ساعتی با اولین کانون مسجدی تهران
کد خبر: 3724996
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳

ساعتی با اولین کانون مسجدی تهران

کانون فجر همزمان با تأسیس و راه‌اندازی ستاد عالی کانون‌های مساجد، مجوز فعالیت دریافت کرد و با فعالیت‌های گسترده در حوزه شهادت و پایداری، قرآنی و مذهبی مختلف اکنون توانسته است به عنوان کانون برگزیده شناخته شود.

به گزارش ایکنا؛ شبستان نوشت: کانون فرهنگی هنری فجر با قدمتی ۲۵ ساله و با مساحت ۱۲۰ متر در مسجد حضرت زینب (ع) خیابان شهید عراقی محله نازی آباد تهران فعالیت می‌کند و سالیان بسیاری است که اهالی این منطقه را همنوا با آوای اذان و ذکر راز و نیاز، میهمان خدمات فرهنگی، هنری و  مذهبی خود کرده است.

 

این کانون یکی از پنج کانونی است که در سال ۷۲ همزمان با تأسیس و راهاندازی ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد از سوی ستاد عالی این کانون‌ها مجوز فعالیت دریافت کرد و فعالیتهای گستردهای را تاکنون در رشتههای مختلف برگزار کرده است.

 

افتتاح کانون فجر مسجد حضرت زینب (ع) همزمان بود، با برپایی نمایشگاه «کتاب و محراب» که مراسم افتتاحیه آن با حضور مرحوم آیت الله مهدوی کنی (ره) برگزار شد و این از جمله برنامههای شاخص کانون فرهنگی هنری فجر بود كه در سطح استان بازتاب گستردهای داشت و با استقبال چشمگیر جوانان و نوجوانان روبرو شد.

 

 علاوه بر فعالیتهایی که این کانون دارد، پایگاه بسیج مسجد حضرت زینب (ع) هم تعامل و همکاری خوبی با کانون فرهنگی هنری فجر دارد، به گفته مجید وفا مهر؛ مدیر این کانون "تلاش بسیج و کانون فجر در این راستا است که رویکرد جامع‌تری را برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی در پیش گیرند."

 

کانون برگزیده تهران، پاتوقی برای کودکان و نوجوانان

توجه به جذب کودکان و نوجوانان در کانون فرهنگی  هنری فجر یکی از رویکرد‌های اصلی دست‌اندرکاران این کانون به شمار می‌رود که وفامهر به آن اشاره می‌کند ،آمار عضویت ۱۵۰ دانش‌آموز دلیلی بر این مدعا است که مدیر کانون فرهنگی هنری فجر درباره آن، گفت: ‌جذب، ‌پرورش و حفظ  کودکان و نوجوانان از سنت‌‌هایی است که از سال‌ها قبل در این کانون مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به فوایدی که این امر داشت، اکنون نیز در آن با جدیت دنبال می‌شود.

 

همین روند اکنون هم در کانون فجر در پیش گرفته‌ شده است تا از میان فعالان آن، مربیانی برای آینده این کانون تامین شوند.

 

 

محفلی برای بزرگداشت مقام شهدا

صرف نظر از طرح‌هایی که برای جذب دانش آموزان در کانون فرهنگی هنری فجر تهران وجود دارد، این کانون اقدامات و برنامه‌هایی را هم در راستای پاسداشت مقام شهدا انجام داده است که از جمله آن می‌توان به مشارکت در برگزاری کنگره سرداران و ۳۵۰۰ شهید منطقه ۱۶ تهران و بزرگداشت مقام سردار شاطری؛ شهید مدافع حرم و از اعضای هیئت موسس کانون فرهنگی هنری فجر و نیز برگزاری ویژه‌برنامه ضیافت بهشتیان با هدف بزرگداشت یاد شهدای  مسجد حضرت زینب (ع) و شهدای محله نازی‌آباد در آن اشاره کرد.

 

اهتمام به موضوع ایثار و شهادت موجب شد، این کانون سال‌ها قبل به عنوان یکی از کانون‌های برتر در حوزه مقاومت و پایداری هم معرفی و مورد تقدیر قرار گیرد.

 

 برگزاری کنگره حضرت ام البنین (ع)

 موفقیت‌ها و فعالیت‌های تخصصی کانون فرهنگی هنری فجر تنها به بحث شهادت و پایداری ختم نمی‌شود، چرا که این کانون در حوزه قرآنی هم فعالیت‌های چشمگیری برای کلیه مقاطع سنی داشته است، همین فعالیت‌های گسترده در حوزه قرآن موجب شد، سه دوره میزبانی جشنواره قرآنی مدهامتان استان تهران به این کانون سپرده شود.

 

علاوه بر آن برنامه‌های آموزش و انس با قرآن کریم برنامههای علمی و کمک درسی، مترجمی زبان قرآن، گروهخوانی قرآن و تفسیر جزء پنجم و یادبود استاد مهدی فاطمیان و حضور در نخستین کنگره سراسری شعر و داستان حضرت امالبنین (ع) از دیگر برنامهها و دستاوردهای کانون فرهنگی هنری فجر است که منجر به این شد که در سالهای گذشته به عنوان کانون فرهنگی هنری نمونه نیز معرفی شود.

 

 

 

گفتمان فرهنگی اقتصادی در کانون مسجدی

توجه به فرهنگسازی در راستای شعار حمایت از کالای ایرانی یکی از برنامههای این کانون است که  وفامهر به آن هم اشاره می‌کند و می‌گوید "سلسله نشستهای فرهنگی گفتمان اقصاد مقاومتی امسال یکی از برنامههایی بود که از سوی این کانون مورد توجه قرار گرفت تا گامی در جهت استفاده از کالای ایرانی برداشته شود."

 

اوقات فراغت در کانون

تهیه گزارش از کانون فرهنگی هنری فجر که با آغاز فصل اوقات فراغت همزمان است، موجب شد، تا از مدیر این کانون در رابطه با برنامه‌های تابستانی آن هم جویا شویم، وی در این باره نیز اظهار می‌کند"همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان و اوقات فراغت، برنامه‌های گسترده‌ای در راستای جذب جوانان و نوجوانان به این کانون برگزار می‌شود که برگزاری دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، برنامه‌های ورزشی با همکاری باشگاه‌های ورزشی محله و برنامه‌های فرهنگی با همکاری سرای محله نازی‌آباد و دوره‌های تواشیح‌خوانی و سرود از جمله این برنامه‌ها است.

 

نشریه بچههای نازیآباد

نشریه بچههای نازیآباد یکی از نشریههای کانونی است که در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، سیاسی و هنری مطالبی را منتشر میکرد، اما مدتی است که این نشریه دیگر منتشر نمیشود.

 

وفامهر در این زمینه می‌گوید"در صدد هستیم با حمایت دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد تهران این نشریه دوباره منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار گیرد."

 


 کتابخانه امام خمینی (ره)

کتابخانه کانون فجر هم با ۶ هزار جلد کتاب به علاقه‌مندان خدمات گسترده‌ای ارایه می‌دهد و توانسته است نوجوانان و جوانان را به کتابخوانی جذب کند.


 گسترش فناوری‌های روز نیازی است که امروز با گسترش شبکه‌ها و فضای مجازی در مساجد احساس می‌شود، به همین جهت مدیر کانون فرهنگی هنری فجر در رابطه با راه‌اندازی خانه‌های دیجیتال در این کانون اینگونه بیان می‌کند" طبق قول‌های مساعدی که از سوی ستادعالی کانون‌های مساجد کشور به ما داده شده است، قرار است به زودی در کانون فرهنگی هنری فجر خانه‌های دیجیتال راه‌اندازی شود، تا از این طریق بتوانیم به نیازهای روز نوجوانان و کودکان در این زمینه پاسخگو باشیم."

 انتهای پیام

captcha