معنا ندارد.

وی با اشاره به بخشی از حدیث ثقلین و جدا نشدن این دو ثقل گرانبها از یگدیگر، تصریح کرد: نگاه به قرآن جز از مکتب اهل بیت(ع) نگاهی صحیحی و نگاه منجر به هدایت نیست. این در فرهنگ ایرانی به اوج خود رسیده است. اگر این ایرانیان نبودن که قرآن را عمومی کنند و فهم عمومی نسبت به قرآن را افزایش دهند و آن مباحث در آن دوره تاریخی مطرح شد که می‌توان قرآن را ترجمه کرد و یا نه و بالاخره به این رسیدند که می‌توان قرآن را ترجمه کرد و این ترجمه مبنای سیر تطور زبان و ادب فارسی تاکنون شده است.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه افرادی که می‌خواهند به زبان و ادبیات فارسی بپردازند بی نیاز از ترجمه‌های قرآن در طول این اعصار طولانی نیستند، عنوان کرد: ایران منهای زبان فارسی میسر نیست و این زبان فارسی در کچا جلوه تام و تمامش است و می‌توان سیر تحول و تطور آن را دانست و فهم فرهنگی را توضیح داد، آن با قرآن محقق می‌شود.

وی با تأکید براینکه این سرزمین بدون قرآن معنی ندارد و میسر نیست و تصور نمی شود کرد، تصریح کرد: مهمترین آثار ادبی ما که در جهان به آن افتخار می‌کنیم برگرفته از قرآن است. از کتاب شش دفتر مثنوی یک دفتر آیات مثنوی استخراج شد و چه کسی می‌تواند این فرهنگ را نفی کند.

مسجد جامعی تأکید کرد: تصور این مسئله که ما می‌خواهیم در دوره ای توجه به قرآن را کم کنیم، اشتباه است. از این روست که طبعا به عنوان وظیفه شخصی و اداری و سازمانی باید به این مسئله بپردازیم و خواهیم پرداخت و حتی بیش از گذشته خواهیم پرداخت. قرآن در دوره مدیریت و تحولات جدید در شهرداری جلوه بیشتری در فرهنگ و جامعه امروز ما خواهد یافت.

وی ادامه داد: قرآن کتابیست که باهنر آمیخته شده است و تمام هنرهای ایرانی در کنار قرآن به اوج خود رسیده است. هیچ موزه ای در عالم نیست که نمونه ای از قران‌های ایرانی را در خود نداشته باشد و بر این امر تأکید می‌کنم.

مسجد جامعی تصریح کرد: ما امروز می‌توانیم با فرهنگ و هنر جدید معانی قرآن را متبلور کنیم واین کاریست که از سالهای گذشته آغاز شده است. زمانی در آمارها این بود که ایران در پایتخت خود (تهران) بالاترین تولید آثار قرآنی را در رشته‌های مختلف دارد. صدها پایان نامه‌های قران در رشته‌های مختلف و حوزه‌های مختلف درایران داریم که با هیچ کجای دیگر قابل مقایسه نیست.
وی عنوان کرد: تهران بیشترین آثار قرآنی را عرضه کرده و می‌کند و این پایتخت سرزمین ماست و شهریست که روزگاری که سنگ بنای آن را نهاده اند و روستای تهران به شهر تهران تبدیل شد وقتی دور تا دور آن را حصار کشیدند 114 برج و بارو ساختند و در هر برج و باروی آن یک سوره قرآن را نهادند و هیچ شهری را نداریم که اساس و پایه اش بر این نگاه و نگرش قرآنی گذاشته شده باشد.
مسجد جامعی با تأکید بر اینکه این شهر باید جلوه تام و تمام فهم قرآنی، هنر قرآنی و نگاه قرآنی باشد، افزود: این رویکردیست که همه ما داریم و این رویکردیست که تاریخ برای ما رقم زده و در خاطره ازلی ما ثبت شده است. این سرنوشت این سرزمین است که ما باید شکرگزار آن باشیم که تولد این شهر را به پای قرآن گذاشتند و رشد آن را به پای قرآن بگذاریم و اعتلای آن را نیز به پای قرآن بگذاریم.
وی در پایان بیان کرد: امیدواریم فعالیت‌های ما در ظاهر و باطن هرچه بیشتر به معارف قرآن از نگاه اهل بیت نزدیک شود.
انتهای پیام

captcha