آیات ۱۲۴ و ۱۲۵ سوره طه پرده از حقیقتی ساده، اما ژرف برمیدارند: دوری از یاد خدا، آغاز گرفتاری روح است. انسان غافل حتی در میان نعمتها، احساس تنگی و بیقراری میکند و در قیامت نیز نابینا از حقیقت محشور میشود.
بازخوانی حقالنفس در اندیشه امام سجاد(ع)، ما را به درکی تازه از رابطه میان خودشناسی، آزادی، مسئولیت و بندگی میرساند؛ رابطهای که از درون فرد آغاز میشود و تا اصلاح جامعه امتداد مییابد.
پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: دفاع حضرت زهرا(س) از فدک، نهتنها نشانه دنیاطلبی نبود، بلکه تجلیبخش زهدی فعال، عدالتخواهی اصیل و بصیرتی سیاسی در برابر انحرافات پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) بود.
زندگی کوتاه اما پربار حضرت فاطمه(س)، پیوندی عمیق میان بندگی خدا، خردورزی و عدالتخواهی را به تصویر میکشد که ایمان را با عقل، عبادت را با عدالت و محبت را با مسئولیت درآمیخت و تصویری جاودانه از انسان کامل ارائه داد.
قرآن کریم در مواضع متعددی، بر ضرورت «دفاع» و «پیشگیری» از تهدیدات دشمنان توحید و حقپرستی تأکید کرده است که در چارچوب اصول پدافند غیرعامل، درسهایی بنیادین و راهگشا برای همه زمانها محسوب میشود.
آیتالله قاضی طباطبایی، نخستین شهید محراب را میتوان از پیشگامان اندیشه «روحانیت در خدمت مردم» دانست که زندگی و شهادتش در تاریخ معاصر ایران، نماد روشنفکری دینی و وفاداری به آرمانهای اسلام ناب است.
کارشناسان در نشست «در محضر» احیای حوزه اصفهان به دست آیتالله خراسانی را فراتر از اقدامی علمی، حرکتی تمدنی خواندند که بر سه پایه «مردمیبودن»، «عقلانیت اجتماعی» و «نوآوری آموزشی» استوار بود و شخصیتهای بزرگی پرورش داد که امروز ستونهای حوزه علمیه و جامعه هستند.