اختتامیه یازدهمین دوره «اقراء» با برگزاری «اشهار»/ صدور جواز قرائت برای 6 نفر + عکس
کد خبر: 3726727
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴

اختتامیه یازدهمین دوره «اقراء» با برگزاری «اشهار»/ صدور جواز قرائت برای 6 نفر + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ با اختتامیه یازدهمین دوره تخصصی اقراء و آیین اشهار شرکت‌کنندگان در این دوره، شش نفر به دریافت‌کنندگان جواز قرائت پیوستند و این عدد به 48 نفر در کشور رسید.

اقراء

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه یازدهمین دوره تخصصی اقراء و جلسه اشهار شرکت‌کنندگان در این دوره شب گذشته، شنبه، 9 تیر به همت شورای عالی قرآن در محل مؤسسه احسن‌الحدیث برگزار شد.

تا پیش از این مراسم، 42 نفر از قاریان و حافظان کشور توانسته بودند، اجازه قرائت خود را از مشایخ قرائت مصر، عراق و سوریه دریافت کنند و با برگزاری این مراسم، این عدد به 48 رسید.

در ابتدای این جلسه، حاضران نماز مغرب و عشاء را به امامت سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی اقامه کردند و بلافاصله مجری برنامه محمدهادی صلح‌جو از مجریان برنامه‌های قرآنی و معارفی صدا و سیما، با یادی از اساتید درگذشته قرآن و تکریم اساتید حاضر در این برنامه، جلسه را آغاز کرد.

میهمانان و اساتید قرآنی که در شب گذشته در این مراسم حاضر بودند عبارتند از: سیدمحسن موسوی‌بلده، بهروز یاریگل، محمدحسین محمدزاده، قاسم رضیعی، محمدرضا پورزرگری، محمدحسین سبزعلی، حسن ربیعیان و شیخ اجازات «محمد فهمی عبدالسید عصفور» قاری کشور مصر که قرائتش با 32 واسطه به پیامبر اکرم(ص) می‌رسد و اساتیدی که امشب در جلسه اشهار اجازه قرائت خود را دریافت کردند با 33 واسطه قرآن را به روش پیامبر اکرم(ص) تلاوت خواهند کرد.

در ابتدای برنامه مهدی عادلی، قاری بین‌المللی کشورمان تلاوت خود را از سوره اسراء ارائه کرد که تشویق مخاطبان را برانگیخت.

اختتامیه یازدهمین دوره «اقراء» با برگزاری «اشهار»/ صدور جواز قرائت برای 6 نفر + عکس

در ادامه برنامه، علی قاسم‌آبادی، مدیر ارتقاء و ارزیابی شورای عالی قرآن در جایگاه حاضر شد و گزارشی از این دوره‌های تخصصی ارائه داد. قاسم‌آبادی بیان کرد: 48 قاری که توانسته‌اند، اجازه قرائت خود را دریافت کنند از 10 استان تهران، خراسان‌رضوی، قم، خوزستان، اصفهان، گیلان، بوشهر، اردبیل، کرمان و یزد هستند و ان‌شاءالله قرار است و در آینده نزدیک، برنامه‌های آموزشی در استان‌های مازندران، آذربایجان غربی و شرقی با حضور استاد عصفور تشکیل می‌شود تا اساتید این استان‌ها هم بتوانند اجازه قرائت خود را دریافت کنند.

وی افزود: تاکنون 30 نفر توانسته‌اند اجازه قرائت حفص از عاصم از طریق شاطبیه، 17 نفر اجازه قرائت حفص از عاصم از طریق کتب روضةالمعدل و مصباح، یک نفر اجازه قرائت خلف از حمزه از طریق شاطبیه و یک نفر اجازه قرائت ورش از نافع از طریق شاطبیه را دریافت کنند.

گزارش ایکنا حاکی است، سپس با دعوت از عصفور به جایگاه مراسم، اشهار به صورت رسمی آغاز شد.

عصفور در ابتدا با بیان احادیث و آیاتی به اهمیت آموزش قرآن پرداخت و گفت: اهمیت یادگیری و آموزش قرآن از این جهت است که اخبار گذشتکان و آیندگان، لطائف و حقایق هستی در قرآن آمده و این کتاب دفترچه راهنمای کل جهان هست، همچنین این استاد مصری با تکریم مقام اهل‌ بیت، آنان را بهترین راهنمایان قرآن معرفی کرد.

وی افزود: فهم قرآن، امری توقیفی است نه اجتهادی، حتی بیان تفسیرقرآن هم اجتهادی نیست و مخصوص اهل‌بیت پیامبراکرم(ص) است و طبق آیه 19 سوره قیامة، بیان قرآن برعهده خداوند است و کسی نمی‌تواند آن را ارائه کند، اما بحث ما بحث قرائت است نه تفسیر، قرآن درباره کتب آسمانی قبل از خود کلمه «قراطیس» یعنی ورق ورق را به کار می‌برد، اما قرآن این چنین نیست و با کتاب‌های سایر ادیان فرق می‌کند، چون قرآن قبل از اینکه در کتب و اذهان جای بگیرد در دل‌ها و قلوب مؤمنان جای گرفته است و خداوند از این طریق قرآن را سینه به سینه رسیده طی نسل‌های مختلف نگاه داشته است.

این استاد مصری به مهمترین مراحل تعلیم در سنت اقراء اشاره کرد و گفت: اولین مرحله در سنت اقراء، استماع یا شنیدن است، استماع باید خاص باشد یعنی کسی که می‌خواهد یاد بگیرد با بقیه شنونده‌ها تفاوت دارد و باید بهتر گوش فرا دهد. مرحله دوم، تلقی محسوب می‌شود، یعنی اول شیخ قرآن می‌خواند و قرآن‌آموز بعد از استماع تلاوت استاد، تکرار می‌کند و مرحله سوم ارائه است که یادگیرنده هر چیزی را از شیخ خود یادگرفته بر او ارائه می‌کند و شیخ اشکالات او را در مراحل مختلف متذکر می‌شود.

وی افزود: حال پس از یادگرفتن کامل، شیخ می‌تواند اجازه تعلیم و ادامه سنت اقراء را توسط قرآن‌آموزش به دیگران بدهد که این خود نیز شرایطی دارد، اگر شیخ ببیند با یک دفعه ختم قرآن در محضر او صلاحیت تعلیم به دیگران را دارد، می‌تواند به او اجازه دهد تا شاگردش نیز به دیگران این اجازه قرائت را بدهد، ولی اگر خواندنش دارای اشکال باشد باید در نوبت‌های دیگر، قرآن را کامل برای شیخ تلاوت کند.

اختتامیه یازدهمین دوره «اقراء» با برگزاری «اشهار»/ صدور جواز قرائت برای 6 نفر + عکس

عصفور ادامه داد: حال شروط اعطاء اجازه قرائت از این قرار است: خواندن کامل قرآن در محضر شیخ اجازه قرائات. تلاوت قرآن برای کسی که می‌خواهد، اجازه قرائت را به دیگران بدهد به صورت «مشافهه» و رو در رو باشد و از طریق مجازی، تلفنی و ... نباشد، اما کسی که فقط خود می‌خواهد اجازه قرائت را دریافت کند و قصد ارائه اجازه قرائت به دیگران را ندارد، می‌تواند به‌ صورت غیر حضوری تلاوت کند.

این قاری قرآن بیان کرد: اجازه قرائت، شهودی باشد، یعنی چند نفر از شیوخ اجازه قرائات به تکمیل قرائات توسط شخص فراگیرنده شهادت دهند و اگر شرایط شهود، فراهم نباشد به جای شهود، جلسه اشهار گرفته می‌شود، به این صورت که صفحات پایانی قرآن و اوایل سوره بقره در جمع تلاوت می‌شود و شیخ در حضور مؤمنان به اجازه قرائت او شهادت می‌دهد که از این لحظه او می‌تواند به بقیه اقراء کند و تعلیم دهد، در مصر این روز به عنوان روز عید تلقی می‌شود و مانند روز عروسی آن را تعبیر می‌کنند، چون قرائت آن شخص به قرائت پیامبر اکرم(ص) متصل می‌شود.

وی در آخر افزود: قرائت، مقدمه آشنایی با مفاهیم قرآن و دروازه‌ای برای ورود به معارف قرآن است، کسانی که در این سلسله قرائات، قرار می‌گیرند، وظایف مهمی در حفظ قرآن دارند و این سنت در هیچ امت و کتابی وجود ندارد، در سنت اقراء، هرکس تقریباً 50 سال یعنی حدوداً یک نسل این سلسله را ادامه می‌دهد.

عصفور بعد از پایان سخنانش درخواست کرد تا اولین کسی که در جلسه، اشهار می‌شود، حافظ قرآن باشد، بدین ترتیب حسین مناهی‌زاده که ترجمه صحبت‌های عصفور را برعهده داشت به عنوان اولین نفری که اجازه قرائت خود را دریافت می‌کند در جایگاه تلاوت حاضر شد و به تلاوت سوره‌های کافرون تا آخر قرآن و آیات ابتدایی سوره بقره پرداخت. دومین نفری که توانست اجازه قرائت خود را از عصفور دریافت کند محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما بود.

قاسم رضیعی اقرا

همچنین پس از تلاوت محمدزاده، قاسم رضیعی پزشک و قاری بین‌المللی با تلاوت خود توانست اجازه قرائت خود را دریافت کند، همچنین بعد از اشهار رضیعی، محمدرضا حاتمی، قاری نوجوان به ارائه تلاوت تقلیدی از مرحوم عبدالباسط پرداخت تا فضای جلسه تغییر کند.

در ادامه جلسه نصرت‌الله(عارف) حسینی با قرار گرفتن در جایگاه تلاوت و تشکر از استاد عصفور بابت زحماتی که در این مدت برای او کشیده است گفت: اقرار می‌کنم بعد از ملاقات و آموزش‌های استاد عصفور متوجه شدم با گذشت این همه سال، هنوز خیلی چیزها بلد نیستم و موارد زیادی را باید یاد بگیرم و از این جهت بسیار خرسندم و می‌توانم از این پس حس بهتری هنگام تلاوت قرآن داشته باشم؛ چراکه با 33 واسطه شاگرد پیامبر اکرم(ص) و ادامه‌دهنده راه ایشان می‌باشم.

حسینی با تلاوت آیات پایانی قرآن و آیات ابتدایی سوره بقره توانست اجازه قرائت خود را دریافت کند، همچنین در پایان برنامه مرتضی توکلی و محمدرضا پورزرگری با تلاوت خودشان این اجازه‌نامه قرائت را دریافت کردند.

بعد از اتمام اشهار شرکت‌کنندگان در این دوره، شیخ عصفور از مستمعان خواست تا با هم‌خوانی سوره حمد و توحید، همگی در ثواب تلاوت‌ها شریک و با شیوه آموزشی که این 48 نفر آموزش دیده‌اند نیز آشنا شوند.

پایان‌بخش این برنامه اجرای تواشیح توسط گروه شمس‌الضحی بود و در آخر همه میهمانان بر سر سفره اطعام حاضر شدند.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.

محمدرضا رجبی

انتهای پیام

captcha