ایران و یونان در مسیر احیای تعاملات دینی فرهنگی
کد خبر: 3725260
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱

ایران و یونان در مسیر احیای تعاملات دینی فرهنگی

امروز که شاهد حركت‌های افراط گرایانه و خشونت آمیز در برخی جوامع اسلامی و غیر اسلامی هستیم، معتقدیم انسان‌ها با هر دین و مذهبی باید در حال گفت‌وگو با هم باشند؛ چراكه در این گفت‌وگوها می‌توان با اندیشه‌های صلح‌جویانه به راهكارهای عملیاتی مشتركی دست یافت.

ایران و یونان در مسیر احیای تعاملات دینی فرهنگی

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ از آنجایی كه هیچ ملتی از فراگیری و استفاده از معارف سایر ملت‌ها و ملیت‌ها در تمام زمینه‌ها از جمله فرهنگ بی‌نیاز نیست، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان نهادی كه متولی رسمی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نشان داد که در جهان پُرآشوب کنونی می‌توان با سازگاری و تأکید بر نقاط مشترک نسبت به مسائل بزرگ‌تر و دغدغه‌‌های اصلی جهان اسلام فكر کرد.

این نگرش بر این باور است، با اتخاذ گفت‌وگوی دینی می‌توان بستری مستقل از دولت‌ها، میان ملت‌ها و نخبگان، دانشمندان و اندیشمندان ایجاد کرد که اکنون از رهگذر این رویدادهای بین‌‌المللی توانستیم گامی بلند به سوی معرفی فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به جهانیان برداریم.

با توجه به اهمیت ایجاد و تقویت تفاهم، تعامل و همفكری بین نخبگان دینی دو کشور، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان عصر روز سه‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه در رأس هیأتی فرهنگی، دینی و دانشگاهی به آتن، پایتخت باستانی یونان سفر كرد، سفری كه هم به منظور شرکت در دور هفتم گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس و هم با هدف دیدار و تعامل با رهبران دینی و مسئولان فرهنگی این كشور، انجام شد تا با درک منافع مشترک به سوی ایجاد پیوندهای عمیق‌تری در محیط‌های شکننده و مضطرب بین‌المللی گام بردارند.

وی در بدو ورود به یونان، مورد استقبال سفیر و رایزن فرهنگی ایران در آتن قرار گرفت و البته دیدارهای خود را با گفت‌وگو با کوستاس قارووقلوو، وزیر آموزش و امور مذهب یونان آغاز كرد.

ایران و یونان در مسیر احیای تعاملات دینی فرهنگی

در ادامه پایدار ساختن فرهنگ گفت‌وگو و جمع‌آوری تجربیات ملی و منطقه‌ای، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کوستاس قارووقلوو، دیدار و پیرامون توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

ابراهیمی‌ترکمان در سخنانی در این دیدار، گفت: اشتراکات فراوان فرهنگی ملت‌های ایران و یونان عامل پیوند روابط دو کشور است و در ادامه ضمن اشاره به آشنایی خود با بزرگان علم و ادب یونان، اشتراکات فراوان فرهنگی ملت‌های ایران و یونان را عامل پیوند روابط ملت‌های دو کشور دانست.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین بر امضای برنامه مبادلات فرهنگی بین دو كشور تأکید کرد.

وزیر آموزش و امور مذهب یونان هم در سخنانش در این دیدار ایران را پیام‌آور صلح و دوستی معرفی و از روابط خوب و حسنه در سطوح فرهنگی بین دو ملت ایران و یونان به نیکی یاد کرد.

کوستاس قارووقلوو از سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به یونان به خوبی استقبال كرد و گفت: هرچه گفت‌وگوی بین ایران و یونان به ویژه میان نخبگان دو كشور بیشتر شود، نتایج خوبی در زمینه همكاری‌ها حاصل خواهد شد.

دیدار با اسقف اعظم یونان

عالیجناب ایروتیموس دوم، اسقف اعظم یونان، دیگر میزبان ابراهیمی‌تركمان در آتن بود. طرفین در این دیدار در خصوص همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های فرهنگی و تقویت گفت‌وگوهای بین ادیان، تعامل و مذاكره کردند.

عالیجناب ایروتیموس دوم در سخنانی خود در این دیدار با تأکید بر ضرورت پیشبرد گفت‌وگوی بین تمامی ادیان، آمادگی کلیسای ارتدوکس یونان برای کمک به پیشبرد این مهم را اعلام کرد و همچنین، خواستار تقویت ارتباطات بین ادیان الهی و اجرای طرح‌های همکاری مشترک برای پیشرفت امور و برقراری صلح عادلانه در جهان شد.

ابراهیمی‌ترکمان كه در عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هم هست، خطاب به اسقف اعظم یونان، نقش گفت‌وگوهای دینی و رهبران دینی برای حل مشکلات جهان و ترویج ارزش‌های الهی را مورد تأکید قرار داد.

وی گفت‌وگو را بهترین وسیله برای ارتباط طرفین عنوان و بیان كرد: گفت‌‌وگو نگرش‌های پیروان ادیان را توسعه می‌دهد و تنها راه مستقیم رسیدن به درک متقابل اعتقادی و دینی ادیان از یکدیگر است.

ایران و یونان در مسیر احیای تعاملات دینی فرهنگی

اندیشمندان ایران و یونان از اسلام و مسیحیت ارتدكس گفتند

پنجشنبه 6 اردیبهشت‌ماه، دور هفتم گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس یونان در شهر ولس یونان با حضور اندیشمندان ایرانی و یونانی، گشایش یافت و هیأت ایرانی كه با هدف شركت در این دور از گفت‌وگوها به یونان سفر كرده‌ بودند به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص «تاریخ و نزدیکی مستمر روابط اسلام و مسحیت ارتدوکس»، «چشم‎انداز گفت‎وگوها» و «تحقیقات متون مقدس» پرداختند و نظرات طرف‌های مسیحی را شنیدند.

از جمله سخنرانی ابوذر ابراهیمی‌تركمان در آیین افتتاحیه این دور از گفت‌وگوهای دینی بیان شد و رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی آن گفت: غفلت و جهالت، دو عامل اصلی دوری انسان از معنویت محسوب می‌شود.

مترو پایتیس اگناسیدس، مترو پلتین دمتریاس یونان دیگر سخنران این آیین بود كه گفت‌وگوهای دینی را روشی برای عبور از تعصب‌گرایی دانست و پس از وی هم، خانم تانیا آولا، نماینده آکادمی ولوس یونان، به شرح فعالیت‌ها و مأموریت‌های این آكادمی پرداخت كه زیر نظر وزارت آموزش و تحقیقات یونان، در حوزه الهیات مطالعه و پژوهش می‌‌کند.

نكته قابل ذكر در این نشست ملاقات ویژه و خصوصی مترو پایتیس اگناسیدس، مترو پلتین دمتریاس یونان با ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود كه طی آن خواستار تداوم گفت‌وگوهای دینی بین دو كشور شد.

 

روابط فرهنگی ایران و یونان تقویت می‌شود

این سفر داشته‌ها و آورده‌های مناسبی برای تقویت روابط و تعاملات فرهنگی دو كشور به همراه داشته است. میزبانی دو چهره تأثیرگذار دینی یونان از رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، و نیز درخواست برای امضای موافقتنامه فرهنگی بین دولت‌های ایران و یونان از سوی کوستاس قارووقلوو، وزیر آموزش و امور مذهب این كشور، آغازگر راهی جدید در ارتباطات و تعاملات فرهنگی بین دو كشور است.

هیأت ایرانی در جریان بازدید از مراکز علمی و فرهنگی یونان به ویژه مجموعه کلیسای اسقف اعظم و نیز مسیر طولانی و 5 ساعته آتن تا شهر ولس، پتانسیل و ظرفیت توسعه این همكاری‌ها را متوجه شدند و خواست طرف یونانی برای توسعه با روابط در دیدار با آنان، بر درستی این اندیشه صحه گذاشت.

ضرورت ارتباط و گفت‌وگو در میان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی برای جلوگیری از اختلافات و به تبع تندروی‌ها، بیش از گذشته احساس می‌شود.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی كه نقش عمده آن واسطه‌گری و متصل كردن ظرفیت‌های فرهنگی و علمی داخل و خارج در مسیر توسعه و گسترش مناسبات فرهنگی و همچنین، معرفی اسلام، ایران و انقلاب اسلامی است، با بهره‌گیری از این ظرفیت، بیش از 20 سال است كه برای رسیدن به نقاط مشترک و صلح پایدار با ادیان مختلف گفت‌وگو می‌كند. برگزاری 10 دور گفت‌وگو با كلیسای ارتدكس روسیه، 9 دور با شورای كلیساها، گفت‌وگوی دینی با رهبران دینی آفریقا و گفت‌وگو با بودیسم، از جمله این گفت‌وگوهاست.

به طور كلی، این مسیری كه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیش رو دارد و یكی از رسالت‌های اصلی این سازمان محسوب می‌شود تا ظرفیت‌های فرهنگی كشور را در قالب سازوکارهای مختلف در مسیر مناسبات فرهنگی و دینی فعال و راه‌های جدیدی را برای ایجاد و تداوم همکاری‌های بیشتر با تمركز بر مسائل مشترك دنبال کند.

انتهای پیام

captcha