کد خبر: 3719904
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
مسیب‌زاده عنوان کرد:

نهادینه‌سازی قرآن و عترت در آموزش و پرورش بر پایه 3 اصل اساسی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش طی 5 سال گذشته اجرای برنامه‌ای را به منظور نهادینه‌سازی این فرهنگ در سبد آموزشی مدارس در دستور کار داشت که اکنون در سال آخر اجرای آن است.

اجرای برنامه 5 ساله نهادینه‌سازی قرآن و عترت در آموزش و پرورش براساس 3 اصل اساسی

به گزارش ایکنا؛ محفل انس با قرآن ویژه ماه مبارک رمضان عصر امروز شنبه 12 خرداد با حضور معاونان پرورشی و تربیت بدنی ادارات کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در محل نشست‌های تخصصی مشکات بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد که طی آن محمدرضا مسیب‌زاده؛ مدیرکل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به ایراد سخن پرداخت.

مسیب‌زاده در ابتدای سخنان خود با اشاره به کمبودهای موجود در آموزش و پرورش در ابعاد مختلف اعتباری و نیروی انسانی گفت: علیرغم وجود همه این کمبودها و کاستی‌ها که موانعی را بر سر راه ما تا رسیدن به اهداف عالی آموزشی و پرورشی ایجاد کرده است، اما باید اعتقاد راسخ داشت که به برکت انقلاب اسلامی به عنوان یک هدیه الهی توانسته‌ایم راهکارهای مؤثر و مناسبی را در امر آموزش و پروش قرآن‌محور در سطوح گوناگون آموزشی و تربیتی ایجاد نماییم.

وی تصریح کرد: ما موظف به ادامه این راه مقدس هستیم که انقلاب آن را به ما ارزانی داشته است و در این برهه از زمان هیچ گونه اهمال و سستی در امر آموزش و پرورش قرآنی و ایمانی نمی‌تواند توجیه‌پذیر باشد و من و همکارانم حداقل در اداره کل قرآن و عترت و نماز آموزش و پروش با عزمی راسخ در این راه هدفمند گام برداشته‌ایم و هرچه زمان بیشتر سپری می‌شود و البته با بروز مشکلات عدیده مصمم‌تر در این راه قدم می‌گذاریم.

وی ادامه داد: مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برنامه مدون 5 ساله‌ای را در دستور کار قرار داده است که این برنامه بر سه اصل اساسی استوار است که این سه اصل حاکم و ناظر بر اجرای این برنامه 5 ساله بوده است.

مسیب‌زاده در ادامه گفت: اصل اول مدرسه‌محور بودن است؛ به این معنی که هر طرحی که قرار است به محیط آموزشی ورود پیدا کند، ابتدا با مختصات و حال و هوای حاکم بر مدارس سنجیده می‌شود که اگر نتواند با آن سازگار شود، باید نسبت به حذف یا توقف آن تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: اصل دوم اساسی ناظر بر اجرای این برنامه 5 ساله، فراگیری در عین اثربخش بودن است، ما نسبت به آموزش و پرورش بیش از 13 میلیون نفر دانش‌آموز مسئولیم که اتفاقاً همه آنها نیز خاستگاه مذهبی نداشته و باید فرایندی را سپری کنیم که قرآن بتوان به دل و جان آنها راه پیدا کند.

این کارشناس قرآنی تأکید کرد: اگر طرح‌های اجرا شده در مدارس همچون مدرسه قرآنی که کار بزرگی بود، اما بدون هدف و برنامه مشخص رها شد، نتواند نیاز طیف وسیعی از دانش‌آموزان شاغل در مدارس را برطرف سازد، پس نیاز به تداوم آن نیست و باید یا به دنبال تقویت آن بود و یا بودجه بیشتری را برای آن هزینه نکرد.

مدیر کل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اصل سوم مشارکت و توسعه مشارکت است؛ یعنی هم از ظرفیت‌های بکر موجود در میان دانش‌آموزان استفاده کنیم و هم از ظرفیت‌های غنی موجود در تمام دستگاه÷ها و نهادهای کشور و اما در این مجال می‌خواهم خیلی فهرست‌وار براساس سه اصل تبیین شده به کارهایی که در طول این 5 سال در اجرای این برنامه به آنها جامه عمل پوشاندیم، اشاره کنم.

وی گفت: سال اول اجرای این برنامه دوره صدارت علی اصغر فانی بر وزارت آموزش و پرورش بود که ایشان اعتقاد داشتند ما نسبت به خود قرآن مدیونیم و نه فعالیت‌های قرآنی و لذا طرح‌هایی ارائه شد و براساس کارهای ارزیابی شده فعالیت‌هایی صورت گرفت.

مسیب‌زاده ادامه داد: سال دوم براساس همین بررسی‌ها و ارائه طرح‌های اجرایی سال تثبیت فعالیت‌ها را در دستور کار داشتیم که در این مجال به وجود آمد، به جرح و تعدیل طرح‌های پیشنهادی پرداختیم و مطابق با آن دستورالعمل تهیه و تدوین شد که نام آن را «ندای رحمت» گذاشتیم، کاری شاخص  که در قالب مجلدی 280 صفحه ای تدوین و تنظیم شد.

وی اظهار داشت: سال سوم را در راستای اجرای این طرح سال تولید محتوا قرار دادیم که همزمان 63 عنوان کتاب و در حال حاضر 70 عنوان کتاب تهیه شد که فعالیت‌های صورت گرفته، محتوای خاص آنها را شامل می‌شدند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سال چهارم عزمی جزم شد تا این محتوا به دست دانش‌آموزان و اولیای مدارس برسد، نه به این نیت که هدفی بازاریابی و کتابفروشی را دنبال کنیم، بلکه تنها با این هدف که ثمره فعالیت خود طی این چهار سال را به عینه مشاهده کرده و اثرات مثبت آن را در روند زندگی، فرایند تحصیل دانش‌آموزان شاهد باشیم.

مسیب‌زاده گفت: سال پنجم که سال تحصیلی جاری است در نظر داریم که ارزیابی از کلیه مراحل به انجام رسیده در طی این برنامه 5 ساله را به انجام برسانیم تا با رفع عیوب و نواقص  احتمالی برای سال تحصیلی جدید، برنامه 5 ساله کاملتری را به منظور اجرا کلید بزنیم.

وی در پایان با اشاره به برخی از عناوین کتاب‌های منتشر شده ذیل تولید محتوای این برنامه شامل 7 عنوان نهج البلاغه، 7 عنوان صحیفه سجادیه و چند عنوان کتاب‌های امام شناسی و.... گفت: از همه شما معاونان پرورشی ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران می خواهیم که ما را در فرایند ارزیابی کارهای به انجام رسیده به منظور سیاستگذاری و اجرای موفق‌تر برنامه‌های آتی این اداره کل یاری رسانید.

این گزارش حاکی است در پایان این نشست، برخی از معاونان پرورشی نقطه نظرات خود را با مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در میان گذاشتند.

انتهای پیام

captcha