مفاهیم و آموزه‌های قرآنی نقش ویژه‌ای در گفت‌وگوهای بین‌الادیانی دارد
کد خبر: 3729975
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴

مفاهیم و آموزه‌های قرآنی نقش ویژه‌ای در گفت‌وگوهای بین‌الادیانی دارد

گروه معارف- یک نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه گفت: در گفت‌وگو با ادیان و مذاهب دیگر باید از مفاهیم و آموزه‌های قرآنی که به زبان ساده بیان شده‌اند، استفاده کرد، چون قرآن مطابق با فطرت انسانی است و دل‌های پاک را به خود جذب می‌کند.

مفاهیم و آموزه‌های قرآنی نقش ویژه‌ای در گفت‌وگوهای بین‌الادیانی دارد

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: در گفت‌وگوی میان مذاهب اسلامی با ادیان دیگر، حد و مرزی وجود ندارد و می‌توان تا حد امکان ضمن حفظ مواضع خودی، با ادیان دیگر به گفت‌وگو پرداخت. از سوی دیگر، گفت‌وگو باید لین و سهل و ساده و در راستای جذب و مدارا با طرف مقابل باشد.
وی افزود: اگر گفت‌وگوی میان ادیان را فارغ از مسائل سیاسی مدنظر قرار دهیم، این نوع گفت‌وگوها فضای بازی را ایجاد می‌کند که می‌توان در پرتو آن راجع به نقاط اشتراک و افتراق ادیان صحبت کرد. گفت‌وگوی میان ادیان از زمان پیامبر(ص) وجود داشته است و مسیحیان مباحث اهل کتاب را به ایشان عرضه می‌داشتند و پیامبر(ص) به شرح آنها می‌پرداخت، حتی امام رضا(ع) چنین جلسات علمی‌ای را اداره می‌کرد. در جمهوری اسلامی نیز کرسی‌های آزاداندیشی به خصوص در رابطه با ادیان می‌تواند بسیار موثر باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اصول و موازین گفت‌وگوی میان ادیان گفت: اولین اصلی که باید در این خصوص رعایت شود، حرکت در مرز ادیان است. دوم اینکه باید پارادایم مشترکی میان اندیشمندان اسلامی و غیر اسلامی وجود داشته باشد تا بتوان گفت‌وگوها را به نقطه خاصی رساند.
بخشایش اردستانی با بیان اینکه گفت‌وگو با دولت‌ها متفاوت از گفت‌وگو با ملت‌ها است، افزود: امروز گفت‌وگو با ملت‌ها خود را در قالب دیپلماسی عمومی و هوشمند نشان می‌دهد و بسته به محتوای پیام ممکن است مورد قبول یا عدم پذیرش آنها قرار گیرد، مثلا نخست‌وزیر اسرائیل مردم ایران را خطاب قرار داده و از دیپلماسی عمومی و هوشمند برای جذب آنها استفاده می‌کند؛ ولی مسلما آنچه اهمیت دارد، گفت‌وگو میان دولتمردان کشورهاست، به خصوص در رابطه با آن دسته از کشورهای اسلامی که اغلب جمعیت آنها را اهل‌سنت تشکیل می‌دهند، چرا که اهل‌سنت رهبران جامعه را همردیف پیامبر دانسته و از دستورات آنها اطاعت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب، موسسه تقریب مذاهب اسلامی تاسیس و کنفرانس‌هایی در این خصوص با حضور علما و اندیشمندان مسلمان از کشورهای مختلف برگزار شد. هر چند من زیاد با فعالیت‌های این موسسه و میزان تاثیر کنفرانس‌های آن آشنا نیستم، ولی به طور مسلم هیچ گفت‌وگویی بی تاثیر نیست؛ کما اینکه کشور ما مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها را نیز راه‌اندازی کرد.
این نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه تصریح کرد: امروز مردم تابع تبلیغات‌اند و غرب نیز مجاری تبلیغی قوی‌تری از ما دارد. ما باید از منطق گفت‌وگو و آموزه‌های قرآنی استفاده کنیم، گاهی بیان مفاهیم و آموزه‌های قرآنی دل‌های پاک را به خود جذب می‌کند؛ مثل زمانی که کتاب آیات شیطانی یا کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام منتشر شد و بسیاری از مردم در غرب علی‌رغم کینه نسبت به اسلام، قرآن را خریداری کردند تا از چیستی و ماهیت آن آگاه شوند و چون قرآن مطابق با فطرت انسانی است، دل‌های بسیاری از آنها را به خود جذب کرد.
انتهای پیام

captcha