فراخوان دومین همایش بین‌المللی علوم انسانی قرآن‌بنیان
کد خبر: 3733322
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۳

فراخوان دومین همایش بین‌المللی علوم انسانی قرآن‌بنیان

کانون خبرنگاران نبأ ــ دومین همایش بین‌المللی علوم انسانی قرآن‌بنیان با هدف بازشناسی و بررسی دانش‌های انسانی و معرفتی در راستای رونق به طرح تحول در علوم انسانی و زمینه‌ای برای تکوین تمدن نوین اسلامی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از سامانه همایش؛ حمیدرضا بصیری، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر علمی این همایش دبیر علمی این همایش با اشاره به نقش محوری دانش‌های نظری و علوم انسانی در سایر علوم بیان داشت: علوم انسانی ارتباط عمیق و واقعی با سرنوشت انسان و جامعه دارند و تحول علمی و منطقی آن‌ها از حیث محتوا و اثربخشی در سایر علوم امری ضروری است.

وی ادامه داد: آفت بزرگ اینگونه دانش‌ها تقلیدی و ترجمه‌ای بودن آن است و به همین دلیل از هرگونه نقد و بررسی مبنایی یا ساختاری مصون می‌مانند و این اتفاق برای انسان‌های آرمان‌گرا و معتقد به مبانی وحیانی بسیار خطرناک است.

بصیری دستیابی به علوم انسانی بر اساس آموزه‌های دین اسلام را مستلزم مقدمات و مبانی علمی برشمرد و بیان کرد: برای مسلمانان معتقد به مبانی وحیانی بنا نهادن تمدنی مبتنی بر آموزه‌های دین اسلام بدون ورود نقادانه به حوزه علوم انسانی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: دانشمندان اسلامی با تمام گرایش‌های فرقه‌ای و مذهبی لازم است برای تکوین تمدن نوین اسلامی با محوریت کتاب آسمانی قرآن کریم به‌عنوان میراث مشترک و آسمانی دانش‌های انسانی و معرفتی را بازشناسی و تولید کرده و تحول در علوم انسانی را رونق بخشند.

او گفت: دانشگاه علامه طباطبائی با اشراف به این اصول مهم که باید استادان و صاحب‌نظران اسلامی در سطح بین‌المللی به بازشناسی و تبیین این مهم بپردازند، برپایی همایش علوم انسانی قرآن بنیان را از دو سال قبل در دانشگاه، گامی برای تحقق آن برشمرد.

دبیر علمی همایش در خصوص این اقدامات گفت: دو سال قبل تحول علوم انسانی را در مدار قرآن کریم از حیث مباحث و مطالعات مبنایی «چیستی، چرایی و چگونگی» مورد تضارب آراء و افکار محققان و اندیشمندان قرار دادیم و در دومین همایش بین المللی علوم انسانی قرآن بنیان، این موضوع مهم را با محوریت سه محور مهم: لوازم، روش‌ها و شاخص‌های علوم انسانی قرآن بنیان دنبال خواهد شد.

بر اساس این گزارش، 31 شهریورماه آخرین مهلت ارسال چکیده آثار و 30 مهرماه نیز آخرین مهلت ارسال اصل مقالات است. تمامی مقالات باید از طریق ثبت‌نام در سامانه همایش به آدرس quran2.atu.ac.ir ارسال شوند. همچنین این همایش طی روزهای 29 و 30 بهمن 97 در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی واقع در بزرگراه چمران، پل مدیریت، خیابان علامه طباطبایی جنوبی برگزار می‌شود.

زهرا نوریان

انتهای پیام

captcha