شورای ثبات مالی از اختیارات کافی برخوردار نیست/ ضرورت تهیه مدل بومی
کد خبر: 3723752
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
دیواندری در همایش سیاست‌های پولی و ارزی:

شورای ثبات مالی از اختیارات کافی برخوردار نیست/ ضرورت تهیه مدل بومی

گروه اقتصاد ــ رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به شورای ثبات مالی گفت: در بازنگری قانون پولی و مالی کشور به مسئله شورای ثبات مالی توجه صورت گرفته اما از اختیارات و ارکان کافی برای اعمال سیاست‌های احتیاطی و فعال سازی ابزارهای مختلف بهره‌مند نیست و امیدواریم با استفاده از تجربیات سایر کشورها مدل بومی شورای ثبات مالی را تهیه و عملیاتی کنیم.

شورای ثبات مالی از اختیارات کافی برخوردار نیست/ ضرورت تهیه مدل بومی

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی صبح امروز، سه شنبه 29 خردادماه، در بیست‌وهشتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی اظهار کرد: قریب به سه دهه از اجرای این همایش می‌گذرد و توانسته است به محمل مناسبی برای تعامل سیاستگذاران و متخصصان اقتصادی کشور با ارائه مباحثی علمی در بالاترین سطوح تبدیل شود در این راستا بر اساس رسالت بزرگی که برای پژوهشکده پولی و بانکی قائل هستیم، محور تبیین اصلاحات ساختاری لازم برای ارتقاء ثبات مالی را برای این همایش برگزیدیم.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات علمی، با قاطعیت می‌توان گفت که بخش مالی و به ویژه نظام بانکی کشور کلید‌ی‌ترین عنصر اقتصاد است؛ چرا که بی‌ثباتی در این بخش، مشکلات جدی برای اقتصاد کشور پدید خواهد آورد بنابراین سرنوشت اقتصاد هر کشوری با سرنوشت نظام بانکی در هم تنیده شده است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه حفظ ثبات مالی ضرورتی انکارناپذیر است اظهار کرد: تحقق ثبات مالی منوط به شرایطی است که بخش مالی یک اقتصاد بتواند خدمات لازم برای عملکرد مناسب اقتصاد را به صورت پیوسته فراهم کند تا اقتصاد با مشکل مواجه نشود.

دیواندری افزود: واقعیت امر این است که بخش مالی اقتصاد ایران بانک‌محور است و به دلیل اتخاذ برخی سیاست‌های نادرست در دهه‌های گذشته، سلامت نظام بانکی با چالش‌های مواجه شده است؛ بنابراین طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌های در راستای ثبات مالی در کشور گریز ناپذیر است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به شورای ثبات مالی گفت: در بازنگری قانون پولی و مالی کشور به مسئله شورای ثبات مالی توجه صورت گرفته است اما از اختیارات و ارکان کافی برای اعمال سیاست‌های احتیاطی و فعال‌سازی ابزارهای مختلف بهره‌مند نیست و امیدواریم با استفاده از تجربیات سایر کشورها مدل بومی شورای ثبات مالی را تهیه و عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: تعداد 63 مقاله کامل در دبیرخانه بیست‌و‌هشتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی دریافت شده و 21 مقاله برتر برای ارائه در این همایش انتخاب شده‌اند. رشد چشمگیر این تعداد مقالات نسبت به سال‌های قبل نشان‌دهنده موفقیت‌ پژوهشکده پولی و بانکی در ایفای رسالت خود است.

دیواندری با اشاره به معرفی چهره‌های ماندگار نظام بانکی گفت: همچنین هدف از معرفی چهره‌های ماندگار نظام بانکی قدرشناسی از مدیران خدوم و تاثیرگذار در نظام بانکی است. امیدواریم با همکاری نخبگان اقتصادی و صاحب‌نظران بازارهای پولی و مالی و همچنین اهالی رسانه، در این همایش بتوانیم به بهبود ثبات مالی و همچنین اعتلای شاخصهای اقتصادی کشور کمک کنیم.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در پایان گفت: این پژوهشکده به عنوان بازوی تحقیقاتی بانک مرکزی، در این همایش چند محور مهم شامل ساختار سیاستگذاری پولی و نظارت بانکی، اصلاح ساختار نظام بانکی، ساختار مالی دولت و ثبات پولی و مالی، ثبات مالی و بازار سرمایه، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی و پایدار سازی تورم پائین و مدیریت نرخ سود را مورد توجه قرار داده است. امیدواریم این موضوعات از طریق برگزاری پنل‌های تخصصی با حضور کارشناسان و خبرگان اقتصادی مورد توجه قرار گرفته و مفید واقع شود.

انتهای پیام

 

captcha