تبیین شخصیت امام(ره) در جمع اهل سنت اتیوپی
کد خبر: 3720263
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰

تبیین شخصیت امام(ره) در جمع اهل سنت اتیوپی

گروه بین‌الملل - به همت رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی، همایش علمی «بررسی شخصیت عرفانی حضرت امام خمینی (ره)» در رایزنی فرهنگی كشورمان برگزار شد.

تبیین شخصیت امام(ره) در جمع مسلمانان اهل سنت اتیوپیبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ این همایش به مناسبت بیست‌و‌نهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با حضور سفیر، رایزن فرهنگی و اعضای سفارت ایران در اتیوپی، رئیس دادگاه‌های شریعت اتیوپی، رییس و اعضای مجمع اهل سنت اتیوپی، برخی از ائمه جمعه و جماعات، شیعیان اتیوپیایی، دانشجویان ایران‌شناسی و اساتید دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم  قطعه فیلمی با موضوع امام خمینی (ره) پخش شد و در ادامه حیدری، رایزن فرهنگی كشورمان گفت: شخصیت چندبعدی مرحوم امام خمینی(ره) موجب شده تا میراث ارزشمندی از ایشان در زمینه‌های مختلف فلسفه، الهیات، سیاست و عرفان باقی بماند؛ اما قطعاً تفکرات عرفانی امام غلبه آشکاری بر دیگر ابعاد شخصیت ایشان دارد.

وی افزود: مقاومت و شجاعت امام خمینی(ره) نیز از همین دیدگاه عرفانی ایشان مبنی بر تسلیم مطلق فقط در برابر خداوند ناشی می‌شود. به جرأت می‌توان گفت که عرفان نظری و عملی امام خمینی(ره) یگانه پشتوانه ایشان در تمام دوران زندگی‌شان بوده است. از منظر امام خمینی(ره) عالم محضر خداست و تنها مسیر واقعی برای ارتباط با حقیقت مطلق و مبدأ هستی، مسیر عرفان است.

شیخ محمد المبارک، رییس دادگاه‌های فدرال شریعت اتیوپی، سخنران بعدی این مراسم بود كه طی آن اظهار كرد: بر اساس تعالیم اسلامی، شناخت اهل علم و معرفت ضروری است و قطعاً سرآمد شخصیت‌های علمی و عرفانی قرن اخیر، مرحوم امام خمینی(ره) است.

وی افزود: بر خود می‌بالم که فرصتی برایم فراهم شده تا درباره این انسان بزرگ که حقیقتاَ شایسته لقب امام است صحبت کنم. شخصیت بی‌نظیری که زمانه از ارائه فردی همانند وی ناتوان است. ایشان به راستی معجزه قرن اخیر عالم اسلام است. مقام عرفانی وی باعث شد تا بر تمامی مشکلات و مصائب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فائق آید.

وی تأكید كرد: تمام دیدگاه‌های عرفانی امام خمینی(ره) چه در جنبه نظری و چه در جنبه‌های عملی آن، از متن قرآن و سنت نبوی منشعب شده است.

سپس خاکپور، سفیر ایران در اتیوپی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ابراز امیدواری کرد که مقالاتی که در این نشست ارائه می‌شوند به شناخت هر چه بهتر شخصیت معنوی و عرفانی امام خمینی(ره) کمک کند.

سپس بخش تخصصی سمینار آغاز شد و در مجموع سه مقاله در خصوص بررسی ابعاد گوناگون شخصیت عرفانی امام خمینی(ره) ارائه شد.

ابتدا کیدانی گیبره زیابر، استادیار دانشگاه آدیس آبابا و دانشجوی اسبق ایران‌شناسی، مقاله انگلیسی خود را ارایه داد. سپس شیخ داوود، استاد شیعی دانشگاه، مقاله عربی خود را درباره بررسی کتب عرفانی امام خمینی (ره)قرائت کرد. وی در سخنرانی خود به تعریف عرفان و تصوف پرداخت و کتاب «چهل حدیث» را که منعکس‌کننده دیدگاه‌های عرفانی امام خمینی است، مورد تحلیل قرار داد.

شیخ محمد طاهر، رییس حوزه علمیه جعفر طیار (ع)، آخرین سخنران مراسم بود که مقاله خود را به زبان امهری درباره مراتب سیر و سلوک و عرفان نظری و عملی امام خمینی (ره) به خوانش گرفت.

در پایان سمینار نیز جلسه پرسش و پاسخ درباره مطالب مطرح شده برگزار شد و شیخ احمد ابراهیم، از مشایخ صوفیه اتیوپی و شیخ محمد علی یوسف، از علمای شیعه ایالت سومالی، نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره اندیشه‌های عرفانی امام خمینی (ره) بیان کردند.

انتهای پیام

 

captcha