مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مسابقات قرآن استان تهران برگزار می‌شود
کد خبر: 3727417
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مسابقات قرآن استان تهران برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌‌های قرآنی ــ «برگزاری همایش بین‌المللی اربعین»، «اعلام ویژه برنامه‌های رادیو قرآن در طرح قرآنی ۱۴۵۲» و «برگزاری مسابقات قرآن استان تهران» از جمله اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری هستند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مسابقات قرآن استان تهران برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 12 تیرماه 97 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مروری بر آنها داریم.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تعداد شش خبر را منتشر کرده است. این صفحه، امروز در خبری با عنوان «اعلام ویژه برنامه‌های رادیو قرآن در طرح قرآنی ۱۴۵۲» آورده است: احمد فراهانی، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن و دبیر طرح تابستانه «قرآن؛ کتاب زندگی 1452» با اشاره به مشارکت این شبکه رادیویی در اجرای طرح 1452، اظهار کرد: 6 عنوان برنامه تولیدی و تعاملی با محوریت طرح 1452 در حال تهیه و تولید است که پخش آنها از روز گذشته آغاز و تا پایان ایام تابستان 97 تقدیم شنوندگان خواهد شد. برنامه‌ای با عنوان «قرآن؛ کتاب زندگی» که یک برنامه تعاملی است، برای ایام تابستان تدارک دیده شده که از شنبه تا چهارشنبه هرهفته از ساعت 17:05، به مدت 85 دقیقه به روی آنتن می‌رود.
فراهانی خاطرنشان کرد: این برنامه تعاملی است و با حضور کارشناسان قرآنی همراه با 3 آیتم مفاهیم قرآن کریم، تکنیک‌های حفظ و آموزش حفظ قرآن کریم تقدیم شنوندگان رادیو خواهد شد. این طرح پنجشنبه هرهفته به صورت میدانی به صورت مستقیم از بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص شهر تهران پخش خواهد شد. «کارگاه ترجمه» دیگر ویژه برنامه رادیو قرآن است که به صورت تولیدی تهیه شده و با محوریت ترجمه و تفسیر جزء 30 قرآن کریم، روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از ساعت 21 الی 21:50 دقیقه به روی آنتن می‌رود.
فراهانی در پایان از همکاری رادیو قرآن با سایر شبکه‌های صدا و سیما بامحوریت طرح بشارت 1452 خبر داد و گفت: آیتم ویژه‌ای برای پخش در شبکه‌های رادیویی ورزش، نمایش، جوان، ایران، فرهنگ، معارف، شبکه چند رسانه‌ای ایران صدا، تهران و شبکه گفت‌وگو تدوین و ساخته شده که با کارشناسی استاد «معتز آقایی» بارویکرد حفظ قرآن کریم، پیش از اذان ظهر و مغرب، به روی آنتن می‌رود.
این صفحه در خبر دیگری با عنوان «مسابقات قرآن استان تهران برگزار می‌شود» آورده است: مرحله استانی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان تهران طی روزهای ششم تا دهم مردادماه در آستان مقدس امامزادگان سیدجعفر(ع) و حمیده خاتون(س) در منطقه باغ فیض تهران برگزار خواهد شد.
بر اساس این گزارش، این مسابقات در دو روز ابتدایی باحضور 130 نفر در بخش بانوان و در سایر روزها با حضور 138 نفر در بخش آقایان برگزار می‌شود. چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در 15 رشته و در قالب سه بخش آوایی انفرادی، معارفی، آوا‌ها و نغمات دینی و در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود. بخش آوایی انفرادی این دوره از مسابقات شامل رشته‌های قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ 5 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم است. بخش معارفی نیز شامل رشته‌های تفسیر قرآن کریم، حفظ و معارف احادیث و حفظ موضوعی قرآن کریم است.
دعاخوانی، اذان، همخوانی قرآن، انشاد انفرادی، همسرایی دو یا چندزبانه و مقطع‌خوانی گروهی قرآن کریم نیز جزء بخش آوا‌ها و نغمات دینی است. مرحله استانی این مسابقات در استان‌های مختلف از ابتدای تیرماه آغاز شده و تا نیمه‌ مردادماه در تمامی استان‌ها پایان خواهد یافت. مرحله کشوری چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیز مهرماه امسال در شهرستان اراک استان مرکزی برگزار خواهد شد.

دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل تشریح دلایل عدم اعزام کاروان نور به حج سال گذشته، آیه‌ای از قرآن که هرکس به آن عمل کند ایمانش کامل است، ترتیل صفحه ۳۹۶ قرآن با صدای استاد پرهیزکار و تلاوتی از «ابوالعینین شعیشع»/ آیاتی از سوره مبارکه «هود»+صوت است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز پرکار بوده و تعداد ده خبر را منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «تلاش جهادگران هیئات مذهبی در آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر» آورده است: جمعی از جهادگران هیئات مذهبی اقدام به کمک در عرصه آبرسانی به شهرها و روستاهای آبادان و خرمشهر کرده‌اند. «آتش به اختیار» واژه‌ای زیبا بود که با شروع بحران آب در آبادان و خرمشهر، جوانان هیأتی به آن لباس عمل پوشاندند و با اعزام گروه‌های جهادی در تحقق این کلام رهبری برای رفع مشکل آب این منطقه قدم برداشتند. شناسایی مناطق کمتر بهره‌مند، جمع‌آوری وجوه نقدی جهت تهیه آب معدنی، ساماندهی و ارسال آب معدنی به مناطق، تهیه آب شیرین‌کُن و نصب آن در مناطق و روستاها خدماتی بود که این گروه‌های جهادی ارائه کردند.
جمعی از جوانان هیأتی انقلابی که در قالب #پویش هر هیأت یک روستا، یک جهش خدمتی را در جهت کمک‌رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه آغاز کرده بودند و همچنان بعد از گذشت چندین ما با حضور جهادی خود مشغول خدمات عمرانی و فرهنگی هستند، در یک حرکت تازه، برای حل مشکل آب آبادان و خرمشهر دست به کار شده و با استفاده از ظرفیت هیئات مذهبی و حضور در صحنه به تلاش در رفع این مشکل اقدام کرده‌اند.
پس از شناسایی، با سازماندهی و درگیر کردن هیأت‌های محوری آبادان و خرمشهر، این حرکت را عملیانی کرده و خدمت رسانی را آغاز کردند. در کنار حرکت عملیاتی هیئت های منطقه، مسئول #پویش هر هیأت یک روستا نیز با هماهنگی هیأت های مذهبی سراسر کشور که در حادثه کرمانشاه به میدان آمده بودند، تأمین مالی را با همکاری سایت آهو کلید زد تا در کنار هم و با استفاده از ظرفیت ها و بدنه اجتماعی هیأت های مذهبی این مشکل مردم غیور آبادان و خرمشهر برطرف شود.
مبالغ جمع‌آوری شده در سایت http://ahu.ir/ برای خرید منبع‌های پنج هزار لیتری (مجموعاً پانزده منبع برای پنج روستا) جهت شرب مردم و دام روستاهای آبادان و خرمشهر برای گذر از این بحران استفاده خواهد شد.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل «معرفت حجت خدا»؛ جدیدترین محصول موسسه نور منتشر شد، برخورد منفعلانه منافقان در قبال دشمنان، کتاب «فلسفه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» منتشر شد، وحشتناک‌ترین خصلتی که امیرالمؤمنین(ع) از آن بیم داد، انتشار فهرستگان نسخ خطی عراق/ نسخه‌های موصل و سلیمانیه غارت شده‌اند، مدارس نمی‌توانند جایگزین جلسات سنتی قرآن شوند، اثبات اعتبار حدیث ثقلین در منابع اهل سنت، آئین رونمایی از کتاب «حدیث نصر» در قم به روایت تصویر و بخشش ۷۰ هزار گناه با یک عمل ساده است.

ایرنا
سفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز اساسا به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری تعداد سه خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «همایش بین‌المللی اربعین برگزار می‌شود» آورده است: پنجمین جلسه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین ۹۷ با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی- آموزشی ستاد مرکزی اربعین- در این جلسه با اشاره به اینکه همایش بین‌المللی اربعین به تصویب رسیده است، گفت: این همایش با همکاری دستگاه‌های مختلف کشور برگزار خواهد شد. تاکنون شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی اربعین سه جلسه برگزار کرده است و ما منتظر پیشنهادات و مصوبات کمیته علمی برای تعیین زمان و مکان برگزاری این همایش در ایران و عراق هستیم.
احمدی خاطرنشان کرد: مجمع جهانی اهل بیت(ع) مسئول بخش بین الملل، وزارت علوم مسئول شورای علمی، وزارت کشور مسئول پشتیبانی و صدا وسیما هم مسئول رسانه و اطلاع رسانی این همایش است. رییس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در ادامه بیان کرد: با هدف برگزاری همایش اربعین به صورت بین‌المللی جلسات مختلفی را با مسئولان عراقی داشته‌ایم. برای برگزاری این همایش یک شورای علمی در عراق تشکیل خواهد شد و دانشگاه‌ها و وزارت علوم عراق نیز در برگزاری این همایش مشارکت خواهند داشت. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری سوگواره عبرات گفت: هدف از برگزاری سوگواره عبرات حفظ و نشر ارزش‌ها و فرهنگ اهل بیت(ع) و استفاده از ظرفیت مردمی برای ترویج این فرهنگ است.

دو خبر دیگر این صفحه در روز جار شامل «مسابقات قرآن استان تهران برگزار می‌شود/ رقابت ۲۶۰ نخبه قرآنی» و «دومین دوره مسابقات حفظ موضوعی قرآن کریم ویژه نوجوانان 13 تا 15 سال برگزار می‌شود» است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز صرفا یک خبر با عنوان «علامه امینی یک پژوهشگر به معنای واقعی بود» منتشر کرده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزار مهر، امروز در خبری با عنوان «۲۶۰ چهره قرآنی در مسابقات سراسری قرآن کریم رقابت می‌کنند» آورده است: مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان تهران طی روزهای ششم تا دهم مرداد در آستان مقدس امامزادگان جعفر(ع) و حمیده خاتون(س) در منطقه باغ فیض تهران برگزار خواهد شد. این مسابقات در دو روز ابتدایی با حضور ۱۳۰ نفر در بخش بانوان و در سایر روزها با حضور ۱۳۸ نفر در بخش آقایان برگزار می‌شود.

چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ۱۵ رشته و در قالب سه بخش آوایی انفرادی، معارفی، آواها و نغمات دینی و در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود.
این گزارش می افزاید: در بخش آوایی انفرادی این دوره از مسابقات، شامل رشته‌های قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم است. بخش معارفی نیز شامل رشته‌های تفسیر قرآن کریم، حفظ و معارف احادیث و حفظ موضوعی قرآن کریم است.
سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل کتاب «تاریخ قرآن» به زبان تائی منتشر شد، دومین دوره مسابقات حفظ موضوعی قرآن کریم برگزار می‌شود، خاطرات مستند خسروشاهی درباره روژه گارودی؛ اندیشمند مسلمان و حضور جوانان خارجی در طرح های حفظ تخصصی است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز امروز هیچ خبری را منتشر نکرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد چهار خبر با عناوین «رقابت ۲۶۸ چهره قرآنی در چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن تهران»، «زندگی نامه شهید اسماعیل برنج آبادی»، «زکات به پورشه و بنز تعلق می‌گیرد؟» و «تقوا درکلام حضرت علی(ع)» منتشر کرده است.
روزنامه کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «نگاه قرآن به جنگ روانی اقتصادی» منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده است: یکی از عوامل تخریب‌کننده یا تضعیف‌گر اقتصاد مقاوم، جنگ روانی علیه ثبات و امنیت اقتصادی است. ایجاد شایعات نادرست، احتکار، اختلاس از بیت‌المال و دیگر روش‌های سلب اعتماد از نظام سیاسی ولایی و نشان دادن ناکارآمدی نظام اقتصادی اجتماع، از مهم‌ترین ابزارهای جنگ روانی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی است که از دیرباز مورد استفاده دشمنان داخلی یعنی منافقان و دشمنان خارجی قرار گرفته است.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل چگونگی مقابله با فتنه‌ها، زن و مرد هوای هم را داشته باشند، رفتار و گفتارعالمانه یا عوامانه، شاخص‌‌های محبوبیت سالک نزد خدا و رابطه عقل و توحید است.

انتهای پیام

captcha